Relația dintre Felix și Otilia
Felix Sima este unul din personajele principale ale romanului, observator al unui mediu social viciat. Absolvent de liceu, vine la București după moartea tatălui pentru a studia medicina. Procesul maturizării sale este anevoios, având în vedere că formatorii săi (Costache și membrii clanului Tulea) reprezintă mai degrabă antimodele.
Otilia este un personaj secundar, pozitiv, individual, reprezentând tipul eternului feminin. G. Călinescu o descrie ca pe o "fată cu părul ca un fum, exuberantă și reflexivă, cultă, nebunătică, serioasă, furtunoasă, meditativă, muzicantă". Existența ei este marcată de statutul incert cauzat de avariția tatălui său vitreg, deși acesta o consideră "fata lui" și o tratează cu afecțiune.
Cei doi eroi, reprezentanți ai tipologiei orfanului, formează un cuplu întemeiat pe asemănarea dintre situațiile lor familiale. Felix însuși sintetizează motivația apropierii dintre ei: "Înțelegi că am găsit în tine tot ce mi-a lipsit în copilărie." Pentru el, Otilia întruchipează idealul de feminitate și suplinește nevoia de dragoste maternă.
Încă din incipit, naratorul realizează portretul fizic al lui Felix, prezentându-l ca având "un aer bărbătesc și elegant, fața îi era juvenilă și prelungă, aproape feminină din pricina șuvițelor mari de păr ce-i cădeau de sub șapcă".
Personalitatea Otiliei este conturată prin pluriperspectivism, fiecare personaj având o viziune proprie despre ea: Costache o consideră "o ființă gingașă", Pascalopol o vede ca pe "o ființă din invidie, ștrengăriță, artistă, o floare rară", în timp ce Aglae o numește "o fată fără căpătâi, o dezmățată, o stricată". Stănică Rațiu îi intuiește superioritatea, considerând-o "nostimă fată, deșteaptă, dar șireată".
Remarcă! Pluriperspectivismul în construirea personajului feminin compune o imagine complexă, obținută din impresiile diferite sau contradictorii ale celor din jur, într-o manieră comportamentistă și prin reflectare poliedrică.