Relația dintre Vitoria și Gheorghiță
Relația dintre Vitoria și Gheorghiță reprezintă un raport inițiator-inițiat, esențial pentru înțelegerea romanului. Vitoria, femeia voluntară și experimentată, îl ghidează pe fiul ei imatur pe drumul spre maturitate, prin călătoria justițiară în căutarea tatălui.
La începutul călătoriei, Gheorghiță este un adolescent interesat de întâlnirile cu cei de vârsta lui. Deși este copilul preferat al Vitoriei și poartă numele secret al tatălui, pe drum ea devine aspră cu el, iar băiatul constată că mamei "i-au crescut țepi de aricioaică".
Două scene sunt definitorii pentru evoluția relației și pentru maturizarea lui Gheorghiță:
Prima scenă semnificativă este coborârea în râpă, când la ordinul repetat al mamei "Coboară-te în râpă îți spun!", Gheorghiță găsește rămășițele tatălui. Vitoria pleacă să anunțe autoritățile, lăsându-l pe flăcău să vegheze lumânarea aprinsă lângă trupul neînsuflețit al lui Nechifor - o probă a curajului bărbătesc, amintind de mitul coborârii în Infern.
A doua secvență reprezentativă este parastasul lui Lipan, când Vitoria reconstituie scena morții soțului și îl provoacă pe Calistrat Bogza: "Gheorghiță, mi se pare că pe baltag e scris sânge și acesta-i omul care a lovit pe tatu-tău". Tânărul răzbună moartea tatălui, restabilind astfel dreptatea și completându-și inițierea.
Simbol important: Numele personajelor au semnificații simbolice: Vitoria amintește de "Victoria" (binelui asupra răului), iar Gheorghiță trimite la Sfântul Gheorghe, învingătorul balaurului.
Pe parcursul călătoriei, fiul învață prin observarea comportamentului mamei, descoperind că "femeile sunt mai viclene... Ele-s mai iscusite la vorbă, iar bărbații îs mai proști, însă mai tari de vârtute."