Accesează aplicația

Materii

Rezumat Istorie Bacalaureat

1

0

G

Georgiana Sararu

22.11.2025

Istorie

Notite Bac Istorie

256

22 nov. 2025

31 pagini

Rezumat Istorie Bacalaureat

G

Georgiana Sararu

@georgianasararu

Evul Mediu în spațiul românesc reprezintă o perioadă complexă, caracterizată... Afișează mai mult

Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
Page 19
Page 20
Page 21
Page 22
Page 23
Page 24
Page 25
Page 26
Page 27
Page 28
Page 29
Page 30
Page 31
1 / 31
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Autonomiile locale în spațiul românesc (sec. IX-XVII)

După încheierea formării poporului român în secolul al IX-lea, primele tipuri de organizare politică au fost autonomiile locale. Acestea erau formațiuni politice prestatale organizate sub forma unor cnezate, voievodate sau jupanate.

Autonomiile locale aveau câteva caracteristici distinctive. Ele erau conduse de un voievod, cneaz sau jude și erau organizate din punct de vedere politic, economic, militar, social și religios. Aceste formațiuni reprezentau primii pași spre structuri statale mai complexe.

În secolul al IX-lea, documentul "Gesta Hungarorum" menționa existența unor autonomii locale importante: Voievodatul lui Gelu în Transilvania, Glad în Banat și Menumorut în Crișana. În secolul al X-lea, documentul "Strategikon" al Sfântului Chesarie confirma prezența a două autonomii locale în spațiul intra-carpatic: Voievodatul lui Gyula în Transilvania și Ahtum în Banat.

💡 Autonomiile locale au fost esențiale pentru formarea statelor medievale românești, reprezentând baza pe care s-au dezvoltat ulterior structurile politice mai complexe.

Pentru secolul al XIII-lea, "Diploma Cavalerilor Ioaniți" (1247) documenta existența mai multor autonomii locale la sud de Carpați: Seneslau, Cnezatul lui Ioan, Țara Severinului și Farcaș, care va deveni ulterior Banatul de Severin.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Evoluția Transilvaniei și constituirea Țării Românești

Transilvania a parcurs o evoluție complexă, trecând prin mai multe etape istorice. Între secolele IX-XI s-au întemeiat autonomii locale de tipul voievodatelor. Ulterior, între sec. XI-1541, Transilvania a fost cucerită și stăpânită de regatul Ungariei. Între 1541-1699, s-a transformat în principat autonom sub suzeranitatea Imperiului Otoman, iar între 1699-1918 a aparținut Habsburgilor și apoi Austro-Ungariei. Din 1918, Transilvania a devenit parte integrantă a României.

Un moment crucial pentru spațiul românesc a fost constituirea Țării Românești, proces coordonat de voievodul Basarab. Contextul a fost favorabil atât intern, cât și extern. Pe plan intern, existau deja autonomii locale organizate politic, economic și militar la sud de Carpați. Pe plan extern, Ungaria traversa o criză care a împiedicat-o să intervină în acest proces.

Basarab a reușit să unifice autonomiile locale de la sud de Carpați, fie pe cale pașnică, fie prin luptă, întemeiind primul stat românesc în 1330 - Țara Românească. Acest moment reprezintă începutul formării statului național român.

💡 Unificarea realizată de Basarab a pus bazele primului stat românesc medieval, marcând trecerea de la autonomii locale la o structură statală organizată.

După ieșirea din criză, regatul ungar condus de Carol Robert de Anjou a încercat să redobândească controlul asupra noului stat, însă fără succes, ceea ce a consolidat independența Țării Românești.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Constituirea și consolidarea Moldovei

În estul spațiului carpatic, cel mai important proces istoric a fost constituirea Moldovei. Aceasta s-a realizat prin unificarea autonomiilor locale din zonă, iar procesul s-a desăvârșit în secolul al XIV-lea.

Consolidarea Moldovei s-a realizat prin câteva fapte istorice esențiale. Unirea religioasă a fost intermediată de voievodul Petru I Mușat în a doua jumătate a secolului XIV, iar mitropolia a fost recunoscută oficial în 1401, în timpul domniei lui Alexandru cel Bun. Un alt element important a fost emiterea primelor monede moldovenești de către Petru Mușat, ceea ce a marcat afirmarea suveranității statului.

Instituțiile centrale au variat în funcție de spațiul românesc. În Transilvania, principala instituție în timpul stăpânirii ungare a fost voievodul, numit de regele Ungariei și având atribuții militare, administrative și judiciare. În secolul XVI, odată cu transformarea Transilvaniei în principat autonom sub suzeranitate otomană, voievodul a devenit principe, ales de reprezentanții națiunilor privilegiate și confirmat de sultan.

În Țara Românească și Moldova, instituțiile centrale erau: domnia, armata și biserica. Aceste instituții au fost create pentru a asigura coordonarea politică internă și externă, precum și pentru coordonarea vieții religioase.

