Accesează aplicația

Materii

Informații generale în limba română

0

0

L

Loredana Radu

29.11.2025

Limba și literatura română

Informații genarle- română

193

29 nov. 2025

18 pagini

Informații generale în limba română

L

Loredana Radu

@loredanaradu

Această prezentare cuprinde analize detaliate ale celor mai importante opere... Afișează mai mult

Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
1 / 18
# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Luceafărul de Mihai Eminescu

Publicat în 1883 în Almanahul Societății Academice România Jună din Viena, „Luceafărul" este cel mai reprezentativ poem romantic eminescian. Încadrat în curentul romantic, poemul abordează teme specifice precum condiția geniului, iubirea imposibilă și raportul dintre cosmic și terestru.

Temele principale sunt construite în jurul omului de geniu care aspiră spre absolut, timpul (individual și cosmic) și iubirea în două ipostaze contrastante: imposibilă Luceafa˘rulCa˘ta˘linaLuceafărul-Cătălina și împlinită Ca˘ta˘linCa˘ta˘linaCătălin-Cătălina.

Titlul are rol anticipator, făcând referire la steaua strălucitoare (planeta Venus), dar și la simbolul omului de geniu, însetat de absolut și dotat cu inteligență superioară.

💡 Structura poemului este o alternanță perfectă între planul terestru și cel cosmic, demonstrând măiestria arhitecturală a creației eminesciene.

Din punct de vedere compozițional, poemul este structurat în patru tablouri care alternează între cosmic și terestru. Primul tablou prezintă portretul Cătălinei și întâlnirile onirice cu Luceafărul, care apare în două ipostaze (angelică și demonică). Tabloul al doilea prezintă idila dintre Cătălina și pajul Cătălin, în timp ce al treilea ilustrează călătoria cosmică a Luceafărului/Hyperion în căutarea Demiurgului. Ultimul tablou reia alternanța planurilor, cu finalul în care Luceafărul acceptă condiția sa eternă: „Ci eu în lumea mea mă simt/Nemuritor și rece".

Expresivitatea limbajului poetic este marcată de epitete („negrăit de dulce"), comparații („E albă ca de ceară"), metafore și antiteze („Nu e nimic și totuși e"). Prozodia se bazează pe rima încrucișată și măsura de 7-8 silabe, susținând perfect tonalitatea discursului liric.

În concluzie, „Luceafărul" reprezintă o alegorie despre condiția geniului în lume, dar și o meditație profundă asupra condiției umane în general.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Plumb de George Bacovia

Publicat în 1916 în volumul cu același titlu, poemul „Plumb" de George Bacovia este un text emblematic pentru simbolismul românesc. Poziționarea sa în deschiderea primului volum al poetului îi conferă valoarea de text programatic.

Ca specie literară, „Plumb" este o elegie realizată sub forma unui monolog liric, având ca temă principală condiția poetului izolat într-o societate artificială și lipsită de aspirații. Motivele lirice care domină poemul aparțin câmpului semantic al morții: plumbul, cimitirul, sicriele, cavoul, asociate cu stări sufletești confuze tipic simboliste: singurătatea, izolarea, spaima de moarte și angoasa.

Laitmotivul „stam singur" subliniază senzația de pustiire sufletească, într-o viziune sumbră și tragică asupra lumii, imaginată ca un imens cimitir.

💡 Simbolul central al „plumbului" este folosit cu măiestrie pentru a sugera simultan greutate fizică, culoare cenușie și sunet înăbușit - un exemplu perfect de sinestezie simbolistă.

Din punct de vedere compozițional, poezia este structurată pe principiul simetriei, cu două catrene construite în jurul cuvântului „plumb", repetat de șase ori în poziții simetrice. Paralelismul sintactic dormeau/dormea",sca^rța^iau/ata^rnau"„dormeau/dormea", „scârțâiau/atârnau" întărește tehnica simbolistă a repetițiilor.

Prima strofă descrie lumea exterioară, folosind termeni din câmpul semantic al morții pentru a contura un cadru apăsător și mohorât. În strofa a doua, plumbul a cuprins și lumea interioară, iar tragicul existențial este intensificat de moartea iubirii.

Expresivitatea limbajului poetic se bazează pe metafore sugestive precum „aripi de plumb" (imposibilitatea salvării) și pe imagini care activează multiple simțuri: auditive („scârțâiau"), vizuale și tactile.

Prozodia se caracterizează prin rimă îmbrățișată, alternarea iambului cu amfibrahul și măsura de 10 silabe, toate susținând tonalitatea gravă a discursului liric.

În concluzie, poezia bacoviană se situează la granița dintre simbolism și modernitate, folosind tehnici simboliste pentru a prezenta condiția tragică a poetului modern.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Eu nu strivesc corola de minuni a lumii, de Lucian Blaga

Publicată în volumul de debut „Poemele luminii" în 1919, poezia lui Blaga reprezintă o artă poetică modernistă și o meditație filosofică pe tema cunoașterii. Ca specie literară, este o artă poetică și o confesiune elegiacă.

Încadrată în curentul modernist, poezia prezintă influențe expresioniste și o problematică specifică liricii moderne: intelectualizarea emoției, metafora revelatorie și înnoirea prozodiei prin vers liber și ingambament.

Tema centrală este cunoașterea, simbolizată prin metafora luminii. Viziunea lui Blaga susține existența a două modalități de raportare la mister: „lumina altora" (cunoașterea paradiziacă, rațională, logică) și „lumina mea" (cunoașterea luciferică, poetică, intuitivă).

💡 Blaga pledează pentru cunoașterea luciferică, care nu distruge misterul, ci îl amplifică, păstrând astfel intacte minunile lumii.

Lirismul subiectiv este marcat prin verbe și pronume la persoana I: „eu iubesc", „nu strivesc", „nu ucid", și prin adjectivul posesiv „lumina mea". Titlul conține o metaforă revelatorie („corola de minuni a lumii") și exprimă atitudinea protectoare a poetului față de mister.

Din punct de vedere compozițional, poezia cuprinde trei secvențe lirice. Prima exprimă refuzul cunoașterii logice („nu ucid cu mintea") și introduce metaforele revelatorii care desemnează temele poeziei: flori (viața), ochi (cunoașterea), buze (iubirea), morminte (moartea). A doua secvență construiește opoziția dintre cele două tipuri de cunoaștere, iar a treia, cuprinsă în ultimele două versuri, are rol conclusiv.

Expresivitatea limbajului poetic este intensificată de repetarea cuvântului-cheie „eu", comparații ample și metafore inovatoare. Prozodia se remarcă prin vers liber și ingambament, elemente specifice poeziei moderne.

În concluzie, „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii" reprezintă o artă poetică fundamentală pentru modernismul românesc, stabilind perspectiva filosofică originală a lui Blaga asupra actului poetic și a cunoașterii.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Riga Crypto şi lapona Enigel de Ion Barbu

Publicată în volumul „Joc secund" în 1930, poezia lui Ion Barbu reprezintă un exemplu remarcabil al modernismului românesc. Subintitulată „baladă", această creație se realizează în viziune modernă ca un amplu poem alegoric despre cunoaștere și iubire.

Ca specie literară, este un poem de cunoaștere și alegoric, prezentând o poveste de iubire din lumea vegetală, dar cu semnificații filosofice profunde. Încadrată în curentul modernist, poezia se remarcă prin intelectualizarea emoției, metafora revelatorie, imaginarul poetic inedit și ambiguitate.

Tema principală o constituie iubirea ca modalitate de cunoaștere a lumii. Viziunea lui Ion Barbu exprimă propriile idei despre lume și viață într-un limbaj încifrat, dar profund sugestiv.

💡 Numele personajelor sunt simbolice: Crypto înseamnă „cel tăinuit", „inimă ascunsă", iar Enigel trimite la cuvântul „înger", sugerând puritatea.

Titlul desemnează membrii cuplului antagonic, iar din punct de vedere compozițional, poezia cuprinde două părți (două nunți: una împlinită, alta povestită), folosind tehnica povestirii în ramă. Prologul, cuprins în primele patru strofe, constituie rama, dialogul menestrelului cu nuntașul fruntaș.

Partea a doua prezintă povestea de iubire neîmplinită dintre Enigel și riga Crypto, în mai multe tablouri poetice. Expoziția prezintă în antiteză portretele și locurile natale, iar deosebirile dintre personaje generează intriga. Dialogul lor se realizează în visul fetei, ca în „Luceafărul". Riga rostește descântecul-chemare de trei ori, iar lapona îl respinge. Finalul este tragic: Riga Crypto se transformă într-o ciupercă otrăvitoare.

