Structura și caracteristicile basmului
Acțiunea se desfășoară linear, prin înlănțuirea secvențelor narative, respectând modelul structural al basmului și implicând prezența fabulosului. Motivele narative specifice sunt superioritatea mezinului, călătoria, supunerea prin viclenie, probele, demascarea răufăcătorului, pedeapsa și căsătoria.
Conflictul dintre bine și rău se încheie, conform tiparului basmului, prin victoria forțelor binelui. Eroul se confruntă cu doi antagoniști principali Spânul, om viclean care îi răpește identitatea, și Împăratul Roș. Spre deosebire de basmul popular, procedeul compozițional al triplicării este implicit.
Protagonistul este construit prin modalități de caracterizare directă (de către narator, de către alte personaje și prin autocaracterizare) și indirectă (prin fapte, limbaj, gânduri și relații cu alte personaje). Naratorul îl descrie direct ca fiind „boboc în felul său la trebi ca aceste", evidențiindu-i naivitatea.
Limbajul operei se caracterizează prin umor, folosirea diminutivelor și augmentativelor, portrete pitorești, onomatopee și frecvența proverbelor. Registrul stilistic popular oral și regional conferă originalitate prin integrarea unor termeni și expresii populare.
Important! Deși este un personaj de basm, Harap-Alb nu reprezintă doar tipul voinicului din basmele populare, ci este și „un om de soi bun" (G. Călinescu) care trece prin probe, se maturizează și devine împărat. Din acest motiv, basmul poate fi considerat un Bildungsroman.