💡 Instituțiile centrale au reprezentat coloana vertebrală a statelor medievale românești, asigurând funcționarea acestora și păstrarea identității naționale.

Domnia era prima și cea mai importantă instituție centrală, având rolul de a coordona politica internă și externă și de a conduce armata. În Țara Românească, primul domnitor a fost Basarab, iar în Moldova, Petru I Mușat.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Domnia și armata în spațiul românesc medieval

Domnitorul avea atribuții esențiale pentru funcționarea statului. El emitea ordine, acționa ca judecător suprem și coordona politica internă și externă a țării. Statutul domniei a evoluat diferit în spațiile românești, adaptat contextului geopolitic regional.

În Transilvania, conducătorul era inițial voievodul, apoi principele. În secolul XVI, statutul domniei s-a modificat semnificativ, deoarece noul domn trebuia să fie confirmat de sultanul otoman. O altă schimbare majoră a apărut în secolul XVIII, când Imperiul Otoman a renunțat la domniile pământene și a instaurat domniile fanariote - în 1711 în Moldova și 1714 în Țara Românească.

Armata reprezenta a doua instituție centrală importantă și era compusă din două componente principale. Oastea cea mare era mobilizată doar în caz de mare primejdie, precum războaiele, și cuprindea toți bărbații apți de luptă. Oastea cea mică era o armată profesionistă formată din soldați ai domnului și ai marilor boieri, precum și din mercenari.

Un rol important în sistemul defensiv îl aveau cetățile, la care aveau acces și cele din urmă. Acestea protejau căile de intrare în țară și orașele importante. Sistemul defensiv era completat de valurile de pământ, șanțurile de apărare și fortificațiile naturale.

💡 Organizarea militară medievală românească a fost remarcabil de eficientă, permițând țărilor române să reziste în fața unor adversari mult mai puternici, precum Imperiul Otoman.

Această organizare politico-militară a permis statelor românești să-și păstreze autonomia și să se afirme în relațiile internaționale, în ciuda presiunilor externe constante.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Evul Mediu - Relații internaționale

Spațiul românesc s-a aflat permanent între diplomație și conflict, participând activ la relațiile internaționale prin diverse mijloace. Între secolele XIV-XVII, Țara Românească s-a implicat în relațiile internaționale atât prin acțiuni diplomatice, cât și militare.

Acțiunile diplomatice au constat în principal din contacte diplomatice (solii, soli) și tratate de alianță politico-militară. În paralel, acțiunile militare au fost predominant anti-otomane și au avut caracterul unor conflicte asimetrice, deoarece armatele otomane erau net superioare numeric și logistic armatelor românești.

Cauzele implicării spațiului românesc în relațiile internaționale au variat în funcție de context. La sfârșitul secolului XIV, principala cauză a fost dorința de apărare în fața tendințelor expansioniste ale Imperiului Otoman, care dorea să cucerească Țările Române și să le transforme în pașalâcuri turcești. Până la sfârșitul secolului XIV, principala cauză a fost dorința de apărare în fața tendințelor expansioniste ale Ungariei.

💡 Statele române au fost nevoite să practice o diplomație abilă, alternând între rezistență și compromis, pentru a-și păstra autonomia în fața marilor puteri ale vremii.

Caracteristicile relațiilor internaționale ale statelor române medievale au fost definite de câțiva factori: cele mai multe dintre acțiunile diplomatice erau antiotomane, statele române alternau între alianțe cu otomanii și împotriva lor, iar conflictele erau deseori asimetrice, opunând armate românești reduse numeric unor forțe invadatoare considerabile.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Acțiuni diplomatice și militare în secolul al XIV-lea

Prima acțiune diplomatică majoră prin care Țara Românească s-a implicat în relațiile internaționale a fost Tratatul de la Brașov din 1395. În contextul pericolului otoman, Țara Românească s-a orientat către o alianță cu Ungaria.

Mircea cel Bătrân și Sigismund de Luxemburg au încheiat un tratat anti-otoman care viza apărarea sud-estului Europei. Cei doi domnitori își promiteau sprijin reciproc în cazul unui atac otoman. Prin acest tratat, domnitorul român devenea vasalul regelui maghiar și primea în schimb Făgărașul și Banatul de Severin. O consecință directă a fost că regele Ungariei a venit în ajutorul României în cadrul bătăliei din același an de la Rovine.

Una dintre cele mai importante acțiuni militare ale perioadei a fost Bătălia de la Rovine din 1395. Politica antiotomană promovată de Mircea cel Bătrân l-a determinat pe sultanul Baiazid să organizeze o expediție militară împotriva Țării Românești. În 1395, armata otomană condusă de sultanul Baiazid a atacat Țara Românească cu scopul de a o transforma în pașalâc turcesc.

💡 Bătălia de la Rovine a demonstrat eficiența tacticii "pământului pârjolit" și a alegerii strategice a terenului de luptă, tactici care vor deveni caracteristice pentru războaiele defensive românești.