Expresivitatea limbajului poetic este realizată prin figuri de stil complexe. În portrete sunt utilizate epitetul și antiteza, iar dialogul dintre riga Crypto și laponă este construit pe baza antitezelor: spirt/materie, rațiune/instinct, soare/umbră, lumină/întuneric, veghe/somn.

Ca elemente de prozodie, se remarcă rima încrucișată și măsura de 8-9 silabe, care susțin tonalitatea discursului liric.

În concluzie, poemul „Riga Crypto și lapona Enigel" impune o viziune modernă în literatura română, reprezentând una dintre cele mai originale creații ale modernismului interbelic.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Moara cu noroc de Ioan Slavici

Publicată în 1881 în volumul de debut „Novele din popor", nuvela lui Slavici a devenit una dintre scrierile reprezentative pentru viziunea autorului asupra vieții satului transilvănean.

Ca specie literară, „Moara cu noroc" este o nuvelă, o specie epică în proză, cu un fir narativ central și o construcție epică riguroasă, având un conflict concentrat. Personajele relativ puține scot în evidență evoluția personajului principal, puternic individualizat. Este o nuvelă psihologică, deoarece înfățișează frământările de conștiință ale personajului principal și transformarea sa sufletească, analizată prin tehnici variate: monolog interior, stil indirect liber, scene dialogate.

Încadrată în curentul realist prin tema familiei și a dorinței de înavuțire, obiectivitatea perspectivei narative și includerea de personaje tipice pentru anumite categorii sociale: Ghiță (cârciumarul dornic de îmbogățire), Pintea (jandarmul), Lică (Sămădăul).

💡 Titlul nuvelei are valoare simbolică și ironică: dacă la început moara aduce prosperitate, în final va aduce ghinion și distrugere.

Tema principală o constituie consecințele nefaste și dezumanizante ale dorinței de îmbogățire a personajului principal, Ghiță. Perspectiva narativă este obiectivă, întâmplările fiind relatate la persoana a III-a, de către un narator detașat, omniscient și omniprezent.

Simetria dintre incipit și final este realizată prin intervențiile bătrânei, care punctează teza morală a nuvelei: „Omul să fie mulțumit cu sărăcia sa, căci, dacă-i vorba, nu bogăția, ci liniștea colibei tale te face fericit". Din punct de vedere compozițional, nuvela este alcătuită din 17 capitole, cu prolog și epilog.

Coordonatele spațio-temporale sunt specifice unei nuvele realiste. Cârciuma de la Moara cu noroc este așezată la răscruce de drumuri, izolată, înconjurată de pustietăți. Acțiunea se desfășoară pe parcursul unui an, între două repere religioase: Sf. Gheorghe și Paștele următor.

Intriga este declanșată de apariția lui Lică Sămădăul la Moara cu noroc, care tulbură echilibrul familiei lui Ghiță. Desfășurarea acțiunii ilustrează procesul înstrăinării cârciumarului de familia sa și dezumanizarea provocată de dorința de îmbogățire. Punctul culminant se produce de Paște, când Ghiță preferă să o lase pe Ana singură cu Sămădăul, iar aceasta, dezgustată, i se dăruiește lui Lică.

Deznodământul este tragic: Ghiță o ucide pe Ana și este omorât din ordinul lui Lică. Incendiul mistuie cârciuma de la Moara cu noroc, iar Lică se sinucide.

Personajul principal, Ghiță, este cel mai complex din nuvelistica lui Slavici, destinul său ilustrând consecințele nefaste ale dorinței de îmbogățire cu orice preț. Limbajul naratorului și al personajelor valorifică registrul regional ardelenesc și limbajul popular.

În concluzie, „Moara cu noroc" este o nuvelă realistă și psihologică cu un important rol moralizator în literatura română.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Povestea lui Harap-Alb de Ion Creangă

Publicat în revista „Convorbiri literare" în 1877, „Povestea lui Harap-Alb" este un basm cult reprezentativ pentru opera lui Ion Creangă. Ca specie literară, este o narațiune pluriepisodică implicând elemente fabuloase, cu personaje simbolice întruchipând forțele binelui și răului.

Trăsăturile specifice ale basmului cult sunt prezente prin personajele care îndeplinesc funcții narative specifice (antagonistul, ajutoarele, donatorii), formule specifice („Amu cică era odată"), procedeul triplicării situațiilor, numerele magice (3, 12, 24) și obiectele miraculoase (smicele de măr dulce, apa vie și apa moartă).

💡 Numele protagonistului reflectă condiția sa duală: rob, slugă (Harap) de origine nobilă (Alb) - o indicație a transformării pe care personajul o va suferi.

Perspectiva narativă este obiectivă, relatată la persoana a III-a de un narator omniscient și omniprezent, iar limbajul se caracterizează prin umor și oralitate, cu predominanța registrului regional și popular.

Tema centrală o reprezintă maturizarea mezinului craiului, protagonistul parcurgând o aventură eroică imaginară, un drum al inițierii necesar pentru a deveni împărat. Subiectul urmărește cele trei ipostaze ale protagonistului: etapa inițială (fiul craiului, mezinul naiv), parcurgerea drumului inițiatic HarapAlbı^nva˘ța˘celulHarap-Alb învățăcelul și răsplata (împăratul inițiat).

Coordonatele spațio-temporale sunt vagi și nedeterminate, specifice basmului: „Amu, cică a fost odată într-o țară un crai, care avea trei feciori...". Acțiunea se desfășoară linear și cronologic, respectând modelul structural al basmului.

Situația inițială prezintă echilibrul inițial: un crai cu trei feciori și fratele său, Verde-Împărat, care avea doar fete. Intriga este declanșată de scrisoarea lui Verde-Împărat, care relevă absența moștenitorului pe linie masculină. Desfășurarea acțiunii cuprinde mai multe episoade, coborârea fiului de crai în fântână fiind o secvență narativă esențială, care permite Spânului să-i fure identitatea protagonistului și să-l transforme în rob.

Punctul culminant constă în sancționarea naivității, iar deznodământul cuprinde acțiunea reparatorie, la curtea lui Verde-Împărat, unde Harap-Alb se întoarce victorios cu fata Împăratului Roș.

Personajele, atât oamenii cât și ființele himerice, au comportament omenesc și sunt purtătoare ale unor valori simbolice reprezentând binele și răul. Harap-Alb, protagonistul, este sprijinit de ajutoare și donatori (Sfânta Duminică, calul năzdrăvan, crăiasa furnicilor, cei cinci tovarăși) în înfruntarea cu antagoniștii (Spânul și Împăratul Roș).

În concluzie, „Povestea lui Harap-Alb" este un basm cult cu particularități distinctive: umanizarea fantasticului și individualizarea personajelor prin limbaj și umor.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Povestea lui Harap-Alb de Ion Creangă

Publicată în revista „Convorbiri literare" în 1877, „Povestea lui Harap-Alb" este un basm cult reprezentativ pentru opera lui Ion Creangă. Ca specie narativă pluriepisodică, implică fabulosul și prezintă personaje cu valori simbolice care întruchipează forțele binelui și răului.

Basmul cult prezintă trăsături specifice precum personajele cu funcții narative distincte (protagonist, antagonist, ajutoare, donatori), formule specifice („Amu cică era odată"), procedeul triplicării situațiilor, numerele magice (3, 12, 24) și obiectele miraculoase (smicele de măr dulce, apă vie și apă moartă).

Perspectiva narativă este obiectivă, relatată la persoana a III-a de un narator omniscient și omniprezent. Limbajul se caracterizează prin umor și oralitate, predominând registrul regional, oral și popular.

💡 Structura basmului urmărește călătoria inițiatică a eroului, care evoluează din ipostaza naivă (mezinul craiului) în cea matură (împăratul) după ce trece prin stadiul intermediar al supunerii HarapAlbHarap-Alb.

Tema centrală este maturizarea mezinului craiului, care parcurge o aventură eroică imaginară, un drum al inițierii necesare pentru a deveni împărat. Titlul reflectă condiția duală a protagonistului: rob, slugă (Harap) de origine nobilă (Alb).

Subiectul basmului urmărește cele trei ipostaze ale protagonistului: etapa inițială - fiul craiului, mezinul naiv; parcurgerea drumului inițiatic - Harap-Alb învățăcelul; și răsplata finală - împăratul inițiat.

