Accesează aplicația

Materii

142

1 dec. 2025

21 pagini

Opere pentru Bacalaureat structurate schematice

user profile picture

Andreea Alexandra

@arsene136

Acest rezumat prezintă cronologic cele mai importante opere din literatura... Afișează mai mult

Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
Page 19
Page 20
Page 21
1 / 21
OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Operele în ordine cronologică și curentele literare

Literatura română a evoluat prin diverse curente literare, fiecare aducând o viziune unică asupra lumii. Iată principalele opere în ordine cronologică:

1840: Costache Negruzzi - "Alexandru Lăpușneanul" (Romantism) 1844: Ion Creangă - "Povestea lui Harap-Alb" (Estetică realistă) 1881: Ioan Slavici - "Moara cu noroc" (Realism) 1883: Mihai Eminescu - "Luceafărul" (Romantism) 1884-1885: I.L. Caragiale - "O scrisoare pierdută" (Realism) 1912: V. Voiculescu - "Grădina Ghetsemani" (Tradiționalism) 1916: G. Bacovia - "Plumb" (Simbolism) 1919: L. Blaga - "Eu nu strivesc corola de minuni a lumii" (Modernism) 1920: L. Rebreanu - "Ion" (Realism) 1924: T. Arghezi - "Testament" (Modernism) 1930: C. Petrescu - "Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război" (Modernism) 1930: Ion Barbu - "Riga Crypto și lapona Enigel" (Modernism) 1930: M. Sadoveanu - "Baltagul" (Realism) 1938: G. Călinescu - "Enigma Otiliei" (Realism) 1955-1964: M. Preda - "Moromeții" (Vol. 1 și 2) 1964: N. Stănescu - "Leoaica tânără, iubirea" (Neomodernism) 1968: M. Sorescu - "Iona" (Neomodernism)

Bun de știut: Curentele literare reflectă spiritul epocii - romantismul (sec. XIX) valorizează individualitatea și imaginația, realismul prezintă viața obiectiv, iar modernismul inovează limbajul și tehnicile literare!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Mihai Eminescu - Luceafărul (1883)

Capodoperă a romantismului românesc, "Luceafărul" este un poem alegoric publicat în revista "Convorbiri literare" și reprezintă punctul culminant al creației eminesciene. Lucrarea abordează tema condiției geniului în raport cu lumea obișnuită și imposibilitatea comunicării între cele două entități.

Poemul prezintă structuri specifice mai multor genuri: epic "Afostodata˘canpovești""A fost odată ca-n povești", dramatic (dialog între personaje) și liric (limbaj expresiv și transmiterea emoțiilor). Cele două personaje principale ilustrează antiteza fundamentală a operei: geniul Luceafa˘rul/HyperionLuceafărul/Hyperion - ființă superioară, nemuritoare, capabilă să-și depășească condiția, și omul comun (Cătălina) - adaptat social, dar limitat și incapabil să-și depășească propria condiție.

Ideile poetice centrale sunt nepotrivirea totală dintre geniu și omul comun ("Căci eu sunt vie, tu ești mort") și faptul că geniul își poate depăși condiția (prin cele două chemări). Titlul lucrării are valoare dublă: denotativă (astrul Venus) și conotativă (geniul). Textul abundă în figuri de stil semnificative: repetițiile care marchează trecerea la fabulos, epitetele hiperbolizante ("O prea frumoasă fată") și comparațiile ("cum e fecioara între sfinți și luna între stele").

💡 Reține: "Luceafărul" este considerat testamentul poetic al lui Eminescu și ilustrează perfect viziunea romantică asupra incompatibilității dintre geniu și lumea obișnuită. Studiază cu atenție antitezele din text - ele dezvăluie esența filozofică a poemului!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Ion Creangă - Povestea lui Harap-Alb (1844)

"Povestea lui Harap-Alb" reprezintă un basm cult publicat în "Convorbiri literare" și este una dintre cele mai valoroase creații ale lui Creangă. Deși se inspiră din basmul popular, opera se încadrează în estetica realistă prin reprezentarea obiectivă a realității, apărută la mijlocul secolului XIX ca reacție antiromantică.

Textul păstrează formulele specifice basmului: inițială "Amucica˘eraodata˘ı^ntroțara˘uncraicareaveatreifeciori""Amu cică era odată într-o țară un crai care avea trei feciori", mediană ("Și merg ei și merg și merg") și finală ("Și a ținut veselia ani întregi și poate mai ține și acum"). Personajele reprezintă tipologii umane clare: Harap-Alb - naivul fără experiență, Spânul - parvenitul, Sfânta Duminică - înțelepciunea.

Tema principală este lupta dintre bine și rău, încheiată prin triumful binelui, dar opera poate fi citită și ca un Bildungsroman (roman al formării). Scenele esențiale, precum coborârea în fântână sau întâlnirea cu furnicile, marchează etapele inițiatice ale protagonistului. Titlul operei conține un oximoron HarapAlb=sluga˘alba˘Harap-Alb = slugă albă care simbolizează dualitatea condiției umane și drumul vieții, cu permanenta luptă dintre bine și rău.

🔍 Interesant: Rolul Spânului, deși negativ, este necesar în economia basmului - fără obstacles și încercări, eroul nu ar putea evolua și demonstra calitățile care îl fac demn de statutul final. Antagonistul devine astfel catalizatorul transformării pozitive!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Ioan Slavici - Moara cu noroc (1881)

Publicată în volumul "Novele din popor", "Moara cu noroc" este o nuvelă psihologică reprezentativă pentru realismul românesc. Curentul, apărut la mijlocul secolului XIX în Franța ca reacție antiromantică, se caracterizează prin reprezentarea obiectivă și veridică a realității.

Nuvela prezintă o perspectivă narativă obiectivă, cu un narator omniscient și omniprezent care știe mai mult decât personajele. Viziunea acestuia este prezentă pe tot parcursul textului (focalizare zero), iar relatarea se face la persoana a III-a: "Ana nu-i putea suferi", "Ghiță își încercă prietenia". Personajele reprezintă tipologii specifice: Ghiță - omul slab, lacom și ușor influențabil; Ana - femeia supusă și echilibrată; Lică - bărbatul autoritar, răufăcătorul; Bătrâna - femeia chibzuită, mulțumită cu ce are.

