Structura narativă a relației
Discursul narativ dezvoltă o tematică rurală centrată pe problematica pământului în satul transilvănean de la începutul secolului XX. Poziția socială în această societate este determinată de numărul de loturi de pământ deținute, iar întemeierea familiilor se realizează pe criterii economice. Din acest motiv, Ion renunță la iubirea pentru Florica pentru a pune mâna pe pământurile lui Vasile Baciu.
Conflictul principal al romanului este exterior și constă în lupta pentru pământ. Modernitatea textului rezultă însă din surprinderea unui conflict interior în sufletul protagonistului, scindat între două porniri contradictorii: "Glasul pământului" și "Glasul iubirii".
Perspectiva narativă obiectivă aparține unui narator omniscient, omniprezent și extradiegetic, care nu idealizează personajele și nu intervine în existența lor. Omnisciența naratorială se evidențiază în scenele de perspectivă finalistă, cum ar fi imaginea mâinilor lui Ion "pline cu lutul cleios ca niște mănuși de doliu" care avertizează asupra sfârșitului tragic, sau imaginea cârciumarului spânzurat care prefigurează sfârșitul Anei.
Caracterizarea personajelor se realizează atât prin mijloace directe (informații biografice), cât și indirecte (gesturi, fapte, gânduri). Aflăm că Ion era cel mai bun elev dar a refuzat să continue școala pentru că "pământul îi era mai drag ca ochii din cap", iar Ana a rămas orfană de mamă, trăind lângă un tată sever și alcoolic - elemente care explică comportamentul obsesiv al celor doi.
De reținut: Pe lângă mijloacele clasice de caracterizare, Rebreanu folosește și tehnici moderne precum monologul interior și stilul indirect liber pentru a contura psihologia complexă a personajelor.