Coordonatele spațio-temporale sunt vagi și nedeterminate, specifice basmului. Acțiunea respectă modelul structural tradițional și se desfășoară linear, cronologic, prin înlănțuirea episoadelor.

Situația inițială prezintă echilibrul: un crai cu trei feciori, iar într-un alt capăt al lumii, fratele său, Verde-Împărat, are doar fete. Intriga este declanșată de lipsa unui moștenitor masculin la curtea lui Verde-Împărat. Desfășurarea acțiunii include coborârea fiului de crai în fântână, o secvență narativă esențială care permite Spânului să îi fure identitatea.

În punctul culminant, naivitatea protagonistului este sancționată prin transformarea sa în rob sub numele de Harap-Alb. Deznodământul aduce refacerea echilibrului și răsplata eroului, care se întoarce victorios la curtea lui Verde-Împărat.

Personajele au caracterizare directă (prin narator, alte personaje și autocaracterizare) și caracterizare indirectă (prin fapte, limbaj, gânduri, relații și nume). Protagonistul este ajutat de ființe cu puteri supranaturale, animale fabuloase, făpturi himerice și obiecte magice în confruntarea cu răufăcătorul Spânul.

În concluzie, „Povestea lui Harap-Alb" este un basm cult cu particularități distinctive precum umanizarea fantasticului și individualizarea personajelor prin limbaj și umor.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale

Reprezentată pe scenă în 1884, comedia lui Caragiale este inspirată din lupta electorală din anul 1883 și satirizează aspecte ale societății contemporane autorului. Ca specie literară, este o comedie de moravuri - specie a genului dramatic ce stârnește râsul prin surprinderea unor tipuri umane și situații neașteptate, cu final fericit.

Personajele comediei aparțin unor tipologii clasice, sursa principală a comicului fiind contrastul dintre aparență și esență. Sunt prezente diverse forme ale comicului: umorul, ironia, comicul de moravuri, de limbaj și de nume.

Opera se încadrează în realismul clasic prin echilibrul compozițional și generalitatea situațiilor și caracterelor (încornoratul, cocheta, politicianul demagog).

💡 „O scrisoare pierdută" rămâne actuală prin felul în care surprinde defecte umane eterne: ipocrizia, corupția și lupta pentru putere cu orice preț.

Tema comediei surprinde aspecte din viața politică (lupta pentru putere, șantajul, falsificarea listelor electorale) și de familie (triunghiul conjugal). Titlul pune în evidență intriga și contrastul comic dintre aparență și esență - pretinsa luptă politică se realizează prin șantaj bazat pe o scrisoare de dragoste pierdută.

Acțiunea este plasată în capitala unui județ de munte, „în zilele noastre". Intriga pornește de la pierderea unei scrisori de dragoste compromițătoare pentru reprezentanții partidului la putere și găsirea ei de către adversarul politic.

Conflictul dramatic principal constă în lupta pentru putere între reprezentanții partidului aflat la guvernare (Ștefan Tipătescu, Zaharia Trahanache și Zoe) și gruparea independentă condusă de Nae Cațavencu. Există și un conflict secundar: teama grupului Farfuridi-Brânzovenescu de trădarea prefectului.

Din punct de vedere compozițional, comedia este alcătuită din patru acte. Actul I cuprinde expozițiunea și intriga; Actul II prezintă desfășurarea acțiunii și declanșarea conflictului secundar; în Actul III, candidații pierd pălăria cu scrisoarea; Actul IV aduce deznodământul și rezolvarea conflictului.

Personajele comediei sunt individualizate prin limbaj și statut social: Trahanache este încornoratul simpatic, Tipătescu - amorezul, Zoe - cocheta adulterină și femeia voluntară, Cațavencu - politicianul demagog, iar Cetățeanul turmentat reprezintă omul simplu manipulat de politicieni.

Mijloacele de caracterizare specifice personajului dramatic includ limbajul, notațiile autorului, situațiile comice și numele sugestive.

În concluzie, lumea lui Caragiale este formată din personaje care acționează după principiul „scopul scuză mijloacele", reflectând o societate în care valorile autentice sunt pervertite de interese meschine.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale

Reprezentată pe scenă în 1884, comedia lui Caragiale este inspirată din lupta electorală din anul 1883 și satirizează aspecte ale societății românești din acea perioadă. Ca specie literară, este o comedie de moravuri - specie a genului dramatic care stârnește râsul prin surprinderea unor tipuri umane și situații neașteptate, având final fericit.

Personajele comediei aparțin unor tipologii clasice, principala sursă a comicului fiind contrastul dintre aparență și esență. Sunt prezente diverse forme ale comicului: umorul, ironia, comicul de moravuri, de limbaj și de nume.

Opera se încadrează în curentul realist clasic prin echilibrul compozițional și generalitatea situațiilor și caracterelor (încornoratul, cocheta, politicianul demagog).

💡 Actualitatea comediei rezidă în modul în care surprinde mecanismele politice și defectele umane care transcend timpul: demagogia, corupția și lupta pentru putere.

Tema comediei surprinde aspecte din viața politică (lupta pentru putere în contextul alegerilor, șantajul, falsificarea listelor electorale) și din viața de familie (triunghiul conjugal). Titlul pune în evidență intriga și contrastul comic dintre aparență și esență - pretinsa luptă pentru putere politică se realizează, de fapt, prin șantaj bazat pe o scrisoare de dragoste.

Acțiunea este plasată în capitala unui județ de munte, „în zilele noastre". Intriga pornește de la o întâmplare banală: pierderea unei scrisori intime, compromițătoare pentru reprezentanții partidului aflat la putere, și găsirea ei de către adversarul politic.

Conflictul dramatic principal constă în lupta pentru putere politică între reprezentanții partidului de guvernământ (prefectul Ștefan Tipătescu, Zaharia Trahanache și Zoe) și gruparea independentă condusă de Nae Cațavencu. Există și un conflict secundar: teama grupului Farfuridi-Brânzovenescu de trădarea prefectului.

Din punct de vedere compozițional, comedia este alcătuită din patru acte. Actul I cuprinde expozițiunea și intriga; Actul II prezintă desfășurarea acțiunii; în Actul III, candidații pierd pălăria cu scrisoarea; iar Actul IV aduce deznodământul și împăcarea adversarilor.

Personajele comediei sunt individualizate prin limbaj și statut social-psihologic: Trahanache este încornoratul simpatic, Tipătescu - amorezul, Zoe - cocheta adulterină și femeia voluntară, Cațavencu - politicianul demagog, iar Cetățeanul turmentat reprezintă tipul cetățeanului manipulat.

Mijloacele de caracterizare sunt specifice personajului dramatic: limbajul, notațiile autorului, situațiile comice și numele sugestive.

În concluzie, lumea eroilor lui Caragiale este alcătuită din personaje care acționează după principiul „Scopul scuză mijloacele", reflectând o societate în care aparențele și interesele personale primează.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război de Camil Petrescu

Apărut în 1930, romanul lui Camil Petrescu este un exemplu remarcabil de roman modern, psihologic și subiectiv. Particularitățile sale definitorii includ: unicitatea perspectivei narative, timpul prezent și subiectiv, raportul dintre timpul cronologic și cel psihologic, fluxul conștiinței, memoria afectivă, narațiunea la persoana I, luciditatea analizei și autenticitatea trăirii.

Textul narativ este structurat în două părți, indicate în titlu, care evidențiază temele romanului și fac referire la cele două experiențe fundamentale de cunoaștere trăite de protagonist: dragostea și războiul. Dacă incipitul este construit în manieră realistă, finalul deschis permite multiple interpretări.

Romanul este alcătuit din două părți și 13 capitole cu titluri sugestive. Prima parte reprezintă rememorarea iubirii matrimoniale eșuate dintre Ștefan Gheorghidiu și Ela, cuprinzând evenimente precum moștenirea de la unchiul Tache și excursia la Odobești - începutul destrămării cuplului. Partea a doua, construită sub forma jurnalului de campanie, urmărește experiența protagonistului pe front, în timpul Primului Război Mondial. Capitolul „Ne-a acoperit pământul lui Dumnezeu" prezintă o imagine apocaliptică a războiului, demitizându-l.

💡 Tehnica autoanalizei lucide face din acest roman un exemplu perfect de proză modernă în care conștiința personajului devine adevăratul câmp de luptă.