Tema centrală este dezumanizarea individului din cauza dorinței de înavuțire. Scenele esențiale includ venirea lui Lică la cârciumă și finalul tragic. Titlul face referire atât la locația fizică (răscruce de drumuri), cât și la soarta lui Ghiță. Un element structural important este simetria început-final, marcată prin intervențiile bătrânei: "Omul să fie mulțumit cu sărăcia sa, căci dacă e vorba, nu bogăția, ci liniștea colibei tale te face fericit" și "Simțeam eu că nu are să iasă bine, dar așa i-a fost dat".

⚠️ Atenție: Urmărește transformarea lui Ghiță pe parcursul nuvelei - el devine victima propriei lăcomii. Simbolismul morii (loc de trecere, de schimbare) anticipează transformarea morală a personajelor!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Ioan Slavici - Moara cu noroc (1881)

"Moara cu noroc", publicată în volumul "Novele din popor", este o nuvelă psihologică emblematică pentru realismul românesc. Acest curent literar, apărut în secolul XIX ca reacție antiromantism, se caracterizează prin obiectivitate și reprezentarea veridică a realității, dezvoltându-se în Transilvania cu precădere în mediul rural.

Textul prezintă o perspectivă narativă obiectivă, cu un narator omniscient și omniprezent care cunoaște mai mult decât personajele. Viziunea omniscientă este constantă (focalizare zero), iar relatarea se face la persoana a III-a: "Ana nu-i putea suferi", "Ghiță își încercă prietenia". Personajele conturează tipologii clare: Ghiță - omul slab, lacom și influențabil; Ana - femeia supusă și echilibrată; Lică - bărbatul autoritar, răufăcătorul; Bătrâna - femeia înțeleaptă, mulțumită cu starea sa.

Tema centrală a nuvelei este dezumanizarea individului sub influența lăcomiei și a dorinței de îmbogățire. Scenele-cheie includ sosirea lui Lică la cârciumă și finalul tragic. Titlul face referire atât la locația fizică (răscruce de drumuri), cât și la destinul lui Ghiță. Un element structural semnificativ este simetria început-final, marcată de reflecțiile bătrânei: "Omul să fie mulțumit cu sărăcia sa, căci dacă e vorba, nu bogăția, ci cinstea și libertatea te fac fericit" și "Simțeam eu că nu are să iasă bine, dar așa i-a fost dat".

💡 Nu uita: Moara reprezintă un simbol al ispitei materiale care duce la degradare morală. Transformarea lui Ghiță arată cum banul poate schimba radical firea umană, ducând la pierderea valorilor esențiale!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

I.L. Caragiale - O scrisoare pierdută (1884-1885)

"O scrisoare pierdută", publicată în "Convorbiri literare" și jucată la Teatrul Național București, este o comedie de moravuri reprezentativă pentru realismul românesc. Impresia de veridicitate este dată de acțiunile personajelor și relațiile dintre ele.

Opera se încadrează în curentul realist prin criticarea moravurilor societății și prezintă tipologii umane variate: Cațavencu și Farfuridi - tipul omului politic fără scrupule; Zoe - femeia adulteră, cochetă; Trahanache - soțul înșelat; Tipătescu - amorezul; Pristanda - slugarnicul. Tema principală este satirizarea moravurilor societății pe plan politic, moral și familial.

Scenele emblematice includ Actul I TrahanacheTipa˘tescuafla^nddesprescrisoareTrahanache-Tipătescu aflând despre scrisoare și Actul III (discursul lui Cațavencu). Titlul face referire la motivul literar al scrisorii, element central al intrigii: "O" (articol nehotărât) sugerează contextul general, iar "pierdută" indică importanța pierderii, nu a celui care o face.

Opera excelează prin diverse tipuri de comic:

  • Comic de situație: quiproquo-uri, paralelisme, intrigă CațavencuDandanacheCațavencu - Dandanache
  • Comic de nume: Farfuridi (farfurie), Tipătescu (țipă), Cațavencu (două fețe)
  • Comic de limbaj: stil bombastic, "lupta seculară care a luat 30 de ani"
  • Comic de moravuri: pungășia, corupția (Pristanda fură din banii publici)

🎭 Observă: Caragiale demască mecanismele politice eterne - demagogia, corupția, manipularea. Deși scrisă acum peste 135 de ani, comedia rămâne perfect actuală prin criticile aduse societății românești!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Mihail Sadoveanu - Baltagul (1930)

"Baltagul", publicat la Editura Cartea Românească în perioada interbelică, este un roman mitic al inițierii și monografic, aparținând realismului - curent apărut la mijlocul secolului XIX ca reacție antiromantică.

Opera prezintă o perspectivă narativă obiectivă: "Așa îi fusese drag în tinerețe Lipan, așa îi era drag și acum". Naratorul omniscient și omniprezent reconstituie lumea satului de munte prin tehnica detaliului. Interesant este că în scena parastasului, Vitoria preia rolul naratorului. Personajele reprezintă tipologii specifice: Vitoria Lipan - justiția divină, răzbunătoarea morală; Nechifor Lipan - bărbatul muncitor, destoinic și harnic; Gheorghiță - adolescentul inițiat, viitor bărbat.

Temele romanului sunt multiple: socială (monografie), iubire, și Bildungsroman (formarea). Scenele esențiale includ ritualul de dinaintea plecării (12 vineri de post, sfințirea baltagului, vinde bunuri, rugăciune) și pedepsirea criminalilor (Ilie Cuțui, Calistrat Bogza; Gheorghiță îl lovește cu baltagul pe Bogza).

Titlul face referire la toporul/securea cu două tăișuri, arma morții lui Nechifor și instrumentul justiției răzbunătoare. Structura romanului cuprinde 16 capitole împărțite în 3 părți: 1. Întârzierea lui Nechifor; 2. Drumul; 3. Demascarea criminalilor.

🏔️ Important: "Baltagul" îmbină realismul cu dimensiunea mitică - Vitoria urmează un traseu de tip detectivistic, dar și ritualic, transformând căutarea soțului într-o călătorie inițiatică atât pentru ea, cât și pentru fiul său!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Mihail Sadoveanu - Baltagul (1930)

"Baltagul", apărut la Editura Cartea Românească în perioada interbelică, este un roman mitic, al inițierii și monografic, aparținând realismului - curent literar apărut la mijlocul secolului XIX ca reacție antiromantică.