Înainte de bătălia decisivă, Mircea a aplicat tactica pământului pârjolit și a ales cu grijă locul bătăliei în zona mlăștinoasă de la Rovine. Armatele aliate româno-maghiare au obținut o victorie categorică asupra otomanilor, evitând astfel transformarea Țării Românești în pașalâc turcesc.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Acțiuni diplomatice și militare în secolul al XV-lea

O acțiune diplomatică importantă din prima jumătate a secolului XV a fost Pacea de la Seghedin din 1444. După o victorie antiotomană obținută de Iancu de Hunedoara în "Campania cea lungă", s-a semnat această pace. Acordul era foarte avantajos pentru creștini, deoarece teritoriul sârbesc urma să fie eliberat, iar otomanii se angajau să nu mai atace cel puțin un an țările creștine și să plătească despăgubiri de război.

Un moment dramatic al perioadei a fost Bătălia de la Varna din 1444. După încheierea păcii de la Seghedin, statele creștine au reluat lupta antiotomană, organizând o cruciadă la care au participat trupe maghiare, transilvănene, bănățene și cehe. Bătălia s-a desfășurat dezastruos și, din cauza morții regelui maghiar în timpul luptei, otomanii au obținut victoria.

O acțiune diplomatică remarcabilă din a doua jumătate a secolului XV este Scrisoarea de la Suceava din 1475. Acest document a fost redactat după victoria antiotomană de la Vaslui și era adresat Ungariei și altor state europene. Prin acest document, Ștefan prezenta victoria obținută la Vaslui și evidenția importanța strategică a Moldovei în lupta împotriva otomanilor.

💡 Scrisoarea lui Ștefan cel Mare către puterile europene demonstrează conștiința rolului Moldovei ca "poartă a creștinătății", apărând nu doar propriile interese, ci și pe cele ale întregii Europe creștine.

În această scrisoare, Ștefan numește Moldova "poarta creștinătății" și solicită ajutor militar puterilor europene, deoarece se aștepta la un nou atac otoman de amploare.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Bătălii și tratate importante (sec. XV-XVI)

Bătălia de la Vaslui (1475), cunoscută și sub numele de Podul Înalt, reprezintă una dintre cele mai strălucite victorii militare românești. Politica antiotomană promovată de Ștefan cel Mare l-a determinat pe sultanul Mehmed al II-lea să organizeze o campanie militară împotriva Moldovei. La începutul lunii ianuarie 1475, armata otomană condusă de Soliman-pașa a invadat Moldova.

Ștefan a aplicat tactica pământului pârjolit și a ales strategic locul bătăliei într-o zonă îngustă între pădurile din apropierea Vasluiului. Bătălia din 10 ianuarie 1475 a opus armata otomană de aproximativ 120.000 de soldați armatei moldovene de doar 40.000 de oșteni, ajutată de 5.000 de secui. Tactica ingenioasă a voievodului român, care a folosit ceața și elementele de teren, a dus la o victorie categorică a moldovenilor. Aproximativ 30.000 de turci au murit, iar alți 6.000 au fost capturați, evitându-se astfel transformarea Moldovei în pașalâc.

În secolul al XVI-lea, Tratatul de la Mănăstirea Dealu (1598) reprezintă un moment diplomatic important. Semnat între Mihai Viteazul și împăratul Austriei, Rudolf al II-lea, tratatul prevedea că domnul muntean devenea vasalul împăratului și primea în schimb un ajutor financiar și 5.000 de soldați mercenari. Împăratul recunoștea domnia ereditară a familiei lui Mihai Viteazul în Țara Românească. O consecință a acestui tratat a fost sprijinul pentru acțiunile militare din anii 1599-1600 sub conducerea lui Mihai Viteazul.

💡 Victoriile militare și abilitățile diplomatice ale domnitorilor români au compensat deseori inferioritatea numerică și materială în fața marilor imperii, permițând supraviețuirea statelor românești.

Bătălia de la Călugăreni (1595) a fost un alt moment crucial. Politica antiotomană promovată de Mihai Viteazul (inclusiv aderarea la Liga Sfântă și refuzul plății tributului) a provocat o reacție viguroasă din partea Imperiului Otoman.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Acțiuni militare și diplomatice (sec. XVI-XVIII)

Bătălia de la Călugăreni (1595) a fost provocată de refuzul lui Mihai Viteazul de a plăti tribut. Armata otomană condusă de Sinan-pașa a încercat să treacă rapid râul Neajlov în zona Călugăreni, dar a suferit mari pierderi în cadrul avangardei. După luptă, Mihai s-a retras strategic așteptând ajutoarele din Transilvania.

Un moment definitoriu pentru istoria românilor a fost Bătălia de la Șelimbăr (1599). În încercarea sa de a unifica toate teritoriile românești, Mihai Viteazul a atacat oastea principelui Transilvaniei, Andrei Bathory. În urma victoriei, el a reușit să unească Transilvania cu Țara Românească, punând bazele primei unificări a celor trei țări române.