Conflictul interior se desfășoară în conștiința personajului-narator, din cauza diferenței dintre aspirațiile lui și realitate. Conflictul exterior evidențiază relația problematică a protagonistului cu societatea, Gheorghidiu fiind un inadaptat social.

Perspectiva narativă este redată la persoana I, sub forma unei confesiuni a personajului principal, Ștefan Gheorghidiu, care trăiește două experiențe fundamentale: iubirea și războiul.

Ștefan Gheorghidiu reprezintă tipul intelectualului lucid, inadaptatul superior, care trăiește drama îndrăgostitului de absolut. Ela, personajul feminin, este prezentată exclusiv din perspectiva lui Gheorghidiu, ceea ce face dificilă evaluarea obiectivă a comportamentului ei.

Tehnicile analizei psihologice includ introspecția, retrospecția, analiza lucidă și monologul interior. Caracterizarea personajelor este preponderent indirectă, rezultând din fapte, gânduri, limbaj și relațiile cu alte personaje. Autocaracterizarea este frecventă, dezvăluind trăsăturile protagonistului: orgoliul, natura analitică și reflexivă, luciditatea, sensibilitatea exagerată și inteligența.

În concluzie, „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război" este un roman modern, psihologic și subiectiv, reprezentativ pentru proza românească interbelică.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în
# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în
# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în
# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în
# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în
# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în
# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în
# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în


Credeam că nu vei întreba niciodată...

Ce este Companionul AI Knowunity?

Companionul nostru AI este creat special pentru nevoile studenților. Bazându-ne pe milioanele de materiale de pe platformă, putem oferi răspunsuri exacte și relevante pentru studenți. Dar nu este vorba doar despre răspunsuri, companionul este mai ales despre ghidarea studenților prin provocările zilnice de învățare, cu planuri de studiu personalizate, chestionare sau conținuturi în chat și personalizare 100% bazată pe abilitățile și evoluțiile studenților.

De unde pot descărca aplicația Knowunity?

Aplicația este disponibilă în Google Play Store și Apple App Store.

Este Knowunity chiar gratuită?

Da! Bucură-te de access la materiale de studiu, conectează-te cu alți elevi, și primește ajutor instant - toate acestea la un click distanță. În plus, câștigă puncte ca să deblochezi mai multe funcționalități!

Nu găsești ce cauți? Explorează alte MATERII.

Recenzii de la utilizatorii noștri. Ei iubesc să folosească Knowunity — și tu o vei face.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplicația este foarte ușor de utilizat și bine concepută. Am găsit tot ce căutam până acum și am reușit să învăț multe din prezentări! Cu siguranță voi folosi aplicația pentru o temă la clasă! Și desigur, ajută mult ca sursă de inspirație.

Ștefan S

utilizator iOS

Această aplicație este super. Sunt atât de multe materiale de studiu și ajutor pentru elevi [...]. Materia mea mai problematică este franceza, de exemplu, și aplicația oferă foarte multe materiale ajutătoare. Mulțumită acestei aplicații, mi-am îmbunătățit franceza. Aș recomanda-o oricui.

Samantha Klich

utilizator Android

Wow, sunt cu adevărat impresionat. Am încercat aplicația pentru că am văzut-o promovată de multe ori și am rămas uimit. Aceasta este AJUTORUL de care ai nevoie pentru școală și, mai presus de toate, oferă atât de multe lucruri, precum exerciții și fișe de informații, care mi-au fost FOARTE de ajutor.

Anna

utilizator iOS

Te ajută să înveți foarte repede și ști foarte bine ce ai dori tu să înveți, vă recomand cu drag să încercați și să învățați mai repede.!

Thomas R

utilizator iOS

Foarte bună aplicația!!!! Mă ajută să înțeleg mult mai bine lecțiile și temele le termin mult mai repede.👍❤️

Paul P

utilizator Android

Te ajută foarte bine la teme acest robot,recomand!

David K

utilizator iOS

Aplicația e grozavă! Tot ce trebuie să fac este să introduc subiectul în bara de căutare și primesc răspunsul foarte rapid. Nu mai trebuie să mă uit la 10 videoclipuri pe YouTube pentru a înțelege ceva, deci îmi economisesc timpul. Super recomandat!

Sudenaz Ocak

utilizator Android

La școală eram chiar slab la matematică, dar datorită aplicației, mă descurc mai bine acum. Sunt atât de recunoscător că ai creat aplicația.

Greenlight Bonnie

utilizator Android

Această aplicație e super interesantă și seamănă ca tiktok-ul doar că tu ai doar teorie și explicații.

Karla S

utilizator Android

Nu mai trebuie să stau cu orele să învăț după caiet când pot să citesc de 2 ori lecțiile care apar aici și iau 10 la test ! Knowunity m-a ajutat să iau nota 9,20 la română ! Voi recomanda ff tare aceasta aplicate , să nu uităm ca are și chat GPT !👍🏻

Denisa B

utilizator iOS

m-a ajutat foarte mult să înțeleg anumite exerciții la diferite materii , mă ajută foarte mult la teme , explicându-mi pas cu pas tot , o aplicație excelentă !! RECOMAND !

Sarah L

utilizator Android

Este foarte bună te ajută la teme te face să înțelegi lecțiile am înțeles o lecție în 20 de minute i singură nu reușeam să o învăț dar cu Knowunity am învățat-o foarte ușor

Alessia V

utilizator iOS

Aplicația este foarte ușor de utilizat și bine concepută. Am găsit tot ce căutam până acum și am reușit să învăț multe din prezentări! Cu siguranță voi folosi aplicația pentru o temă la clasă! Și desigur, ajută mult ca sursă de inspirație.

Ștefan S

utilizator iOS

Această aplicație este super. Sunt atât de multe materiale de studiu și ajutor pentru elevi [...]. Materia mea mai problematică este franceza, de exemplu, și aplicația oferă foarte multe materiale ajutătoare. Mulțumită acestei aplicații, mi-am îmbunătățit franceza. Aș recomanda-o oricui.

Samantha Klich

utilizator Android

Wow, sunt cu adevărat impresionat. Am încercat aplicația pentru că am văzut-o promovată de multe ori și am rămas uimit. Aceasta este AJUTORUL de care ai nevoie pentru școală și, mai presus de toate, oferă atât de multe lucruri, precum exerciții și fișe de informații, care mi-au fost FOARTE de ajutor.

Anna

utilizator iOS

Te ajută să înveți foarte repede și ști foarte bine ce ai dori tu să înveți, vă recomand cu drag să încercați și să învățați mai repede.!

Thomas R

utilizator iOS

Foarte bună aplicația!!!! Mă ajută să înțeleg mult mai bine lecțiile și temele le termin mult mai repede.👍❤️

Paul P

utilizator Android

Te ajută foarte bine la teme acest robot,recomand!

David K

utilizator iOS

Aplicația e grozavă! Tot ce trebuie să fac este să introduc subiectul în bara de căutare și primesc răspunsul foarte rapid. Nu mai trebuie să mă uit la 10 videoclipuri pe YouTube pentru a înțelege ceva, deci îmi economisesc timpul. Super recomandat!

Sudenaz Ocak

utilizator Android

La școală eram chiar slab la matematică, dar datorită aplicației, mă descurc mai bine acum. Sunt atât de recunoscător că ai creat aplicația.

Greenlight Bonnie

utilizator Android

Această aplicație e super interesantă și seamănă ca tiktok-ul doar că tu ai doar teorie și explicații.

Karla S

utilizator Android

Nu mai trebuie să stau cu orele să învăț după caiet când pot să citesc de 2 ori lecțiile care apar aici și iau 10 la test ! Knowunity m-a ajutat să iau nota 9,20 la română ! Voi recomanda ff tare aceasta aplicate , să nu uităm ca are și chat GPT !👍🏻

Denisa B

utilizator iOS

m-a ajutat foarte mult să înțeleg anumite exerciții la diferite materii , mă ajută foarte mult la teme , explicându-mi pas cu pas tot , o aplicație excelentă !! RECOMAND !