Opera prezintă o perspectivă narativă obiectivă: "Așa îi fusese drag în tinerețe Lipan, așa îi era drag și acum". Naratorul omniscient și omniprezent reconstituie universul satului de munte prin tehnica detaliului. Este remarcabil că în scena parastasului, Vitoria preia rolul naratorului. Personajele ilustrează tipologii clare: Vitoria Lipan - justiția divină, răzbunătoarea morală; Nechifor Lipan - bărbatul muncitor și destoinic; Gheorghiță - adolescentul în formare, viitorul bărbat.

Temele romanului sunt diverse: socială (monografie), iubire și Bildungsroman (formarea). Scenele esențiale includ ritualul premergător plecării (12 vineri de post, sfințirea baltagului, vânzarea bunurilor, rugăciunea la Sf. Andrei) și pedepsirea criminalilor (Ilie Cuțui, Calistrat Bogza; Gheorghiță îl lovește cu baltagul pe Bogza).

Titlul simbolizează toporul/securea cu două tăișuri, arma morții lui Nechifor și instrumentul justiției răzbunătoare. Structura romanului cuprinde 16 capitole organizate în 3 părți: 1. Întârzierea lui Nechifor; 2. Drumul; 3. Demascarea criminalilor.

🔍 Interpretare: Dincolo de povestea detectivistică, romanul explorează relația om-natură și respectarea legilor nescrise ale comunității. Călătoria Vitoriei este atât fizică, cât și spirituală, relevând puternica tradiție a lumii arhaice românești!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Liviu Rebreanu - Ion (1920)

"Ion" este un roman obiectiv, monografic reprezentativ pentru realismul românesc - curent apărut în proză la mijlocul secolului XIX ca reacție antiromantism, caracterizat prin cotidianism.

Opera prezintă o perspectivă narativă obiectivă: "Vasile Ion își vedea suferința la hanul Glanetașului", "Ana rămase în mijloc, deznădăjduită". Personajele principale conturează tipologii rurale complexe: Ion - personaj principal, rotund, țăran sărac, chinuit de dorința de pământ; Vasile Baciu - tatăl Anei, bogat, nemulțumit, chiabur; Ana - femeie bogată, dar urâtă; Florica - femeie săracă, dar frumoasă.

Tema centrală este condiția țăranului la începutul secolului XX. Scenele emblematice includ nunta (Ana era însărcinată, iar Florica îi ia locul la jocul tradițional al miresei) și sărutarea pământului Ionmergeprima˘varasa˘șivada˘pa˘ma^ntulpentruprimaoara˘,simținduseı^mplinitșifericit:"sevedeamareșiputernic,caı^nvisuriledinbasme"Ion merge primăvara să-și vadă pământul pentru prima oară, simțindu-se împlinit și fericit: "se vedea mare și puternic, ca în visurile din basme".

Titlul romanului face referire la un personaj real din satul lui Rebreanu, dar devine și un nume generic, reprezentativ pentru țăranul român. Conflictele sunt esențiale pentru structura operei: conflictul central (lupta pentru pământ) relevă oscilarea lui Ion între pământ și iubire, în timp ce conflictul exterior opune personajele Ion și Vasile Baciu.

🌾 Esențial: "Ion" este primul mare roman obiectiv românesc. Urmărește dualitatea personajului principal - "glasul pământului" vs. "glasul iubirii" - și consecințele tragice ale alegerilor sale obsesive!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Camil Petrescu - Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război (1930)

"Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război" este un roman subiectiv, psihologic și al experienței, reprezentativ pentru modernismul românesc - mișcare culturală și artistică a secolului XX, apărută în Germania, caracterizată prin negarea tradiției.

Opera se distinge prin perspectiva narativă subiectivă și percepția specifică a timpului - timpul interior, subiectiv, în care cronologia este încălcată prin procedeul rememorării. Tema centrală este condiția intelectualului în raport cu iubirea și războiul, explorând dimensiunile interioare ale experienței umane.

Scenele esențiale includ excursia de la Odoiești, scenele de război și scena de la popota ofițerilor, fiecare contribuind la conturarea universului interior al protagonistului. Titlul face referire la natura interioară, misterioasă și dramatică a personajului principal prin utilizarea termenilor "noapte", "dragoste" și "război", care constituie domeniile fundamentale ale experienței sale (Ștefan Gheorghidiu).

Conflictele sunt nucleul tensiunii narative: conflictul exterior relațiapersonajuluicuceidinjurȘtefanGheorghidiuesteinadaptatsocialrelația personajului cu cei din jur - Ștefan Gheorghidiu este inadaptat social și conflictul interior (generat de gelozie și iubirea pentru Ela). Aceste conflicte reflectă problematica existențială a intelectualului în fața marilor provocări ale vieții.

💭 De reținut: Romanul inaugurează proza modernistă românească de analiză. Tehnicile narative inovatoare (monologul interior, fluxul conștiinței) permit accesul direct la frământările intelectuale și emoționale ale protagonistului!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL
OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL
OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL
OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL
OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL
OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL
OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL
OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL
OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL
OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL
OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL


Credeam că nu vei întreba niciodată...

Ce este Companionul AI Knowunity?

Companionul nostru AI este creat special pentru nevoile studenților. Bazându-ne pe milioanele de materiale de pe platformă, putem oferi răspunsuri exacte și relevante pentru studenți. Dar nu este vorba doar despre răspunsuri, companionul este mai ales despre ghidarea studenților prin provocările zilnice de învățare, cu planuri de studiu personalizate, chestionare sau conținuturi în chat și personalizare 100% bazată pe abilitățile și evoluțiile studenților.

De unde pot descărca aplicația Knowunity?

Aplicația este disponibilă în Google Play Store și Apple App Store.

Este Knowunity chiar gratuită?

Da! Bucură-te de access la materiale de studiu, conectează-te cu alți elevi, și primește ajutor instant - toate acestea la un click distanță. În plus, câștigă puncte ca să deblochezi mai multe funcționalități!

Nu găsești ce cauți? Explorează alte MATERII.

