Caracterizarea personajelor și valoarea operei
Alexandru Lăpușneanu este caracterizat direct prin apelative precum "craiul", "domnul", "tiranul", iar portretul său fizic și vestimentar este realizat în scena de la mitropolie: "Purta coroana Paleologilor și peste haina poloneză de catifea avea o vestă turcească". Era "foarte galben la față", iar personajele îl consideră "crud și cumplit".
Autocaracterizarea personajului se face prin enunțuri care arată aroganța: "Nu sunt eu unsul lui Dumnezeu?" sau "N-aș fi un mătăcină de frunte dacă m-aș încrede în voi". Cu toate acestea, autorul îi evidențiază și calitatea de bun psiholog, folosindu-se de mânia oamenilor pentru a-l ucide pe Moțoc.
Domnița Ruxanda este portretizată în antiteză cu figura domnitorului. Fiică a lui Petru Rareș, fost domn al Moldovei, a rămas orfană și a fost obligată să se căsătorească cu cel care i-a ucis tatăl și doi dintre frați. Este descrisă fizic cu "părul ei împărțit, despletit pe umeri și spate", având o fire blândă și înțelegătoare.
În relația cu domnitorul, Ruxanda folosește când un ton blând ("bunul meu domn", "viteazul meu soț"), când o atitudine violentă, mai ales în scena otrăvirii, numindu-l "călăul copilului meu".
De neuitat! G. Călinescu consideră "Alexandru Lăpușneanu" o operă monumentală și o aseamănă cu tragediile lui Shakespeare, apreciind-o drept o lucrare de valoare universală.