Sarah L

utilizator Android

Este foarte bună te ajută la teme te face să înțelegi lecțiile am înțeles o lecție în 20 de minute i singură nu reușeam să o învăț dar cu Knowunity am învățat-o foarte ușor

Alessia V

utilizator iOS

 

Limba și literatura română

193

29 nov. 2025

18 pagini

Informații generale în limba română

L

Loredana Radu

@loredanaradu

Această prezentare cuprinde analize detaliate ale celor mai importante opere literare studiate în liceul românesc. Textele poetice romantice, simboliste și moderniste, alături de proza realistă și fantastică sunt examinate din perspectiva caracteristicilor esențiale, oferind o sinteză utilă pentru pregătirea examenelor.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Luceafărul de Mihai Eminescu

Publicat în 1883 în Almanahul Societății Academice România Jună din Viena, „Luceafărul" este cel mai reprezentativ poem romantic eminescian. Încadrat în curentul romantic, poemul abordează teme specifice precum condiția geniului, iubirea imposibilă și raportul dintre cosmic și terestru.

Temele principale sunt construite în jurul omului de geniu care aspiră spre absolut, timpul (individual și cosmic) și iubirea în două ipostaze contrastante: imposibilă Luceafa˘rulCa˘ta˘linaLuceafărul-Cătălina și împlinită Ca˘ta˘linCa˘ta˘linaCătălin-Cătălina.

Titlul are rol anticipator, făcând referire la steaua strălucitoare (planeta Venus), dar și la simbolul omului de geniu, însetat de absolut și dotat cu inteligență superioară.

💡 Structura poemului este o alternanță perfectă între planul terestru și cel cosmic, demonstrând măiestria arhitecturală a creației eminesciene.

Din punct de vedere compozițional, poemul este structurat în patru tablouri care alternează între cosmic și terestru. Primul tablou prezintă portretul Cătălinei și întâlnirile onirice cu Luceafărul, care apare în două ipostaze (angelică și demonică). Tabloul al doilea prezintă idila dintre Cătălina și pajul Cătălin, în timp ce al treilea ilustrează călătoria cosmică a Luceafărului/Hyperion în căutarea Demiurgului. Ultimul tablou reia alternanța planurilor, cu finalul în care Luceafărul acceptă condiția sa eternă: „Ci eu în lumea mea mă simt/Nemuritor și rece".

Expresivitatea limbajului poetic este marcată de epitete („negrăit de dulce"), comparații („E albă ca de ceară"), metafore și antiteze („Nu e nimic și totuși e"). Prozodia se bazează pe rima încrucișată și măsura de 7-8 silabe, susținând perfect tonalitatea discursului liric.

În concluzie, „Luceafărul" reprezintă o alegorie despre condiția geniului în lume, dar și o meditație profundă asupra condiției umane în general.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Plumb de George Bacovia

Publicat în 1916 în volumul cu același titlu, poemul „Plumb" de George Bacovia este un text emblematic pentru simbolismul românesc. Poziționarea sa în deschiderea primului volum al poetului îi conferă valoarea de text programatic.

Ca specie literară, „Plumb" este o elegie realizată sub forma unui monolog liric, având ca temă principală condiția poetului izolat într-o societate artificială și lipsită de aspirații. Motivele lirice care domină poemul aparțin câmpului semantic al morții: plumbul, cimitirul, sicriele, cavoul, asociate cu stări sufletești confuze tipic simboliste: singurătatea, izolarea, spaima de moarte și angoasa.

Laitmotivul „stam singur" subliniază senzația de pustiire sufletească, într-o viziune sumbră și tragică asupra lumii, imaginată ca un imens cimitir.

💡 Simbolul central al „plumbului" este folosit cu măiestrie pentru a sugera simultan greutate fizică, culoare cenușie și sunet înăbușit - un exemplu perfect de sinestezie simbolistă.

Din punct de vedere compozițional, poezia este structurată pe principiul simetriei, cu două catrene construite în jurul cuvântului „plumb", repetat de șase ori în poziții simetrice. Paralelismul sintactic dormeau/dormea",sca^rța^iau/ata^rnau"„dormeau/dormea", „scârțâiau/atârnau" întărește tehnica simbolistă a repetițiilor.

Prima strofă descrie lumea exterioară, folosind termeni din câmpul semantic al morții pentru a contura un cadru apăsător și mohorât. În strofa a doua, plumbul a cuprins și lumea interioară, iar tragicul existențial este intensificat de moartea iubirii.

Expresivitatea limbajului poetic se bazează pe metafore sugestive precum „aripi de plumb" (imposibilitatea salvării) și pe imagini care activează multiple simțuri: auditive („scârțâiau"), vizuale și tactile.

Prozodia se caracterizează prin rimă îmbrățișată, alternarea iambului cu amfibrahul și măsura de 10 silabe, toate susținând tonalitatea gravă a discursului liric.

În concluzie, poezia bacoviană se situează la granița dintre simbolism și modernitate, folosind tehnici simboliste pentru a prezenta condiția tragică a poetului modern.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Eu nu strivesc corola de minuni a lumii, de Lucian Blaga

Publicată în volumul de debut „Poemele luminii" în 1919, poezia lui Blaga reprezintă o artă poetică modernistă și o meditație filosofică pe tema cunoașterii. Ca specie literară, este o artă poetică și o confesiune elegiacă.

Încadrată în curentul modernist, poezia prezintă influențe expresioniste și o problematică specifică liricii moderne: intelectualizarea emoției, metafora revelatorie și înnoirea prozodiei prin vers liber și ingambament.

Tema centrală este cunoașterea, simbolizată prin metafora luminii. Viziunea lui Blaga susține existența a două modalități de raportare la mister: „lumina altora" (cunoașterea paradiziacă, rațională, logică) și „lumina mea" (cunoașterea luciferică, poetică, intuitivă).

💡 Blaga pledează pentru cunoașterea luciferică, care nu distruge misterul, ci îl amplifică, păstrând astfel intacte minunile lumii.

Lirismul subiectiv este marcat prin verbe și pronume la persoana I: „eu iubesc", „nu strivesc", „nu ucid", și prin adjectivul posesiv „lumina mea". Titlul conține o metaforă revelatorie („corola de minuni a lumii") și exprimă atitudinea protectoare a poetului față de mister.

Din punct de vedere compozițional, poezia cuprinde trei secvențe lirice. Prima exprimă refuzul cunoașterii logice („nu ucid cu mintea") și introduce metaforele revelatorii care desemnează temele poeziei: flori (viața), ochi (cunoașterea), buze (iubirea), morminte (moartea). A doua secvență construiește opoziția dintre cele două tipuri de cunoaștere, iar a treia, cuprinsă în ultimele două versuri, are rol conclusiv.

Expresivitatea limbajului poetic este intensificată de repetarea cuvântului-cheie „eu", comparații ample și metafore inovatoare. Prozodia se remarcă prin vers liber și ingambament, elemente specifice poeziei moderne.

În concluzie, „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii" reprezintă o artă poetică fundamentală pentru modernismul românesc, stabilind perspectiva filosofică originală a lui Blaga asupra actului poetic și a cunoașterii.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Riga Crypto şi lapona Enigel de Ion Barbu

Publicată în volumul „Joc secund" în 1930, poezia lui Ion Barbu reprezintă un exemplu remarcabil al modernismului românesc. Subintitulată „baladă", această creație se realizează în viziune modernă ca un amplu poem alegoric despre cunoaștere și iubire.

Ca specie literară, este un poem de cunoaștere și alegoric, prezentând o poveste de iubire din lumea vegetală, dar cu semnificații filosofice profunde. Încadrată în curentul modernist, poezia se remarcă prin intelectualizarea emoției, metafora revelatorie, imaginarul poetic inedit și ambiguitate.

Tema principală o constituie iubirea ca modalitate de cunoaștere a lumii. Viziunea lui Ion Barbu exprimă propriile idei despre lume și viață într-un limbaj încifrat, dar profund sugestiv.

💡 Numele personajelor sunt simbolice: Crypto înseamnă „cel tăinuit", „inimă ascunsă", iar Enigel trimite la cuvântul „înger", sugerând puritatea.

Titlul desemnează membrii cuplului antagonic, iar din punct de vedere compozițional, poezia cuprinde două părți (două nunți: una împlinită, alta povestită), folosind tehnica povestirii în ramă. Prologul, cuprins în primele patru strofe, constituie rama, dialogul menestrelului cu nuntașul fruntaș.

Partea a doua prezintă povestea de iubire neîmplinită dintre Enigel și riga Crypto, în mai multe tablouri poetice. Expoziția prezintă în antiteză portretele și locurile natale, iar deosebirile dintre personaje generează intriga. Dialogul lor se realizează în visul fetei, ca în „Luceafărul". Riga rostește descântecul-chemare de trei ori, iar lapona îl respinge. Finalul este tragic: Riga Crypto se transformă într-o ciupercă otrăvitoare.