Recenzii de la utilizatorii noștri. Ei iubesc să folosească Knowunity — și tu o vei face.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplicația este foarte ușor de utilizat și bine concepută. Am găsit tot ce căutam până acum și am reușit să învăț multe din prezentări! Cu siguranță voi folosi aplicația pentru o temă la clasă! Și desigur, ajută mult ca sursă de inspirație.

Ștefan S

utilizator iOS

Această aplicație este super. Sunt atât de multe materiale de studiu și ajutor pentru elevi [...]. Materia mea mai problematică este franceza, de exemplu, și aplicația oferă foarte multe materiale ajutătoare. Mulțumită acestei aplicații, mi-am îmbunătățit franceza. Aș recomanda-o oricui.

Samantha Klich

utilizator Android

Wow, sunt cu adevărat impresionat. Am încercat aplicația pentru că am văzut-o promovată de multe ori și am rămas uimit. Aceasta este AJUTORUL de care ai nevoie pentru școală și, mai presus de toate, oferă atât de multe lucruri, precum exerciții și fișe de informații, care mi-au fost FOARTE de ajutor.

Anna

utilizator iOS

Te ajută să înveți foarte repede și ști foarte bine ce ai dori tu să înveți, vă recomand cu drag să încercați și să învățați mai repede.!

Thomas R

utilizator iOS

Foarte bună aplicația!!!! Mă ajută să înțeleg mult mai bine lecțiile și temele le termin mult mai repede.👍❤️

Paul P

utilizator Android

Te ajută foarte bine la teme acest robot,recomand!

David K

utilizator iOS

Aplicația e grozavă! Tot ce trebuie să fac este să introduc subiectul în bara de căutare și primesc răspunsul foarte rapid. Nu mai trebuie să mă uit la 10 videoclipuri pe YouTube pentru a înțelege ceva, deci îmi economisesc timpul. Super recomandat!

Sudenaz Ocak

utilizator Android

La școală eram chiar slab la matematică, dar datorită aplicației, mă descurc mai bine acum. Sunt atât de recunoscător că ai creat aplicația.

Greenlight Bonnie

utilizator Android

Această aplicație e super interesantă și seamănă ca tiktok-ul doar că tu ai doar teorie și explicații.

Karla S

utilizator Android

Nu mai trebuie să stau cu orele să învăț după caiet când pot să citesc de 2 ori lecțiile care apar aici și iau 10 la test ! Knowunity m-a ajutat să iau nota 9,20 la română ! Voi recomanda ff tare aceasta aplicate , să nu uităm ca are și chat GPT !👍🏻

Denisa B

utilizator iOS

m-a ajutat foarte mult să înțeleg anumite exerciții la diferite materii , mă ajută foarte mult la teme , explicându-mi pas cu pas tot , o aplicație excelentă !! RECOMAND !

Sarah L

utilizator Android

Este foarte bună te ajută la teme te face să înțelegi lecțiile am înțeles o lecție în 20 de minute i singură nu reușeam să o învăț dar cu Knowunity am învățat-o foarte ușor

Alessia V

utilizator iOS

Aplicația este foarte ușor de utilizat și bine concepută. Am găsit tot ce căutam până acum și am reușit să învăț multe din prezentări! Cu siguranță voi folosi aplicația pentru o temă la clasă! Și desigur, ajută mult ca sursă de inspirație.

Ștefan S

utilizator iOS

Această aplicație este super. Sunt atât de multe materiale de studiu și ajutor pentru elevi [...]. Materia mea mai problematică este franceza, de exemplu, și aplicația oferă foarte multe materiale ajutătoare. Mulțumită acestei aplicații, mi-am îmbunătățit franceza. Aș recomanda-o oricui.

Samantha Klich

utilizator Android

Wow, sunt cu adevărat impresionat. Am încercat aplicația pentru că am văzut-o promovată de multe ori și am rămas uimit. Aceasta este AJUTORUL de care ai nevoie pentru școală și, mai presus de toate, oferă atât de multe lucruri, precum exerciții și fișe de informații, care mi-au fost FOARTE de ajutor.

Anna

utilizator iOS

Te ajută să înveți foarte repede și ști foarte bine ce ai dori tu să înveți, vă recomand cu drag să încercați și să învățați mai repede.!

Thomas R

utilizator iOS

Foarte bună aplicația!!!! Mă ajută să înțeleg mult mai bine lecțiile și temele le termin mult mai repede.👍❤️

Paul P

utilizator Android

Te ajută foarte bine la teme acest robot,recomand!

David K

utilizator iOS

Aplicația e grozavă! Tot ce trebuie să fac este să introduc subiectul în bara de căutare și primesc răspunsul foarte rapid. Nu mai trebuie să mă uit la 10 videoclipuri pe YouTube pentru a înțelege ceva, deci îmi economisesc timpul. Super recomandat!

Sudenaz Ocak

utilizator Android

La școală eram chiar slab la matematică, dar datorită aplicației, mă descurc mai bine acum. Sunt atât de recunoscător că ai creat aplicația.

Greenlight Bonnie

utilizator Android

Această aplicație e super interesantă și seamănă ca tiktok-ul doar că tu ai doar teorie și explicații.

Karla S

utilizator Android

Nu mai trebuie să stau cu orele să învăț după caiet când pot să citesc de 2 ori lecțiile care apar aici și iau 10 la test ! Knowunity m-a ajutat să iau nota 9,20 la română ! Voi recomanda ff tare aceasta aplicate , să nu uităm ca are și chat GPT !👍🏻

Denisa B

utilizator iOS

m-a ajutat foarte mult să înțeleg anumite exerciții la diferite materii , mă ajută foarte mult la teme , explicându-mi pas cu pas tot , o aplicație excelentă !! RECOMAND !

