Elementele de compoziție și finalul tragic
Construcția personajelor în roman se realizează prin mijloace de caracterizare variate și complexe. Ion este prezentat cu trăsături contrastante, fiind inițial descris ca "muncitor și harnic" de doamna Herdelea, pentru ca mai târziu să fie considerat un "netrebnic". Caracterizarea indirectă se face prin gesturi și atitudini, precum violența față de Ana și mama sa.
Limbajul personajelor evidențiază evoluția relațiilor dintre ele și subliniază statutul lor social. Ion folosește inițial un limbaj dulce, cu diminutive când vrea să o seducă pe Ana ("Anuță"), dar trece la expresii dure și jignitoare ("fleandură", "toantă") când nu mai are nevoie de ea. Ana, în ciuda suferințelor, continuă să folosească un limbaj afectuos, demonstrându-și iubirea necondiționată.
În final, relația dintre Ion și Ana eșuează dramatic - ea se sinucide, iar el nu reușește să se bucure de averea dobândită. Deși obține pământurile râvnite, Ion descoperă că nu poate fi fericit alături de o femeie pe care nu o iubește. Încercarea de a relua relația cu Florica, adevărata sa dragoste, îi aduce sfârșitul.
Avertisment: Obsesia pentru bunuri materiale în detrimentul valorilor umane duce întotdeauna la consecințe tragice, așa cum se întâmplă în cazul lui Ion.
Romanul se încheie cu moartea violentă a protagonistului. După ce Ana se sinucide, Ion încearcă să reia legătura cu Florica, dar este surprins de George, soțul acesteia, care îl lovește mortal cu o sapă în cap. Astfel, Ion, care și-a dedicat întreaga existență obsesiei pentru pământ, sfârșește tragic, fără a se bucura de averea dobândită cu atâtea sacrificii.
Finalul sugerează că destinul individual este nesemnificativ în fața ordinii sociale, satul revenind la viața obișnuită după moartea lui Ion. Liviu Rebreanu creează astfel o frescă autentică a vieții rurale, cu toate dramele și conflictele ei, demonstrând că romanul său se înscrie perfect în tiparele realismului, prin situațiile de viață autentice și dilemele profund umane ale personajelor.