Expresivitatea limbajului poetic este realizată prin figuri de stil complexe. În portrete sunt utilizate epitetul și antiteza, iar dialogul dintre riga Crypto și laponă este construit pe baza antitezelor: spirt/materie, rațiune/instinct, soare/umbră, lumină/întuneric, veghe/somn.

Ca elemente de prozodie, se remarcă rima încrucișată și măsura de 8-9 silabe, care susțin tonalitatea discursului liric.

În concluzie, poemul „Riga Crypto și lapona Enigel" impune o viziune modernă în literatura română, reprezentând una dintre cele mai originale creații ale modernismului interbelic.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Moara cu noroc de Ioan Slavici

Publicată în 1881 în volumul de debut „Novele din popor", nuvela lui Slavici a devenit una dintre scrierile reprezentative pentru viziunea autorului asupra vieții satului transilvănean.

Ca specie literară, „Moara cu noroc" este o nuvelă, o specie epică în proză, cu un fir narativ central și o construcție epică riguroasă, având un conflict concentrat. Personajele relativ puține scot în evidență evoluția personajului principal, puternic individualizat. Este o nuvelă psihologică, deoarece înfățișează frământările de conștiință ale personajului principal și transformarea sa sufletească, analizată prin tehnici variate: monolog interior, stil indirect liber, scene dialogate.

Încadrată în curentul realist prin tema familiei și a dorinței de înavuțire, obiectivitatea perspectivei narative și includerea de personaje tipice pentru anumite categorii sociale: Ghiță (cârciumarul dornic de îmbogățire), Pintea (jandarmul), Lică (Sămădăul).

💡 Titlul nuvelei are valoare simbolică și ironică: dacă la început moara aduce prosperitate, în final va aduce ghinion și distrugere.

Tema principală o constituie consecințele nefaste și dezumanizante ale dorinței de îmbogățire a personajului principal, Ghiță. Perspectiva narativă este obiectivă, întâmplările fiind relatate la persoana a III-a, de către un narator detașat, omniscient și omniprezent.

Simetria dintre incipit și final este realizată prin intervențiile bătrânei, care punctează teza morală a nuvelei: „Omul să fie mulțumit cu sărăcia sa, căci, dacă-i vorba, nu bogăția, ci liniștea colibei tale te face fericit". Din punct de vedere compozițional, nuvela este alcătuită din 17 capitole, cu prolog și epilog.

Coordonatele spațio-temporale sunt specifice unei nuvele realiste. Cârciuma de la Moara cu noroc este așezată la răscruce de drumuri, izolată, înconjurată de pustietăți. Acțiunea se desfășoară pe parcursul unui an, între două repere religioase: Sf. Gheorghe și Paștele următor.

Intriga este declanșată de apariția lui Lică Sămădăul la Moara cu noroc, care tulbură echilibrul familiei lui Ghiță. Desfășurarea acțiunii ilustrează procesul înstrăinării cârciumarului de familia sa și dezumanizarea provocată de dorința de îmbogățire. Punctul culminant se produce de Paște, când Ghiță preferă să o lase pe Ana singură cu Sămădăul, iar aceasta, dezgustată, i se dăruiește lui Lică.

Deznodământul este tragic: Ghiță o ucide pe Ana și este omorât din ordinul lui Lică. Incendiul mistuie cârciuma de la Moara cu noroc, iar Lică se sinucide.

Personajul principal, Ghiță, este cel mai complex din nuvelistica lui Slavici, destinul său ilustrând consecințele nefaste ale dorinței de îmbogățire cu orice preț. Limbajul naratorului și al personajelor valorifică registrul regional ardelenesc și limbajul popular.

În concluzie, „Moara cu noroc" este o nuvelă realistă și psihologică cu un important rol moralizator în literatura română.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Povestea lui Harap-Alb de Ion Creangă

Publicat în revista „Convorbiri literare" în 1877, „Povestea lui Harap-Alb" este un basm cult reprezentativ pentru opera lui Ion Creangă. Ca specie literară, este o narațiune pluriepisodică implicând elemente fabuloase, cu personaje simbolice întruchipând forțele binelui și răului.

Trăsăturile specifice ale basmului cult sunt prezente prin personajele care îndeplinesc funcții narative specifice (antagonistul, ajutoarele, donatorii), formule specifice („Amu cică era odată"), procedeul triplicării situațiilor, numerele magice (3, 12, 24) și obiectele miraculoase (smicele de măr dulce, apa vie și apa moartă).

💡 Numele protagonistului reflectă condiția sa duală: rob, slugă (Harap) de origine nobilă (Alb) - o indicație a transformării pe care personajul o va suferi.

Perspectiva narativă este obiectivă, relatată la persoana a III-a de un narator omniscient și omniprezent, iar limbajul se caracterizează prin umor și oralitate, cu predominanța registrului regional și popular.

Tema centrală o reprezintă maturizarea mezinului craiului, protagonistul parcurgând o aventură eroică imaginară, un drum al inițierii necesar pentru a deveni împărat. Subiectul urmărește cele trei ipostaze ale protagonistului: etapa inițială (fiul craiului, mezinul naiv), parcurgerea drumului inițiatic HarapAlbı^nva˘ța˘celulHarap-Alb învățăcelul și răsplata (împăratul inițiat).

Coordonatele spațio-temporale sunt vagi și nedeterminate, specifice basmului: „Amu, cică a fost odată într-o țară un crai, care avea trei feciori...". Acțiunea se desfășoară linear și cronologic, respectând modelul structural al basmului.

Situația inițială prezintă echilibrul inițial: un crai cu trei feciori și fratele său, Verde-Împărat, care avea doar fete. Intriga este declanșată de scrisoarea lui Verde-Împărat, care relevă absența moștenitorului pe linie masculină. Desfășurarea acțiunii cuprinde mai multe episoade, coborârea fiului de crai în fântână fiind o secvență narativă esențială, care permite Spânului să-i fure identitatea protagonistului și să-l transforme în rob.

Punctul culminant constă în sancționarea naivității, iar deznodământul cuprinde acțiunea reparatorie, la curtea lui Verde-Împărat, unde Harap-Alb se întoarce victorios cu fata Împăratului Roș.

Personajele, atât oamenii cât și ființele himerice, au comportament omenesc și sunt purtătoare ale unor valori simbolice reprezentând binele și răul. Harap-Alb, protagonistul, este sprijinit de ajutoare și donatori (Sfânta Duminică, calul năzdrăvan, crăiasa furnicilor, cei cinci tovarăși) în înfruntarea cu antagoniștii (Spânul și Împăratul Roș).

În concluzie, „Povestea lui Harap-Alb" este un basm cult cu particularități distinctive: umanizarea fantasticului și individualizarea personajelor prin limbaj și umor.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Povestea lui Harap-Alb de Ion Creangă

Publicată în revista „Convorbiri literare" în 1877, „Povestea lui Harap-Alb" este un basm cult reprezentativ pentru opera lui Ion Creangă. Ca specie narativă pluriepisodică, implică fabulosul și prezintă personaje cu valori simbolice care întruchipează forțele binelui și răului.

Basmul cult prezintă trăsături specifice precum personajele cu funcții narative distincte (protagonist, antagonist, ajutoare, donatori), formule specifice („Amu cică era odată"), procedeul triplicării situațiilor, numerele magice (3, 12, 24) și obiectele miraculoase (smicele de măr dulce, apă vie și apă moartă).

Perspectiva narativă este obiectivă, relatată la persoana a III-a de un narator omniscient și omniprezent. Limbajul se caracterizează prin umor și oralitate, predominând registrul regional, oral și popular.

💡 Structura basmului urmărește călătoria inițiatică a eroului, care evoluează din ipostaza naivă (mezinul craiului) în cea matură (împăratul) după ce trece prin stadiul intermediar al supunerii HarapAlbHarap-Alb.

Tema centrală este maturizarea mezinului craiului, care parcurge o aventură eroică imaginară, un drum al inițierii necesare pentru a deveni împărat. Titlul reflectă condiția duală a protagonistului: rob, slugă (Harap) de origine nobilă (Alb).

Subiectul basmului urmărește cele trei ipostaze ale protagonistului: etapa inițială - fiul craiului, mezinul naiv; parcurgerea drumului inițiatic - Harap-Alb învățăcelul; și răsplata finală - împăratul inițiat.

Coordonatele spațio-temporale sunt vagi și nedeterminate, specifice basmului. Acțiunea respectă modelul structural tradițional și se desfășoară linear, cronologic, prin înlănțuirea episoadelor.

