Conflictul și perspectiva narativă
Romanul se construiește pe două tipuri de conflict. Cel interior este trăit de Vitoria, care se zbate între speranța de a-și găsi soțul în viață și teama descoperirii adevărului dureros. Acest conflict o însoțește pe parcursul întregii călătorii, determinând-o să acționeze cu prudență și înțelepciune.
Conflictul exterior se manifestă între Vitoria și cei doi criminali: Calistrat Bogza și Ilie Cuțui. Acesta izbucnește în momentul priveghiului organizat de Vitoria, când îi invită pe cei doi suspecți alături de autorități și preoți, punând în scenă un adevărat ritual de demascare.
Perspectiva narativă este de tip obiectiv, la persoana a treia. Naratorul este omniscient și omniprezent (focalizare zero), ceea ce înseamnă că are acces la gândurile, sentimentele și acțiunile tuturor personajelor. Această tehnică narativă permite cititorului să înțeleagă complexitatea situațiilor și motivațiile personajelor.
💪 "Baltagul" nu este doar o poveste despre răzbunare, ci despre restabilirea ordinii morale într-o comunitate bazată pe respect, tradiție și credință.
În esență, romanul impresionează prin felul în care valorile tradiționale sunt apărate, dar și prin construcția personajelor autentice, reprezentative pentru spațiul rural românesc. Sadoveanu reușește să creeze o operă care îmbină realismul cu mitologia într-o narațiune captivantă despre dreptate, pierdere și continuitate.