Sarah L

utilizator Android

Este foarte bună te ajută la teme te face să înțelegi lecțiile am înțeles o lecție în 20 de minute i singură nu reușeam să o învăț dar cu Knowunity am învățat-o foarte ușor

Alessia V

utilizator iOS

 

Limba și literatura română

142

1 dec. 2025

21 pagini

Opere pentru Bacalaureat structurate schematice

user profile picture

Andreea Alexandra

@arsene136

Acest rezumat prezintă cronologic cele mai importante opere din literatura română, de la romantismul lui Negruzzi și Eminescu, până la neomodernismul lui Nichita Stănescu și Marin Sorescu. Vei descoperi trăsăturile esențiale ale fiecărei opere, curentele literare reprezentative și elementele ce... Afișează mai mult

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Operele în ordine cronologică și curentele literare

Literatura română a evoluat prin diverse curente literare, fiecare aducând o viziune unică asupra lumii. Iată principalele opere în ordine cronologică:

1840: Costache Negruzzi - "Alexandru Lăpușneanul" (Romantism) 1844: Ion Creangă - "Povestea lui Harap-Alb" (Estetică realistă) 1881: Ioan Slavici - "Moara cu noroc" (Realism) 1883: Mihai Eminescu - "Luceafărul" (Romantism) 1884-1885: I.L. Caragiale - "O scrisoare pierdută" (Realism) 1912: V. Voiculescu - "Grădina Ghetsemani" (Tradiționalism) 1916: G. Bacovia - "Plumb" (Simbolism) 1919: L. Blaga - "Eu nu strivesc corola de minuni a lumii" (Modernism) 1920: L. Rebreanu - "Ion" (Realism) 1924: T. Arghezi - "Testament" (Modernism) 1930: C. Petrescu - "Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război" (Modernism) 1930: Ion Barbu - "Riga Crypto și lapona Enigel" (Modernism) 1930: M. Sadoveanu - "Baltagul" (Realism) 1938: G. Călinescu - "Enigma Otiliei" (Realism) 1955-1964: M. Preda - "Moromeții" (Vol. 1 și 2) 1964: N. Stănescu - "Leoaica tânără, iubirea" (Neomodernism) 1968: M. Sorescu - "Iona" (Neomodernism)

Bun de știut: Curentele literare reflectă spiritul epocii - romantismul (sec. XIX) valorizează individualitatea și imaginația, realismul prezintă viața obiectiv, iar modernismul inovează limbajul și tehnicile literare!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Mihai Eminescu - Luceafărul (1883)

Capodoperă a romantismului românesc, "Luceafărul" este un poem alegoric publicat în revista "Convorbiri literare" și reprezintă punctul culminant al creației eminesciene. Lucrarea abordează tema condiției geniului în raport cu lumea obișnuită și imposibilitatea comunicării între cele două entități.

Poemul prezintă structuri specifice mai multor genuri: epic "Afostodata˘canpovești""A fost odată ca-n povești", dramatic (dialog între personaje) și liric (limbaj expresiv și transmiterea emoțiilor). Cele două personaje principale ilustrează antiteza fundamentală a operei: geniul Luceafa˘rul/HyperionLuceafărul/Hyperion - ființă superioară, nemuritoare, capabilă să-și depășească condiția, și omul comun (Cătălina) - adaptat social, dar limitat și incapabil să-și depășească propria condiție.

Ideile poetice centrale sunt nepotrivirea totală dintre geniu și omul comun ("Căci eu sunt vie, tu ești mort") și faptul că geniul își poate depăși condiția (prin cele două chemări). Titlul lucrării are valoare dublă: denotativă (astrul Venus) și conotativă (geniul). Textul abundă în figuri de stil semnificative: repetițiile care marchează trecerea la fabulos, epitetele hiperbolizante ("O prea frumoasă fată") și comparațiile ("cum e fecioara între sfinți și luna între stele").

💡 Reține: "Luceafărul" este considerat testamentul poetic al lui Eminescu și ilustrează perfect viziunea romantică asupra incompatibilității dintre geniu și lumea obișnuită. Studiază cu atenție antitezele din text - ele dezvăluie esența filozofică a poemului!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Ion Creangă - Povestea lui Harap-Alb (1844)

"Povestea lui Harap-Alb" reprezintă un basm cult publicat în "Convorbiri literare" și este una dintre cele mai valoroase creații ale lui Creangă. Deși se inspiră din basmul popular, opera se încadrează în estetica realistă prin reprezentarea obiectivă a realității, apărută la mijlocul secolului XIX ca reacție antiromantică.

Textul păstrează formulele specifice basmului: inițială "Amucica˘eraodata˘ı^ntroțara˘uncraicareaveatreifeciori""Amu cică era odată într-o țară un crai care avea trei feciori", mediană ("Și merg ei și merg și merg") și finală ("Și a ținut veselia ani întregi și poate mai ține și acum"). Personajele reprezintă tipologii umane clare: Harap-Alb - naivul fără experiență, Spânul - parvenitul, Sfânta Duminică - înțelepciunea.

Tema principală este lupta dintre bine și rău, încheiată prin triumful binelui, dar opera poate fi citită și ca un Bildungsroman (roman al formării). Scenele esențiale, precum coborârea în fântână sau întâlnirea cu furnicile, marchează etapele inițiatice ale protagonistului. Titlul operei conține un oximoron HarapAlb=sluga˘alba˘Harap-Alb = slugă albă care simbolizează dualitatea condiției umane și drumul vieții, cu permanenta luptă dintre bine și rău.

🔍 Interesant: Rolul Spânului, deși negativ, este necesar în economia basmului - fără obstacles și încercări, eroul nu ar putea evolua și demonstra calitățile care îl fac demn de statutul final. Antagonistul devine astfel catalizatorul transformării pozitive!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Ioan Slavici - Moara cu noroc (1881)

Publicată în volumul "Novele din popor", "Moara cu noroc" este o nuvelă psihologică reprezentativă pentru realismul românesc. Curentul, apărut la mijlocul secolului XIX în Franța ca reacție antiromantică, se caracterizează prin reprezentarea obiectivă și veridică a realității.

Nuvela prezintă o perspectivă narativă obiectivă, cu un narator omniscient și omniprezent care știe mai mult decât personajele. Viziunea acestuia este prezentă pe tot parcursul textului (focalizare zero), iar relatarea se face la persoana a III-a: "Ana nu-i putea suferi", "Ghiță își încercă prietenia". Personajele reprezintă tipologii specifice: Ghiță - omul slab, lacom și ușor influențabil; Ana - femeia supusă și echilibrată; Lică - bărbatul autoritar, răufăcătorul; Bătrâna - femeia chibzuită, mulțumită cu ce are.