Situația inițială prezintă echilibrul: un crai cu trei feciori, iar într-un alt capăt al lumii, fratele său, Verde-Împărat, are doar fete. Intriga este declanșată de lipsa unui moștenitor masculin la curtea lui Verde-Împărat. Desfășurarea acțiunii include coborârea fiului de crai în fântână, o secvență narativă esențială care permite Spânului să îi fure identitatea.

În punctul culminant, naivitatea protagonistului este sancționată prin transformarea sa în rob sub numele de Harap-Alb. Deznodământul aduce refacerea echilibrului și răsplata eroului, care se întoarce victorios la curtea lui Verde-Împărat.

Personajele au caracterizare directă (prin narator, alte personaje și autocaracterizare) și caracterizare indirectă (prin fapte, limbaj, gânduri, relații și nume). Protagonistul este ajutat de ființe cu puteri supranaturale, animale fabuloase, făpturi himerice și obiecte magice în confruntarea cu răufăcătorul Spânul.

În concluzie, „Povestea lui Harap-Alb" este un basm cult cu particularități distinctive precum umanizarea fantasticului și individualizarea personajelor prin limbaj și umor.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale

Reprezentată pe scenă în 1884, comedia lui Caragiale este inspirată din lupta electorală din anul 1883 și satirizează aspecte ale societății contemporane autorului. Ca specie literară, este o comedie de moravuri - specie a genului dramatic ce stârnește râsul prin surprinderea unor tipuri umane și situații neașteptate, cu final fericit.

Personajele comediei aparțin unor tipologii clasice, sursa principală a comicului fiind contrastul dintre aparență și esență. Sunt prezente diverse forme ale comicului: umorul, ironia, comicul de moravuri, de limbaj și de nume.

Opera se încadrează în realismul clasic prin echilibrul compozițional și generalitatea situațiilor și caracterelor (încornoratul, cocheta, politicianul demagog).

💡 „O scrisoare pierdută" rămâne actuală prin felul în care surprinde defecte umane eterne: ipocrizia, corupția și lupta pentru putere cu orice preț.

Tema comediei surprinde aspecte din viața politică (lupta pentru putere, șantajul, falsificarea listelor electorale) și de familie (triunghiul conjugal). Titlul pune în evidență intriga și contrastul comic dintre aparență și esență - pretinsa luptă politică se realizează prin șantaj bazat pe o scrisoare de dragoste pierdută.

Acțiunea este plasată în capitala unui județ de munte, „în zilele noastre". Intriga pornește de la pierderea unei scrisori de dragoste compromițătoare pentru reprezentanții partidului la putere și găsirea ei de către adversarul politic.

Conflictul dramatic principal constă în lupta pentru putere între reprezentanții partidului aflat la guvernare (Ștefan Tipătescu, Zaharia Trahanache și Zoe) și gruparea independentă condusă de Nae Cațavencu. Există și un conflict secundar: teama grupului Farfuridi-Brânzovenescu de trădarea prefectului.

Din punct de vedere compozițional, comedia este alcătuită din patru acte. Actul I cuprinde expozițiunea și intriga; Actul II prezintă desfășurarea acțiunii și declanșarea conflictului secundar; în Actul III, candidații pierd pălăria cu scrisoarea; Actul IV aduce deznodământul și rezolvarea conflictului.

Personajele comediei sunt individualizate prin limbaj și statut social: Trahanache este încornoratul simpatic, Tipătescu - amorezul, Zoe - cocheta adulterină și femeia voluntară, Cațavencu - politicianul demagog, iar Cetățeanul turmentat reprezintă omul simplu manipulat de politicieni.

Mijloacele de caracterizare specifice personajului dramatic includ limbajul, notațiile autorului, situațiile comice și numele sugestive.

În concluzie, lumea lui Caragiale este formată din personaje care acționează după principiul „scopul scuză mijloacele", reflectând o societate în care valorile autentice sunt pervertite de interese meschine.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale

Reprezentată pe scenă în 1884, comedia lui Caragiale este inspirată din lupta electorală din anul 1883 și satirizează aspecte ale societății românești din acea perioadă. Ca specie literară, este o comedie de moravuri - specie a genului dramatic care stârnește râsul prin surprinderea unor tipuri umane și situații neașteptate, având final fericit.

Personajele comediei aparțin unor tipologii clasice, principala sursă a comicului fiind contrastul dintre aparență și esență. Sunt prezente diverse forme ale comicului: umorul, ironia, comicul de moravuri, de limbaj și de nume.

Opera se încadrează în curentul realist clasic prin echilibrul compozițional și generalitatea situațiilor și caracterelor (încornoratul, cocheta, politicianul demagog).

💡 Actualitatea comediei rezidă în modul în care surprinde mecanismele politice și defectele umane care transcend timpul: demagogia, corupția și lupta pentru putere.

Tema comediei surprinde aspecte din viața politică (lupta pentru putere în contextul alegerilor, șantajul, falsificarea listelor electorale) și din viața de familie (triunghiul conjugal). Titlul pune în evidență intriga și contrastul comic dintre aparență și esență - pretinsa luptă pentru putere politică se realizează, de fapt, prin șantaj bazat pe o scrisoare de dragoste.

Acțiunea este plasată în capitala unui județ de munte, „în zilele noastre". Intriga pornește de la o întâmplare banală: pierderea unei scrisori intime, compromițătoare pentru reprezentanții partidului aflat la putere, și găsirea ei de către adversarul politic.

Conflictul dramatic principal constă în lupta pentru putere politică între reprezentanții partidului de guvernământ (prefectul Ștefan Tipătescu, Zaharia Trahanache și Zoe) și gruparea independentă condusă de Nae Cațavencu. Există și un conflict secundar: teama grupului Farfuridi-Brânzovenescu de trădarea prefectului.

Din punct de vedere compozițional, comedia este alcătuită din patru acte. Actul I cuprinde expozițiunea și intriga; Actul II prezintă desfășurarea acțiunii; în Actul III, candidații pierd pălăria cu scrisoarea; iar Actul IV aduce deznodământul și împăcarea adversarilor.

Personajele comediei sunt individualizate prin limbaj și statut social-psihologic: Trahanache este încornoratul simpatic, Tipătescu - amorezul, Zoe - cocheta adulterină și femeia voluntară, Cațavencu - politicianul demagog, iar Cetățeanul turmentat reprezintă tipul cetățeanului manipulat.

Mijloacele de caracterizare sunt specifice personajului dramatic: limbajul, notațiile autorului, situațiile comice și numele sugestive.

În concluzie, lumea eroilor lui Caragiale este alcătuită din personaje care acționează după principiul „Scopul scuză mijloacele", reflectând o societate în care aparențele și interesele personale primează.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război de Camil Petrescu

Apărut în 1930, romanul lui Camil Petrescu este un exemplu remarcabil de roman modern, psihologic și subiectiv. Particularitățile sale definitorii includ: unicitatea perspectivei narative, timpul prezent și subiectiv, raportul dintre timpul cronologic și cel psihologic, fluxul conștiinței, memoria afectivă, narațiunea la persoana I, luciditatea analizei și autenticitatea trăirii.

Textul narativ este structurat în două părți, indicate în titlu, care evidențiază temele romanului și fac referire la cele două experiențe fundamentale de cunoaștere trăite de protagonist: dragostea și războiul. Dacă incipitul este construit în manieră realistă, finalul deschis permite multiple interpretări.

Romanul este alcătuit din două părți și 13 capitole cu titluri sugestive. Prima parte reprezintă rememorarea iubirii matrimoniale eșuate dintre Ștefan Gheorghidiu și Ela, cuprinzând evenimente precum moștenirea de la unchiul Tache și excursia la Odobești - începutul destrămării cuplului. Partea a doua, construită sub forma jurnalului de campanie, urmărește experiența protagonistului pe front, în timpul Primului Război Mondial. Capitolul „Ne-a acoperit pământul lui Dumnezeu" prezintă o imagine apocaliptică a războiului, demitizându-l.

💡 Tehnica autoanalizei lucide face din acest roman un exemplu perfect de proză modernă în care conștiința personajului devine adevăratul câmp de luptă.

Conflictul interior se desfășoară în conștiința personajului-narator, din cauza diferenței dintre aspirațiile lui și realitate. Conflictul exterior evidențiază relația problematică a protagonistului cu societatea, Gheorghidiu fiind un inadaptat social.