În secolele XVII-XVIII, un moment diplomatic important a fost Tratatul de la Luțk (1711), semnat între domnitorul Moldovei, Dimitrie Cantemir, și țarul Rusiei, Petru cel Mare. Acest tratat avea caracter antiotoman și prevedea că Rusia recunoștea integritatea teritorială a Moldovei (de la Carpați și Marea Neagră până la Nistru). De asemenea, Rusia recunoștea domnia ereditară a familiei Cantemir în Moldova, iar statul moldovean se angaja să participe alături de Rusia în lupta împotriva otomanilor.

💡 Tratatul de la Luțk reprezintă una dintre primele încercări ale domnitorilor români de a obține sprijin extern împotriva dominației otomane prin reorientarea spre puteri creștine în ascensiune.

Bătălia de la Stănilești (1711) a urmat acestei alianțe. Dimitrie Cantemir s-a alăturat Rusiei într-o acțiune antiotomană, iar confruntarea militară dintre Rusia și Imperiul Otoman s-a desfășurat la Stănilești în aprilie 1711. Victoria a revenit otomanilor, iar negocierile de pace s-au desfășurat în Vadul Hușilor.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Epoca modernă - Proiecte și reforme politice

În urma înfrângerii de la Stănilești, Cantemir, familia sa și alți boieri s-au refugiat în Rusia. O consecință majoră a fost că țarii nu mai erau nevoiți să numească domni români și au instaurat domniile fanariote, marcând o perioadă dificilă pentru Principatele Române.

Trecerea spre epoca modernă a fost marcată de proiecte politice care vizau modernizarea statului și a societății românești. Cauzele elaborării acestor proiecte au fost multiple. Situația economică era precară, iar nivelul de trai al majorității locuitorilor din Principatele Române era scăzut. În plus, exista dorința românilor de a-și crea propriul stat modern, independent și unitar.

Proiectele politice erau documente elaborate de români prin care se urmărea modernizarea statului și a societății. Unul dintre primele astfel de documente a fost Memorialul de la Focșani (1772), redactat de către boierii și clerul din Moldova și Țara Românească. Acest memorial a fost înaintat reprezentanților Austriei și Rusiei, prezenți la Congresul de Pace de la Focșani.

💡 Memorialul de la Focșani reprezintă una dintre primele expresii clare ale dorinței românilor de a avea propriul stat național modern, anticipând mișcările naționale din secolul al XIX-lea.

Prin acest memorial se solicitau mai multe reforme fundamentale: revenirea la domniile pământene, unirea principatelor române într-un singur stat sub garanția Austriei și Rusiei, precum și autonomia principatelor în raport cu Imperiul Otoman. Aceste cereri reflectau aspirațiile naționale care vor defini mișcarea politică românească în secolul următor.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale
--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale


Credeam că nu vei întreba niciodată...

Ce este Companionul AI Knowunity?

Companionul nostru AI este creat special pentru nevoile studenților. Bazându-ne pe milioanele de materiale de pe platformă, putem oferi răspunsuri exacte și relevante pentru studenți. Dar nu este vorba doar despre răspunsuri, companionul este mai ales despre ghidarea studenților prin provocările zilnice de învățare, cu planuri de studiu personalizate, chestionare sau conținuturi în chat și personalizare 100% bazată pe abilitățile și evoluțiile studenților.

De unde pot descărca aplicația Knowunity?

Aplicația este disponibilă în Google Play Store și Apple App Store.

Este Knowunity chiar gratuită?

Da! Bucură-te de access la materiale de studiu, conectează-te cu alți elevi, și primește ajutor instant - toate acestea la un click distanță. În plus, câștigă puncte ca să deblochezi mai multe funcționalități!

Nu găsești ce cauți? Explorează alte MATERII.

Recenzii de la utilizatorii noștri. Ei iubesc să folosească Knowunity — și tu o vei face.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplicația este foarte ușor de utilizat și bine concepută. Am găsit tot ce căutam până acum și am reușit să învăț multe din prezentări! Cu siguranță voi folosi aplicația pentru o temă la clasă! Și desigur, ajută mult ca sursă de inspirație.

Ștefan S

utilizator iOS

Această aplicație este super. Sunt atât de multe materiale de studiu și ajutor pentru elevi [...]. Materia mea mai problematică este franceza, de exemplu, și aplicația oferă foarte multe materiale ajutătoare. Mulțumită acestei aplicații, mi-am îmbunătățit franceza. Aș recomanda-o oricui.

Samantha Klich

utilizator Android

Wow, sunt cu adevărat impresionat. Am încercat aplicația pentru că am văzut-o promovată de multe ori și am rămas uimit. Aceasta este AJUTORUL de care ai nevoie pentru școală și, mai presus de toate, oferă atât de multe lucruri, precum exerciții și fișe de informații, care mi-au fost FOARTE de ajutor.

