Cadrul narativ și atmosfera
Narațiunea-cadru se desfășoară de-a lungul întregului text, fixând coordonatele spațio-temporale și tema volumului: "Într-o toamnă aurie am auzit multe povești la Hanul Ancuței". Timpul este caracterizat de atemporalitate "ı^ntr−odepa˘rtata˘vreme,demult", iar spațiul este unul mitic, imaginea paradisului pierdut.
Hanul, așezat la răscruce de drumuri și destine, este protector ca o cetate: "avea niște ziduri groase de ici până colo și niște porți ferecate, cum n-am mai văzut în zilele mele". În cuprinsul lui se puteau adăposti oameni, vite și căruțe, fiind un loc sigur față de hoți. Zidurile hanului-cetate au valoare simbolică, marcând granițele între lumea reală și lumea povestirii.
Operele lui Sadoveanu se înscriu în realismul mitic, prin impresia de fabulos, produsă de actul narării și plasarea întâmplărilor într-un trecut neprecizat. Aproape toate povestirile se situează într-un plan al trecutului, principala lor caracteristică fiind evocarea unei lumi apuse.
Povestirea este o narațiune subiectivă (relatarea făcută din perspectiva povestitorului), redusă la un singur fapt epic și cu un caracter exemplar. Relația narator-receptor presupune oralitate, ceremonial și atmosferă specifică. Atmosfera povestirii ține de modul în care naratorul întreține suspansul pentru a capta atenția cititorului.
Important! Când analizezi o povestire din "Hanul Ancuței", urmărește cum Sadoveanu creează atmosfera specifică prin descrieri, dialog și prin ritualul povestirii, elemente esențiale pentru înțelegerea textului.