Elementele de Compoziție și Concluzia
Conflictul din triunghiul George-Ana-Ion este complex și plin de răsturnări de situație. George este un personaj "mimetic" (Nicolae Crețu), care o dorește pe Ana doar pentru că o vrea Ion. El se căsătorește cu Florica din vanitate, pentru a-i strica planurile lui Ion. Ironicul destin al lui Ion este că devine înșelătorul-înșelat - o înșeală pe Ana, dar este înșelat de propriul destin, crezând că poate da timpul înapoi. Întoarcerea la Florica devine imposibilă, căci, după cum observă George Călinescu, "criza erotică a trecut".
Perspectiva narativă este obiectivă, narațiunea fiind realizată la persoana a III-a de către un narator extradiegetic (care nu se implică în poveste): "Dragostea lui avea nevoie de inima moșiei". Naratorul prezintă obiectiv societatea rurală de la începutul secolului XX: "Satul a rămas, înapoi, același, parcă nimic nu s-ar fi schimbat". El este omniscient și omniprezent - cunoaște tot și are acces la gândurile tuturor personajelor.
Prin Ion, Liviu Rebreanu a creat un simbol al țăranului român, dominat de patima pentru pământ. Romanul său rămâne o capodoperă a realismului românesc, surprinzând complexitatea relațiilor umane și societatea rurală într-o perioadă de tranziție istorică.
💡 Realismul lui Rebreanu nu judecă personajele, ci le prezintă în toată complexitatea lor umană, cu defecte și calități deopotrivă.