Tema centrală este dezumanizarea individului din cauza dorinței de înavuțire. Scenele esențiale includ venirea lui Lică la cârciumă și finalul tragic. Titlul face referire atât la locația fizică (răscruce de drumuri), cât și la soarta lui Ghiță. Un element structural important este simetria început-final, marcată prin intervențiile bătrânei: "Omul să fie mulțumit cu sărăcia sa, căci dacă e vorba, nu bogăția, ci liniștea colibei tale te face fericit" și "Simțeam eu că nu are să iasă bine, dar așa i-a fost dat".

⚠️ Atenție: Urmărește transformarea lui Ghiță pe parcursul nuvelei - el devine victima propriei lăcomii. Simbolismul morii (loc de trecere, de schimbare) anticipează transformarea morală a personajelor!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Ioan Slavici - Moara cu noroc (1881)

"Moara cu noroc", publicată în volumul "Novele din popor", este o nuvelă psihologică emblematică pentru realismul românesc. Acest curent literar, apărut în secolul XIX ca reacție antiromantism, se caracterizează prin obiectivitate și reprezentarea veridică a realității, dezvoltându-se în Transilvania cu precădere în mediul rural.

Textul prezintă o perspectivă narativă obiectivă, cu un narator omniscient și omniprezent care cunoaște mai mult decât personajele. Viziunea omniscientă este constantă (focalizare zero), iar relatarea se face la persoana a III-a: "Ana nu-i putea suferi", "Ghiță își încercă prietenia". Personajele conturează tipologii clare: Ghiță - omul slab, lacom și influențabil; Ana - femeia supusă și echilibrată; Lică - bărbatul autoritar, răufăcătorul; Bătrâna - femeia înțeleaptă, mulțumită cu starea sa.

Tema centrală a nuvelei este dezumanizarea individului sub influența lăcomiei și a dorinței de îmbogățire. Scenele-cheie includ sosirea lui Lică la cârciumă și finalul tragic. Titlul face referire atât la locația fizică (răscruce de drumuri), cât și la destinul lui Ghiță. Un element structural semnificativ este simetria început-final, marcată de reflecțiile bătrânei: "Omul să fie mulțumit cu sărăcia sa, căci dacă e vorba, nu bogăția, ci cinstea și libertatea te fac fericit" și "Simțeam eu că nu are să iasă bine, dar așa i-a fost dat".

💡 Nu uita: Moara reprezintă un simbol al ispitei materiale care duce la degradare morală. Transformarea lui Ghiță arată cum banul poate schimba radical firea umană, ducând la pierderea valorilor esențiale!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

I.L. Caragiale - O scrisoare pierdută (1884-1885)

"O scrisoare pierdută", publicată în "Convorbiri literare" și jucată la Teatrul Național București, este o comedie de moravuri reprezentativă pentru realismul românesc. Impresia de veridicitate este dată de acțiunile personajelor și relațiile dintre ele.

Opera se încadrează în curentul realist prin criticarea moravurilor societății și prezintă tipologii umane variate: Cațavencu și Farfuridi - tipul omului politic fără scrupule; Zoe - femeia adulteră, cochetă; Trahanache - soțul înșelat; Tipătescu - amorezul; Pristanda - slugarnicul. Tema principală este satirizarea moravurilor societății pe plan politic, moral și familial.

Scenele emblematice includ Actul I TrahanacheTipa˘tescuafla^nddesprescrisoareTrahanache-Tipătescu aflând despre scrisoare și Actul III (discursul lui Cațavencu). Titlul face referire la motivul literar al scrisorii, element central al intrigii: "O" (articol nehotărât) sugerează contextul general, iar "pierdută" indică importanța pierderii, nu a celui care o face.

Opera excelează prin diverse tipuri de comic:

  • Comic de situație: quiproquo-uri, paralelisme, intrigă CațavencuDandanacheCațavencu - Dandanache
  • Comic de nume: Farfuridi (farfurie), Tipătescu (țipă), Cațavencu (două fețe)
  • Comic de limbaj: stil bombastic, "lupta seculară care a luat 30 de ani"
  • Comic de moravuri: pungășia, corupția (Pristanda fură din banii publici)

🎭 Observă: Caragiale demască mecanismele politice eterne - demagogia, corupția, manipularea. Deși scrisă acum peste 135 de ani, comedia rămâne perfect actuală prin criticile aduse societății românești!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Mihail Sadoveanu - Baltagul (1930)

"Baltagul", publicat la Editura Cartea Românească în perioada interbelică, este un roman mitic al inițierii și monografic, aparținând realismului - curent apărut la mijlocul secolului XIX ca reacție antiromantică.

Opera prezintă o perspectivă narativă obiectivă: "Așa îi fusese drag în tinerețe Lipan, așa îi era drag și acum". Naratorul omniscient și omniprezent reconstituie lumea satului de munte prin tehnica detaliului. Interesant este că în scena parastasului, Vitoria preia rolul naratorului. Personajele reprezintă tipologii specifice: Vitoria Lipan - justiția divină, răzbunătoarea morală; Nechifor Lipan - bărbatul muncitor, destoinic și harnic; Gheorghiță - adolescentul inițiat, viitor bărbat.

Temele romanului sunt multiple: socială (monografie), iubire, și Bildungsroman (formarea). Scenele esențiale includ ritualul de dinaintea plecării (12 vineri de post, sfințirea baltagului, vinde bunuri, rugăciune) și pedepsirea criminalilor (Ilie Cuțui, Calistrat Bogza; Gheorghiță îl lovește cu baltagul pe Bogza).

Titlul face referire la toporul/securea cu două tăișuri, arma morții lui Nechifor și instrumentul justiției răzbunătoare. Structura romanului cuprinde 16 capitole împărțite în 3 părți: 1. Întârzierea lui Nechifor; 2. Drumul; 3. Demascarea criminalilor.

🏔️ Important: "Baltagul" îmbină realismul cu dimensiunea mitică - Vitoria urmează un traseu de tip detectivistic, dar și ritualic, transformând căutarea soțului într-o călătorie inițiatică atât pentru ea, cât și pentru fiul său!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Mihail Sadoveanu - Baltagul (1930)

"Baltagul", apărut la Editura Cartea Românească în perioada interbelică, este un roman mitic, al inițierii și monografic, aparținând realismului - curent literar apărut la mijlocul secolului XIX ca reacție antiromantică.