Perspectiva narativă este redată la persoana I, sub forma unei confesiuni a personajului principal, Ștefan Gheorghidiu, care trăiește două experiențe fundamentale: iubirea și războiul.

Ștefan Gheorghidiu reprezintă tipul intelectualului lucid, inadaptatul superior, care trăiește drama îndrăgostitului de absolut. Ela, personajul feminin, este prezentată exclusiv din perspectiva lui Gheorghidiu, ceea ce face dificilă evaluarea obiectivă a comportamentului ei.

Tehnicile analizei psihologice includ introspecția, retrospecția, analiza lucidă și monologul interior. Caracterizarea personajelor este preponderent indirectă, rezultând din fapte, gânduri, limbaj și relațiile cu alte personaje. Autocaracterizarea este frecventă, dezvăluind trăsăturile protagonistului: orgoliul, natura analitică și reflexivă, luciditatea, sensibilitatea exagerată și inteligența.

În concluzie, „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război" este un roman modern, psihologic și subiectiv, reprezentativ pentru proza românească interbelică.

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

# TEXTUL POETIC ROMANTIC
# Luceafărul de Mihai Eminescu
1
Anul apariției
✓ Poem de inspirație folclorică şi filosofică, Luceafărul apare în

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Credeam că nu vei întreba niciodată...

Ce este Companionul AI Knowunity?

Companionul nostru AI este creat special pentru nevoile studenților. Bazându-ne pe milioanele de materiale de pe platformă, putem oferi răspunsuri exacte și relevante pentru studenți. Dar nu este vorba doar despre răspunsuri, companionul este mai ales despre ghidarea studenților prin provocările zilnice de învățare, cu planuri de studiu personalizate, chestionare sau conținuturi în chat și personalizare 100% bazată pe abilitățile și evoluțiile studenților.

De unde pot descărca aplicația Knowunity?

Aplicația este disponibilă în Google Play Store și Apple App Store.

Este Knowunity chiar gratuită?

Da! Bucură-te de access la materiale de studiu, conectează-te cu alți elevi, și primește ajutor instant - toate acestea la un click distanță. În plus, câștigă puncte ca să deblochezi mai multe funcționalități!

0

Instrumente inteligente NOU

Transformă această notiță în: ✓ 50+ întrebări de exersare ✓ Flashcard-uri interactive ✓ Simulare completă ✓ Planuri de eseu

Simulare
Quiz
Flashcard-uri
Eseu

Nu găsești ce cauți? Explorează alte MATERII.

Recenzii de la utilizatorii noștri. Ei iubesc să folosească Knowunity — și tu o vei face.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplicația este foarte ușor de utilizat și bine concepută. Am găsit tot ce căutam până acum și am reușit să învăț multe din prezentări! Cu siguranță voi folosi aplicația pentru o temă la clasă! Și desigur, ajută mult ca sursă de inspirație.

Ștefan S

utilizator iOS

Această aplicație este super. Sunt atât de multe materiale de studiu și ajutor pentru elevi [...]. Materia mea mai problematică este franceza, de exemplu, și aplicația oferă foarte multe materiale ajutătoare. Mulțumită acestei aplicații, mi-am îmbunătățit franceza. Aș recomanda-o oricui.

Samantha Klich

utilizator Android

Wow, sunt cu adevărat impresionat. Am încercat aplicația pentru că am văzut-o promovată de multe ori și am rămas uimit. Aceasta este AJUTORUL de care ai nevoie pentru școală și, mai presus de toate, oferă atât de multe lucruri, precum exerciții și fișe de informații, care mi-au fost FOARTE de ajutor.

Anna

utilizator iOS

Te ajută să înveți foarte repede și ști foarte bine ce ai dori tu să înveți, vă recomand cu drag să încercați și să învățați mai repede.!

Thomas R

utilizator iOS

Foarte bună aplicația!!!! Mă ajută să înțeleg mult mai bine lecțiile și temele le termin mult mai repede.👍❤️

Paul P

utilizator Android

Te ajută foarte bine la teme acest robot,recomand!

David K

utilizator iOS

Aplicația e grozavă! Tot ce trebuie să fac este să introduc subiectul în bara de căutare și primesc răspunsul foarte rapid. Nu mai trebuie să mă uit la 10 videoclipuri pe YouTube pentru a înțelege ceva, deci îmi economisesc timpul. Super recomandat!

Sudenaz Ocak

utilizator Android

La școală eram chiar slab la matematică, dar datorită aplicației, mă descurc mai bine acum. Sunt atât de recunoscător că ai creat aplicația.

Greenlight Bonnie

utilizator Android

Această aplicație e super interesantă și seamănă ca tiktok-ul doar că tu ai doar teorie și explicații.

Karla S

utilizator Android

Nu mai trebuie să stau cu orele să învăț după caiet când pot să citesc de 2 ori lecțiile care apar aici și iau 10 la test ! Knowunity m-a ajutat să iau nota 9,20 la română ! Voi recomanda ff tare aceasta aplicate , să nu uităm ca are și chat GPT !👍🏻

Denisa B

utilizator iOS

m-a ajutat foarte mult să înțeleg anumite exerciții la diferite materii , mă ajută foarte mult la teme , explicându-mi pas cu pas tot , o aplicație excelentă !! RECOMAND !

Sarah L

utilizator Android

Este foarte bună te ajută la teme te face să înțelegi lecțiile am înțeles o lecție în 20 de minute i singură nu reușeam să o învăț dar cu Knowunity am învățat-o foarte ușor

Alessia V

utilizator iOS

Aplicația este foarte ușor de utilizat și bine concepută. Am găsit tot ce căutam până acum și am reușit să învăț multe din prezentări! Cu siguranță voi folosi aplicația pentru o temă la clasă! Și desigur, ajută mult ca sursă de inspirație.

Ștefan S

utilizator iOS

Această aplicație este super. Sunt atât de multe materiale de studiu și ajutor pentru elevi [...]. Materia mea mai problematică este franceza, de exemplu, și aplicația oferă foarte multe materiale ajutătoare. Mulțumită acestei aplicații, mi-am îmbunătățit franceza. Aș recomanda-o oricui.

Samantha Klich

utilizator Android

Wow, sunt cu adevărat impresionat. Am încercat aplicația pentru că am văzut-o promovată de multe ori și am rămas uimit. Aceasta este AJUTORUL de care ai nevoie pentru școală și, mai presus de toate, oferă atât de multe lucruri, precum exerciții și fișe de informații, care mi-au fost FOARTE de ajutor.

Anna

utilizator iOS

Te ajută să înveți foarte repede și ști foarte bine ce ai dori tu să înveți, vă recomand cu drag să încercați și să învățați mai repede.!

Thomas R

utilizator iOS

Foarte bună aplicația!!!! Mă ajută să înțeleg mult mai bine lecțiile și temele le termin mult mai repede.👍❤️

Paul P

utilizator Android

Te ajută foarte bine la teme acest robot,recomand!

David K

utilizator iOS

Aplicația e grozavă! Tot ce trebuie să fac este să introduc subiectul în bara de căutare și primesc răspunsul foarte rapid. Nu mai trebuie să mă uit la 10 videoclipuri pe YouTube pentru a înțelege ceva, deci îmi economisesc timpul. Super recomandat!

Sudenaz Ocak

utilizator Android

La școală eram chiar slab la matematică, dar datorită aplicației, mă descurc mai bine acum. Sunt atât de recunoscător că ai creat aplicația.

Greenlight Bonnie

utilizator Android

Această aplicație e super interesantă și seamănă ca tiktok-ul doar că tu ai doar teorie și explicații.

Karla S

utilizator Android

Nu mai trebuie să stau cu orele să învăț după caiet când pot să citesc de 2 ori lecțiile care apar aici și iau 10 la test ! Knowunity m-a ajutat să iau nota 9,20 la română ! Voi recomanda ff tare aceasta aplicate , să nu uităm ca are și chat GPT !👍🏻

Denisa B

utilizator iOS

m-a ajutat foarte mult să înțeleg anumite exerciții la diferite materii , mă ajută foarte mult la teme , explicându-mi pas cu pas tot , o aplicație excelentă !! RECOMAND !

Sarah L

utilizator Android

Este foarte bună te ajută la teme te face să înțelegi lecțiile am înțeles o lecție în 20 de minute i singură nu reușeam să o învăț dar cu Knowunity am învățat-o foarte ușor

Alessia V

utilizator iOS