Anna

utilizator iOS

Te ajută să înveți foarte repede și ști foarte bine ce ai dori tu să înveți, vă recomand cu drag să încercați și să învățați mai repede.!

Thomas R

utilizator iOS

Foarte bună aplicația!!!! Mă ajută să înțeleg mult mai bine lecțiile și temele le termin mult mai repede.👍❤️

Paul P

utilizator Android

Te ajută foarte bine la teme acest robot,recomand!

David K

utilizator iOS

Aplicația e grozavă! Tot ce trebuie să fac este să introduc subiectul în bara de căutare și primesc răspunsul foarte rapid. Nu mai trebuie să mă uit la 10 videoclipuri pe YouTube pentru a înțelege ceva, deci îmi economisesc timpul. Super recomandat!

Sudenaz Ocak

utilizator Android

La școală eram chiar slab la matematică, dar datorită aplicației, mă descurc mai bine acum. Sunt atât de recunoscător că ai creat aplicația.

Greenlight Bonnie

utilizator Android

Această aplicație e super interesantă și seamănă ca tiktok-ul doar că tu ai doar teorie și explicații.

Karla S

utilizator Android

Nu mai trebuie să stau cu orele să învăț după caiet când pot să citesc de 2 ori lecțiile care apar aici și iau 10 la test ! Knowunity m-a ajutat să iau nota 9,20 la română ! Voi recomanda ff tare aceasta aplicate , să nu uităm ca are și chat GPT !👍🏻

Denisa B

utilizator iOS

m-a ajutat foarte mult să înțeleg anumite exerciții la diferite materii , mă ajută foarte mult la teme , explicându-mi pas cu pas tot , o aplicație excelentă !! RECOMAND !

Sarah L

utilizator Android

Este foarte bună te ajută la teme te face să înțelegi lecțiile am înțeles o lecție în 20 de minute i singură nu reușeam să o învăț dar cu Knowunity am învățat-o foarte ușor

Alessia V

utilizator iOS

Aplicația este foarte ușor de utilizat și bine concepută. Am găsit tot ce căutam până acum și am reușit să învăț multe din prezentări! Cu siguranță voi folosi aplicația pentru o temă la clasă! Și desigur, ajută mult ca sursă de inspirație.

Ștefan S

utilizator iOS

Această aplicație este super. Sunt atât de multe materiale de studiu și ajutor pentru elevi [...]. Materia mea mai problematică este franceza, de exemplu, și aplicația oferă foarte multe materiale ajutătoare. Mulțumită acestei aplicații, mi-am îmbunătățit franceza. Aș recomanda-o oricui.

Samantha Klich

utilizator Android

Wow, sunt cu adevărat impresionat. Am încercat aplicația pentru că am văzut-o promovată de multe ori și am rămas uimit. Aceasta este AJUTORUL de care ai nevoie pentru școală și, mai presus de toate, oferă atât de multe lucruri, precum exerciții și fișe de informații, care mi-au fost FOARTE de ajutor.

Anna

utilizator iOS

Te ajută să înveți foarte repede și ști foarte bine ce ai dori tu să înveți, vă recomand cu drag să încercați și să învățați mai repede.!

Thomas R

utilizator iOS

Foarte bună aplicația!!!! Mă ajută să înțeleg mult mai bine lecțiile și temele le termin mult mai repede.👍❤️

Paul P

utilizator Android

Te ajută foarte bine la teme acest robot,recomand!

David K

utilizator iOS

Aplicația e grozavă! Tot ce trebuie să fac este să introduc subiectul în bara de căutare și primesc răspunsul foarte rapid. Nu mai trebuie să mă uit la 10 videoclipuri pe YouTube pentru a înțelege ceva, deci îmi economisesc timpul. Super recomandat!

Sudenaz Ocak

utilizator Android

La școală eram chiar slab la matematică, dar datorită aplicației, mă descurc mai bine acum. Sunt atât de recunoscător că ai creat aplicația.

Greenlight Bonnie

utilizator Android

Această aplicație e super interesantă și seamănă ca tiktok-ul doar că tu ai doar teorie și explicații.

Karla S

utilizator Android

Nu mai trebuie să stau cu orele să învăț după caiet când pot să citesc de 2 ori lecțiile care apar aici și iau 10 la test ! Knowunity m-a ajutat să iau nota 9,20 la română ! Voi recomanda ff tare aceasta aplicate , să nu uităm ca are și chat GPT !👍🏻

Denisa B

utilizator iOS

m-a ajutat foarte mult să înțeleg anumite exerciții la diferite materii , mă ajută foarte mult la teme , explicându-mi pas cu pas tot , o aplicație excelentă !! RECOMAND !

