Postmodernism și Pașoptism
Postmodernismul (Generația '80) propune o nouă relație a artistului cu lumea, coborând poezia în stradă și în realul cotidian. Scriitorul postmodern este conștient că "totul a fost deja scris", apăsat de povara secolelor anterioare.
Trăsătura definitoră a acestui curent este intertextualitatea - inserarea în creația proprie a unor citate, fragmente sau motive literare din opere cunoscute, folosind ironia și parodia. Operele postmoderne sunt adesea colaje de fragmente cu tentă parodică, în care limitele genurilor și speciilor literare se anulează.
Postmoderniștii, printre care Mircea Cărtărescu, Alexandru Mușina și Mircea Nedelciu, refuză stilul ermetic și impersonal, preferând desolemnizarea discursului și valorificarea prozaismului. Sursele lor de inspirație sunt atât cărțile, cât și banalul cotidian.
Observație! În postmodernism, granițele dintre genurile literare dispar, iar narativitatea pătrunde în liric, creând forme hibride și inovatoare.
Pașoptismul (1830-1860) nu a fost un curent literar specific, ci o ideologie literară caracterizată prin mesianism cultural și revoluționar. Această perioadă a încercat să recupereze rapid etapele pe care literatura occidentală le parcursese în decursul a peste un secol și jumătate.
Principala trăsătură a pașoptismului este coexistența mai multor curente literare (iluminism, preromantism, romantism, clasicism și elemente ale realismului) în opera aceluiași scriitor. Temele predominante sunt inspirația din trecutul istoric, lupta pentru eliberare socială și unitate națională, prețuirea frumuseților patriei și valorificarea creației folclorice.
Pașoptiștii au criticat viciile orânduirii feudale și au evocat realitățile sociale, îmbinând elementele romantice cu puternice elemente clasice, în spiritul marilor moraliști ai literaturii universale.