Opera prezintă o perspectivă narativă obiectivă: "Așa îi fusese drag în tinerețe Lipan, așa îi era drag și acum". Naratorul omniscient și omniprezent reconstituie universul satului de munte prin tehnica detaliului. Este remarcabil că în scena parastasului, Vitoria preia rolul naratorului. Personajele ilustrează tipologii clare: Vitoria Lipan - justiția divină, răzbunătoarea morală; Nechifor Lipan - bărbatul muncitor și destoinic; Gheorghiță - adolescentul în formare, viitorul bărbat.

Temele romanului sunt diverse: socială (monografie), iubire și Bildungsroman (formarea). Scenele esențiale includ ritualul premergător plecării (12 vineri de post, sfințirea baltagului, vânzarea bunurilor, rugăciunea la Sf. Andrei) și pedepsirea criminalilor (Ilie Cuțui, Calistrat Bogza; Gheorghiță îl lovește cu baltagul pe Bogza).

Titlul simbolizează toporul/securea cu două tăișuri, arma morții lui Nechifor și instrumentul justiției răzbunătoare. Structura romanului cuprinde 16 capitole organizate în 3 părți: 1. Întârzierea lui Nechifor; 2. Drumul; 3. Demascarea criminalilor.

🔍 Interpretare: Dincolo de povestea detectivistică, romanul explorează relația om-natură și respectarea legilor nescrise ale comunității. Călătoria Vitoriei este atât fizică, cât și spirituală, relevând puternica tradiție a lumii arhaice românești!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Liviu Rebreanu - Ion (1920)

"Ion" este un roman obiectiv, monografic reprezentativ pentru realismul românesc - curent apărut în proză la mijlocul secolului XIX ca reacție antiromantism, caracterizat prin cotidianism.

Opera prezintă o perspectivă narativă obiectivă: "Vasile Ion își vedea suferința la hanul Glanetașului", "Ana rămase în mijloc, deznădăjduită". Personajele principale conturează tipologii rurale complexe: Ion - personaj principal, rotund, țăran sărac, chinuit de dorința de pământ; Vasile Baciu - tatăl Anei, bogat, nemulțumit, chiabur; Ana - femeie bogată, dar urâtă; Florica - femeie săracă, dar frumoasă.

Tema centrală este condiția țăranului la începutul secolului XX. Scenele emblematice includ nunta (Ana era însărcinată, iar Florica îi ia locul la jocul tradițional al miresei) și sărutarea pământului Ionmergeprima˘varasa˘șivada˘pa˘ma^ntulpentruprimaoara˘,simținduseı^mplinitșifericit:"sevedeamareșiputernic,caı^nvisuriledinbasme"Ion merge primăvara să-și vadă pământul pentru prima oară, simțindu-se împlinit și fericit: "se vedea mare și puternic, ca în visurile din basme".

Titlul romanului face referire la un personaj real din satul lui Rebreanu, dar devine și un nume generic, reprezentativ pentru țăranul român. Conflictele sunt esențiale pentru structura operei: conflictul central (lupta pentru pământ) relevă oscilarea lui Ion între pământ și iubire, în timp ce conflictul exterior opune personajele Ion și Vasile Baciu.

🌾 Esențial: "Ion" este primul mare roman obiectiv românesc. Urmărește dualitatea personajului principal - "glasul pământului" vs. "glasul iubirii" - și consecințele tragice ale alegerilor sale obsesive!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Camil Petrescu - Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război (1930)

"Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război" este un roman subiectiv, psihologic și al experienței, reprezentativ pentru modernismul românesc - mișcare culturală și artistică a secolului XX, apărută în Germania, caracterizată prin negarea tradiției.

Opera se distinge prin perspectiva narativă subiectivă și percepția specifică a timpului - timpul interior, subiectiv, în care cronologia este încălcată prin procedeul rememorării. Tema centrală este condiția intelectualului în raport cu iubirea și războiul, explorând dimensiunile interioare ale experienței umane.

Scenele esențiale includ excursia de la Odoiești, scenele de război și scena de la popota ofițerilor, fiecare contribuind la conturarea universului interior al protagonistului. Titlul face referire la natura interioară, misterioasă și dramatică a personajului principal prin utilizarea termenilor "noapte", "dragoste" și "război", care constituie domeniile fundamentale ale experienței sale (Ștefan Gheorghidiu).

Conflictele sunt nucleul tensiunii narative: conflictul exterior relațiapersonajuluicuceidinjurȘtefanGheorghidiuesteinadaptatsocialrelația personajului cu cei din jur - Ștefan Gheorghidiu este inadaptat social și conflictul interior (generat de gelozie și iubirea pentru Ela). Aceste conflicte reflectă problematica existențială a intelectualului în fața marilor provocări ale vieții.

💭 De reținut: Romanul inaugurează proza modernistă românească de analiză. Tehnicile narative inovatoare (monologul interior, fluxul conștiinței) permit accesul direct la frământările intelectuale și emoționale ale protagonistului!

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

OPERELE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ
1840 COSTACHE NEGRUZZI - ALEXANDRU L. - ROMANTISM
1844 ION CREANGĂ - HARAP-AL - ESTETICĂ REALISTĂ
1881 IOAN SL

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Credeam că nu vei întreba niciodată...

Ce este Companionul AI Knowunity?

Companionul nostru AI este creat special pentru nevoile studenților. Bazându-ne pe milioanele de materiale de pe platformă, putem oferi răspunsuri exacte și relevante pentru studenți. Dar nu este vorba doar despre răspunsuri, companionul este mai ales despre ghidarea studenților prin provocările zilnice de învățare, cu planuri de studiu personalizate, chestionare sau conținuturi în chat și personalizare 100% bazată pe abilitățile și evoluțiile studenților.

De unde pot descărca aplicația Knowunity?

Aplicația este disponibilă în Google Play Store și Apple App Store.

Este Knowunity chiar gratuită?

Da! Bucură-te de access la materiale de studiu, conectează-te cu alți elevi, și primește ajutor instant - toate acestea la un click distanță. În plus, câștigă puncte ca să deblochezi mai multe funcționalități!

