Moara cu noroc de Ioan Slavici
Publicată în 1881 în volumul de debut „Novele din popor", nuvela lui Slavici a devenit una dintre scrierile reprezentative pentru viziunea autorului asupra vieții satului transilvănean.
Ca specie literară, „Moara cu noroc" este o nuvelă, o specie epică în proză, cu un fir narativ central și o construcție epică riguroasă, având un conflict concentrat. Personajele relativ puține scot în evidență evoluția personajului principal, puternic individualizat. Este o nuvelă psihologică, deoarece înfățișează frământările de conștiință ale personajului principal și transformarea sa sufletească, analizată prin tehnici variate: monolog interior, stil indirect liber, scene dialogate.
Încadrată în curentul realist prin tema familiei și a dorinței de înavuțire, obiectivitatea perspectivei narative și includerea de personaje tipice pentru anumite categorii sociale: Ghiță (cârciumarul dornic de îmbogățire), Pintea (jandarmul), Lică (Sămădăul).
💡 Titlul nuvelei are valoare simbolică și ironică: dacă la început moara aduce prosperitate, în final va aduce ghinion și distrugere.
Tema principală o constituie consecințele nefaste și dezumanizante ale dorinței de îmbogățire a personajului principal, Ghiță. Perspectiva narativă este obiectivă, întâmplările fiind relatate la persoana a III-a, de către un narator detașat, omniscient și omniprezent.
Simetria dintre incipit și final este realizată prin intervențiile bătrânei, care punctează teza morală a nuvelei: „Omul să fie mulțumit cu sărăcia sa, căci, dacă-i vorba, nu bogăția, ci liniștea colibei tale te face fericit". Din punct de vedere compozițional, nuvela este alcătuită din 17 capitole, cu prolog și epilog.
Coordonatele spațio-temporale sunt specifice unei nuvele realiste. Cârciuma de la Moara cu noroc este așezată la răscruce de drumuri, izolată, înconjurată de pustietăți. Acțiunea se desfășoară pe parcursul unui an, între două repere religioase: Sf. Gheorghe și Paștele următor.
Intriga este declanșată de apariția lui Lică Sămădăul la Moara cu noroc, care tulbură echilibrul familiei lui Ghiță. Desfășurarea acțiunii ilustrează procesul înstrăinării cârciumarului de familia sa și dezumanizarea provocată de dorința de îmbogățire. Punctul culminant se produce de Paște, când Ghiță preferă să o lase pe Ana singură cu Sămădăul, iar aceasta, dezgustată, i se dăruiește lui Lică.
Deznodământul este tragic: Ghiță o ucide pe Ana și este omorât din ordinul lui Lică. Incendiul mistuie cârciuma de la Moara cu noroc, iar Lică se sinucide.
Personajul principal, Ghiță, este cel mai complex din nuvelistica lui Slavici, destinul său ilustrând consecințele nefaste ale dorinței de îmbogățire cu orice preț. Limbajul naratorului și al personajelor valorifică registrul regional ardelenesc și limbajul popular.
În concluzie, „Moara cu noroc" este o nuvelă realistă și psihologică cu un important rol moralizator în literatura română.