Continuare - "Ion" de Liviu Rebreanu
Secvențe narative relevante pentru tema romanului sunt numeroase și edificatoare. La nunta lui Ion cu Ana, protagonistul o invită la dans pe Florica, femeia pe care o iubește cu adevărat. În timp ce Ana, însărcinată, plânge de umilință, Ion se preocupă exclusiv de banii strânși la nuntă. Această scenă evidențiază perfect dualitatea personajului, căsătorit din interes material dar îndrăgostit de altcineva.
Scena sărutării pământului este, poate, cea mai reprezentativă pentru obsesia lui Ion. După ce obține în sfârșit actele pentru pământurile lui Vasile Baciu, Ion merge să-și vadă proprietățile. Îmbrăcat în haine de sărbătoare, țăranul sărută pământul "cu voluptate", simțind "un fior rece, amețitor". Acest gest și fiorul prevestesc destinul tragic, iar lutul negru de pe mâinile lui, "asemenea unor mănuși de doliu", anunță simbolic finalul personajului.
Structura romanului este simetrică, reflectând cele două pasiuni ale protagonistului. Titlul simplu - "Ion" - subliniază caracterul reprezentativ al personajului pentru țărănimea română. Cele două părți ale romanului, "Glasul pământului" și "Glasul iubirii", evidențiază conflictul interior fundamental al protagonistului. Cele 13 capitole (număr considerat nefast) construiesc un arc narativ complet.
Simetria incipit-final este esențială pentru înțelegerea operei. La început, cititorii sunt introduși în universul narativ prin simboluri ale trecerii (drum, pod) și prin imaginea crucii "strâmbe pe care e răstignit un Hristos cu fața spălăcită de ploi" - prevestind evenimentele tragice. În final, aceeași cruce apare "poleită", sugerând o posibilă reconciliere sau purificare.
Romanul "Ion" rămâne o capodoperă a literaturii române prin profunzimea analizei psihologice și forța cu care prezintă conflictul fundamental al țăranului român - dragostea pentru pământ.
Sfat pentru Bacalaureat: Analizează întotdeauna contrastul dintre cele două părți ale romanului și evidențiază modul în care Ion devine victima propriilor pasiuni!