Sarah L

utilizator Android

Este foarte bună te ajută la teme te face să înțelegi lecțiile am înțeles o lecție în 20 de minute i singură nu reușeam să o învăț dar cu Knowunity am învățat-o foarte ușor

Alessia V

utilizator iOS

 

Istorie

256

22 nov. 2025

31 pagini

Rezumat Istorie Bacalaureat

G

Georgiana Sararu

@georgianasararu

Evul Mediu în spațiul românesc reprezintă o perioadă complexă, caracterizată de formarea autonomiilor locale și dezvoltarea instituțiilor centrale. În această epocă s-au pus bazele organizării politice, economice, militare și religioase, iar relațiile externe au oscilat între diplomație și conflict, modelând... Afișează mai mult

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Autonomiile locale în spațiul românesc (sec. IX-XVII)

După încheierea formării poporului român în secolul al IX-lea, primele tipuri de organizare politică au fost autonomiile locale. Acestea erau formațiuni politice prestatale organizate sub forma unor cnezate, voievodate sau jupanate.

Autonomiile locale aveau câteva caracteristici distinctive. Ele erau conduse de un voievod, cneaz sau jude și erau organizate din punct de vedere politic, economic, militar, social și religios. Aceste formațiuni reprezentau primii pași spre structuri statale mai complexe.

În secolul al IX-lea, documentul "Gesta Hungarorum" menționa existența unor autonomii locale importante: Voievodatul lui Gelu în Transilvania, Glad în Banat și Menumorut în Crișana. În secolul al X-lea, documentul "Strategikon" al Sfântului Chesarie confirma prezența a două autonomii locale în spațiul intra-carpatic: Voievodatul lui Gyula în Transilvania și Ahtum în Banat.

💡 Autonomiile locale au fost esențiale pentru formarea statelor medievale românești, reprezentând baza pe care s-au dezvoltat ulterior structurile politice mai complexe.

Pentru secolul al XIII-lea, "Diploma Cavalerilor Ioaniți" (1247) documenta existența mai multor autonomii locale la sud de Carpați: Seneslau, Cnezatul lui Ioan, Țara Severinului și Farcaș, care va deveni ulterior Banatul de Severin.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Evoluția Transilvaniei și constituirea Țării Românești

Transilvania a parcurs o evoluție complexă, trecând prin mai multe etape istorice. Între secolele IX-XI s-au întemeiat autonomii locale de tipul voievodatelor. Ulterior, între sec. XI-1541, Transilvania a fost cucerită și stăpânită de regatul Ungariei. Între 1541-1699, s-a transformat în principat autonom sub suzeranitatea Imperiului Otoman, iar între 1699-1918 a aparținut Habsburgilor și apoi Austro-Ungariei. Din 1918, Transilvania a devenit parte integrantă a României.

Un moment crucial pentru spațiul românesc a fost constituirea Țării Românești, proces coordonat de voievodul Basarab. Contextul a fost favorabil atât intern, cât și extern. Pe plan intern, existau deja autonomii locale organizate politic, economic și militar la sud de Carpați. Pe plan extern, Ungaria traversa o criză care a împiedicat-o să intervină în acest proces.

Basarab a reușit să unifice autonomiile locale de la sud de Carpați, fie pe cale pașnică, fie prin luptă, întemeiind primul stat românesc în 1330 - Țara Românească. Acest moment reprezintă începutul formării statului național român.

💡 Unificarea realizată de Basarab a pus bazele primului stat românesc medieval, marcând trecerea de la autonomii locale la o structură statală organizată.

După ieșirea din criză, regatul ungar condus de Carol Robert de Anjou a încercat să redobândească controlul asupra noului stat, însă fără succes, ceea ce a consolidat independența Țării Românești.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Constituirea și consolidarea Moldovei

În estul spațiului carpatic, cel mai important proces istoric a fost constituirea Moldovei. Aceasta s-a realizat prin unificarea autonomiilor locale din zonă, iar procesul s-a desăvârșit în secolul al XIV-lea.

Consolidarea Moldovei s-a realizat prin câteva fapte istorice esențiale. Unirea religioasă a fost intermediată de voievodul Petru I Mușat în a doua jumătate a secolului XIV, iar mitropolia a fost recunoscută oficial în 1401, în timpul domniei lui Alexandru cel Bun. Un alt element important a fost emiterea primelor monede moldovenești de către Petru Mușat, ceea ce a marcat afirmarea suveranității statului.

Instituțiile centrale au variat în funcție de spațiul românesc. În Transilvania, principala instituție în timpul stăpânirii ungare a fost voievodul, numit de regele Ungariei și având atribuții militare, administrative și judiciare. În secolul XVI, odată cu transformarea Transilvaniei în principat autonom sub suzeranitate otomană, voievodul a devenit principe, ales de reprezentanții națiunilor privilegiate și confirmat de sultan.

În Țara Românească și Moldova, instituțiile centrale erau: domnia, armata și biserica. Aceste instituții au fost create pentru a asigura coordonarea politică internă și externă, precum și pentru coordonarea vieții religioase.

💡 Instituțiile centrale au reprezentat coloana vertebrală a statelor medievale românești, asigurând funcționarea acestora și păstrarea identității naționale.

