Limbajul poetic și semnificațiile poeziei
Eminescu folosește un limbaj poetic bogat în figuri de stil pentru a construi universul romantic al poeziei. Întâlnim metafore sugestive („dulce floare"), personificări („izvoare plâng în vale"), epitete („prăpastia măreață") și, desigur, simbolul central al florii albastre.
Poemul este structurat în jurul a două câmpuri semantice care susțin opoziția fundamentală: cosmicul („stele", „nori", „ceruri nalte") și terestrul („codru", „stâncă", „trestie"). Această dualitate reflectă conflictul interior al geniului, sfâșiat între aspirația spre cunoaștere absolută și dorința de iubire pământeană.
Din punct de vedere stilistic, remarcăm utilizarea verbelor cu rol expresiv: cele la viitor proiectează aspirația spre iubire („vom ședea"), iar cele la trecut conturează meditația nostalgică a bărbatului „te−aidus",„amurit". Limbajul fetei include elemente populare „mi−ida",„te−oiținea" ce conferă prospețime și autenticitate chemării sale.
Prozodia contribuie la muzicalitatea versurilor: măsura de 8 silabe, rima îmbrățișată și ritmul trohaic subliniază atmosfera idealistă a poeziei. Aliterațiile prelungesc rima, sporind armonia sonoră a textului.
„Floare albastră" rămâne o capodoperă eminesciană ce dezvoltă, într-o viziune originală, un motiv romantic universal. Poezia conține în germene marile teme și idei pe care Eminescu le va dezvolta ulterior în alte creații.
Înțelege esența! Tristețea finală („Totuși este trist în lume!") nu reprezintă doar regretul unei iubiri neîmplinite, ci este expresia condiției geniului romantic care înțelege superioritatea cunoașterii, dar resimte dureros singurătatea ce decurge din ea.