Probleme cu bănci și elevi
În această problemă aflăm câți elevi și câte bănci sunt în clasă știind că:
- Când elevii se așază câte 2 într-o bancă, rămân 3 elevi în picioare
- Când se așază câte 3 într-o bancă, rămân 3 bănci goale și una ocupată de un singur elev
Notăm cu b numărul de bănci și cu e numărul de elevi. Din prima condiție avem: e=2b+3. Din a doua: e=3b−4+1, adică e=3b-12+1=3b-11.
Cum cele două expresii sunt egale: 2b+3=3b-11, deci 3=3b-11-2b, iar 14=b. Deci avem 14 bănci și e=2×14+3=31 elevi. Verificăm: 31=3(14-4)+1=3×10+1=31. Corect!
Problema cu suma numerelor
Dacă suma a 10 numere naturale diferite este 108, atunci printre ele există cel puțin două numere impare.
Să presupunem că toate ar fi pare. Cea mai mică sumă ar fi: 2+4+6+...+20=2×(1+2+...+10)=2×55=110. Dar suma reală e 108, deci ipoteza e falsă. Trebuie să avem cel puțin două numere impare.
🧠 Gândire inteligentă: Metoda falsei ipoteze ne ajută să demonstrăm contrariul a ceea ce vrem să dovedim, pentru a ajunge la concluzia corectă!