Domnia era prima și cea mai importantă instituție centrală, având rolul de a coordona politica internă și externă și de a conduce armata. În Țara Românească, primul domnitor a fost Basarab, iar în Moldova, Petru I Mușat.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Domnia și armata în spațiul românesc medieval

Domnitorul avea atribuții esențiale pentru funcționarea statului. El emitea ordine, acționa ca judecător suprem și coordona politica internă și externă a țării. Statutul domniei a evoluat diferit în spațiile românești, adaptat contextului geopolitic regional.

În Transilvania, conducătorul era inițial voievodul, apoi principele. În secolul XVI, statutul domniei s-a modificat semnificativ, deoarece noul domn trebuia să fie confirmat de sultanul otoman. O altă schimbare majoră a apărut în secolul XVIII, când Imperiul Otoman a renunțat la domniile pământene și a instaurat domniile fanariote - în 1711 în Moldova și 1714 în Țara Românească.

Armata reprezenta a doua instituție centrală importantă și era compusă din două componente principale. Oastea cea mare era mobilizată doar în caz de mare primejdie, precum războaiele, și cuprindea toți bărbații apți de luptă. Oastea cea mică era o armată profesionistă formată din soldați ai domnului și ai marilor boieri, precum și din mercenari.

Un rol important în sistemul defensiv îl aveau cetățile, la care aveau acces și cele din urmă. Acestea protejau căile de intrare în țară și orașele importante. Sistemul defensiv era completat de valurile de pământ, șanțurile de apărare și fortificațiile naturale.

💡 Organizarea militară medievală românească a fost remarcabil de eficientă, permițând țărilor române să reziste în fața unor adversari mult mai puternici, precum Imperiul Otoman.

Această organizare politico-militară a permis statelor românești să-și păstreze autonomia și să se afirme în relațiile internaționale, în ciuda presiunilor externe constante.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Evul Mediu - Relații internaționale

Spațiul românesc s-a aflat permanent între diplomație și conflict, participând activ la relațiile internaționale prin diverse mijloace. Între secolele XIV-XVII, Țara Românească s-a implicat în relațiile internaționale atât prin acțiuni diplomatice, cât și militare.

Acțiunile diplomatice au constat în principal din contacte diplomatice (solii, soli) și tratate de alianță politico-militară. În paralel, acțiunile militare au fost predominant anti-otomane și au avut caracterul unor conflicte asimetrice, deoarece armatele otomane erau net superioare numeric și logistic armatelor românești.

Cauzele implicării spațiului românesc în relațiile internaționale au variat în funcție de context. La sfârșitul secolului XIV, principala cauză a fost dorința de apărare în fața tendințelor expansioniste ale Imperiului Otoman, care dorea să cucerească Țările Române și să le transforme în pașalâcuri turcești. Până la sfârșitul secolului XIV, principala cauză a fost dorința de apărare în fața tendințelor expansioniste ale Ungariei.

💡 Statele române au fost nevoite să practice o diplomație abilă, alternând între rezistență și compromis, pentru a-și păstra autonomia în fața marilor puteri ale vremii.

Caracteristicile relațiilor internaționale ale statelor române medievale au fost definite de câțiva factori: cele mai multe dintre acțiunile diplomatice erau antiotomane, statele române alternau între alianțe cu otomanii și împotriva lor, iar conflictele erau deseori asimetrice, opunând armate românești reduse numeric unor forțe invadatoare considerabile.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Acțiuni diplomatice și militare în secolul al XIV-lea

Prima acțiune diplomatică majoră prin care Țara Românească s-a implicat în relațiile internaționale a fost Tratatul de la Brașov din 1395. În contextul pericolului otoman, Țara Românească s-a orientat către o alianță cu Ungaria.

Mircea cel Bătrân și Sigismund de Luxemburg au încheiat un tratat anti-otoman care viza apărarea sud-estului Europei. Cei doi domnitori își promiteau sprijin reciproc în cazul unui atac otoman. Prin acest tratat, domnitorul român devenea vasalul regelui maghiar și primea în schimb Făgărașul și Banatul de Severin. O consecință directă a fost că regele Ungariei a venit în ajutorul României în cadrul bătăliei din același an de la Rovine.

Una dintre cele mai importante acțiuni militare ale perioadei a fost Bătălia de la Rovine din 1395. Politica antiotomană promovată de Mircea cel Bătrân l-a determinat pe sultanul Baiazid să organizeze o expediție militară împotriva Țării Românești. În 1395, armata otomană condusă de sultanul Baiazid a atacat Țara Românească cu scopul de a o transforma în pașalâc turcesc.

💡 Bătălia de la Rovine a demonstrat eficiența tacticii "pământului pârjolit" și a alegerii strategice a terenului de luptă, tactici care vor deveni caracteristice pentru războaiele defensive românești.