2

Instrumente inteligente NOU

Transformă această notiță în: ✓ 50+ întrebări de exersare ✓ Flashcard-uri interactive ✓ Simulare completă ✓ Planuri de eseu

Simulare
Quiz
Flashcard-uri
Eseu

Nu găsești ce cauți? Explorează alte MATERII.

Recenzii de la utilizatorii noștri. Ei iubesc să folosească Knowunity — și tu o vei face.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplicația este foarte ușor de utilizat și bine concepută. Am găsit tot ce căutam până acum și am reușit să învăț multe din prezentări! Cu siguranță voi folosi aplicația pentru o temă la clasă! Și desigur, ajută mult ca sursă de inspirație.

Ștefan S

utilizator iOS

Această aplicație este super. Sunt atât de multe materiale de studiu și ajutor pentru elevi [...]. Materia mea mai problematică este franceza, de exemplu, și aplicația oferă foarte multe materiale ajutătoare. Mulțumită acestei aplicații, mi-am îmbunătățit franceza. Aș recomanda-o oricui.

Samantha Klich

utilizator Android

Wow, sunt cu adevărat impresionat. Am încercat aplicația pentru că am văzut-o promovată de multe ori și am rămas uimit. Aceasta este AJUTORUL de care ai nevoie pentru școală și, mai presus de toate, oferă atât de multe lucruri, precum exerciții și fișe de informații, care mi-au fost FOARTE de ajutor.

Anna

utilizator iOS

Te ajută să înveți foarte repede și ști foarte bine ce ai dori tu să înveți, vă recomand cu drag să încercați și să învățați mai repede.!

Thomas R

utilizator iOS

Foarte bună aplicația!!!! Mă ajută să înțeleg mult mai bine lecțiile și temele le termin mult mai repede.👍❤️

Paul P

utilizator Android

Te ajută foarte bine la teme acest robot,recomand!

David K

utilizator iOS

Aplicația e grozavă! Tot ce trebuie să fac este să introduc subiectul în bara de căutare și primesc răspunsul foarte rapid. Nu mai trebuie să mă uit la 10 videoclipuri pe YouTube pentru a înțelege ceva, deci îmi economisesc timpul. Super recomandat!

Sudenaz Ocak

utilizator Android

La școală eram chiar slab la matematică, dar datorită aplicației, mă descurc mai bine acum. Sunt atât de recunoscător că ai creat aplicația.

Greenlight Bonnie

utilizator Android

Această aplicație e super interesantă și seamănă ca tiktok-ul doar că tu ai doar teorie și explicații.

Karla S

utilizator Android

Nu mai trebuie să stau cu orele să învăț după caiet când pot să citesc de 2 ori lecțiile care apar aici și iau 10 la test ! Knowunity m-a ajutat să iau nota 9,20 la română ! Voi recomanda ff tare aceasta aplicate , să nu uităm ca are și chat GPT !👍🏻

Denisa B

utilizator iOS

m-a ajutat foarte mult să înțeleg anumite exerciții la diferite materii , mă ajută foarte mult la teme , explicându-mi pas cu pas tot , o aplicație excelentă !! RECOMAND !

Sarah L

utilizator Android

Este foarte bună te ajută la teme te face să înțelegi lecțiile am înțeles o lecție în 20 de minute i singură nu reușeam să o învăț dar cu Knowunity am învățat-o foarte ușor

Alessia V

utilizator iOS

Aplicația este foarte ușor de utilizat și bine concepută. Am găsit tot ce căutam până acum și am reușit să învăț multe din prezentări! Cu siguranță voi folosi aplicația pentru o temă la clasă! Și desigur, ajută mult ca sursă de inspirație.

Ștefan S

utilizator iOS

Această aplicație este super. Sunt atât de multe materiale de studiu și ajutor pentru elevi [...]. Materia mea mai problematică este franceza, de exemplu, și aplicația oferă foarte multe materiale ajutătoare. Mulțumită acestei aplicații, mi-am îmbunătățit franceza. Aș recomanda-o oricui.

Samantha Klich

utilizator Android

Wow, sunt cu adevărat impresionat. Am încercat aplicația pentru că am văzut-o promovată de multe ori și am rămas uimit. Aceasta este AJUTORUL de care ai nevoie pentru școală și, mai presus de toate, oferă atât de multe lucruri, precum exerciții și fișe de informații, care mi-au fost FOARTE de ajutor.

Anna

utilizator iOS

Te ajută să înveți foarte repede și ști foarte bine ce ai dori tu să înveți, vă recomand cu drag să încercați și să învățați mai repede.!

Thomas R

utilizator iOS

Foarte bună aplicația!!!! Mă ajută să înțeleg mult mai bine lecțiile și temele le termin mult mai repede.👍❤️

Paul P

utilizator Android

Te ajută foarte bine la teme acest robot,recomand!

David K

utilizator iOS

Aplicația e grozavă! Tot ce trebuie să fac este să introduc subiectul în bara de căutare și primesc răspunsul foarte rapid. Nu mai trebuie să mă uit la 10 videoclipuri pe YouTube pentru a înțelege ceva, deci îmi economisesc timpul. Super recomandat!

Sudenaz Ocak

utilizator Android

La școală eram chiar slab la matematică, dar datorită aplicației, mă descurc mai bine acum. Sunt atât de recunoscător că ai creat aplicația.

Greenlight Bonnie

utilizator Android

Această aplicație e super interesantă și seamănă ca tiktok-ul doar că tu ai doar teorie și explicații.

Karla S

utilizator Android

Nu mai trebuie să stau cu orele să învăț după caiet când pot să citesc de 2 ori lecțiile care apar aici și iau 10 la test ! Knowunity m-a ajutat să iau nota 9,20 la română ! Voi recomanda ff tare aceasta aplicate , să nu uităm ca are și chat GPT !👍🏻

Denisa B

utilizator iOS

m-a ajutat foarte mult să înțeleg anumite exerciții la diferite materii , mă ajută foarte mult la teme , explicându-mi pas cu pas tot , o aplicație excelentă !! RECOMAND !

Sarah L

utilizator Android

Este foarte bună te ajută la teme te face să înțelegi lecțiile am înțeles o lecție în 20 de minute i singură nu reușeam să o învăț dar cu Knowunity am învățat-o foarte ușor

Alessia V

utilizator iOS