Înainte de bătălia decisivă, Mircea a aplicat tactica pământului pârjolit și a ales cu grijă locul bătăliei în zona mlăștinoasă de la Rovine. Armatele aliate româno-maghiare au obținut o victorie categorică asupra otomanilor, evitând astfel transformarea Țării Românești în pașalâc turcesc.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Acțiuni diplomatice și militare în secolul al XV-lea

O acțiune diplomatică importantă din prima jumătate a secolului XV a fost Pacea de la Seghedin din 1444. După o victorie antiotomană obținută de Iancu de Hunedoara în "Campania cea lungă", s-a semnat această pace. Acordul era foarte avantajos pentru creștini, deoarece teritoriul sârbesc urma să fie eliberat, iar otomanii se angajau să nu mai atace cel puțin un an țările creștine și să plătească despăgubiri de război.

Un moment dramatic al perioadei a fost Bătălia de la Varna din 1444. După încheierea păcii de la Seghedin, statele creștine au reluat lupta antiotomană, organizând o cruciadă la care au participat trupe maghiare, transilvănene, bănățene și cehe. Bătălia s-a desfășurat dezastruos și, din cauza morții regelui maghiar în timpul luptei, otomanii au obținut victoria.

O acțiune diplomatică remarcabilă din a doua jumătate a secolului XV este Scrisoarea de la Suceava din 1475. Acest document a fost redactat după victoria antiotomană de la Vaslui și era adresat Ungariei și altor state europene. Prin acest document, Ștefan prezenta victoria obținută la Vaslui și evidenția importanța strategică a Moldovei în lupta împotriva otomanilor.

💡 Scrisoarea lui Ștefan cel Mare către puterile europene demonstrează conștiința rolului Moldovei ca "poartă a creștinătății", apărând nu doar propriile interese, ci și pe cele ale întregii Europe creștine.

În această scrisoare, Ștefan numește Moldova "poarta creștinătății" și solicită ajutor militar puterilor europene, deoarece se aștepta la un nou atac otoman de amploare.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Bătălii și tratate importante (sec. XV-XVI)

Bătălia de la Vaslui (1475), cunoscută și sub numele de Podul Înalt, reprezintă una dintre cele mai strălucite victorii militare românești. Politica antiotomană promovată de Ștefan cel Mare l-a determinat pe sultanul Mehmed al II-lea să organizeze o campanie militară împotriva Moldovei. La începutul lunii ianuarie 1475, armata otomană condusă de Soliman-pașa a invadat Moldova.

Ștefan a aplicat tactica pământului pârjolit și a ales strategic locul bătăliei într-o zonă îngustă între pădurile din apropierea Vasluiului. Bătălia din 10 ianuarie 1475 a opus armata otomană de aproximativ 120.000 de soldați armatei moldovene de doar 40.000 de oșteni, ajutată de 5.000 de secui. Tactica ingenioasă a voievodului român, care a folosit ceața și elementele de teren, a dus la o victorie categorică a moldovenilor. Aproximativ 30.000 de turci au murit, iar alți 6.000 au fost capturați, evitându-se astfel transformarea Moldovei în pașalâc.

În secolul al XVI-lea, Tratatul de la Mănăstirea Dealu (1598) reprezintă un moment diplomatic important. Semnat între Mihai Viteazul și împăratul Austriei, Rudolf al II-lea, tratatul prevedea că domnul muntean devenea vasalul împăratului și primea în schimb un ajutor financiar și 5.000 de soldați mercenari. Împăratul recunoștea domnia ereditară a familiei lui Mihai Viteazul în Țara Românească. O consecință a acestui tratat a fost sprijinul pentru acțiunile militare din anii 1599-1600 sub conducerea lui Mihai Viteazul.

💡 Victoriile militare și abilitățile diplomatice ale domnitorilor români au compensat deseori inferioritatea numerică și materială în fața marilor imperii, permițând supraviețuirea statelor românești.

Bătălia de la Călugăreni (1595) a fost un alt moment crucial. Politica antiotomană promovată de Mihai Viteazul (inclusiv aderarea la Liga Sfântă și refuzul plății tributului) a provocat o reacție viguroasă din partea Imperiului Otoman.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Acțiuni militare și diplomatice (sec. XVI-XVIII)

Bătălia de la Călugăreni (1595) a fost provocată de refuzul lui Mihai Viteazul de a plăti tribut. Armata otomană condusă de Sinan-pașa a încercat să treacă rapid râul Neajlov în zona Călugăreni, dar a suferit mari pierderi în cadrul avangardei. După luptă, Mihai s-a retras strategic așteptând ajutoarele din Transilvania.

Un moment definitoriu pentru istoria românilor a fost Bătălia de la Șelimbăr (1599). În încercarea sa de a unifica toate teritoriile românești, Mihai Viteazul a atacat oastea principelui Transilvaniei, Andrei Bathory. În urma victoriei, el a reușit să unească Transilvania cu Țara Românească, punând bazele primei unificări a celor trei țări române.

În secolele XVII-XVIII, un moment diplomatic important a fost Tratatul de la Luțk (1711), semnat între domnitorul Moldovei, Dimitrie Cantemir, și țarul Rusiei, Petru cel Mare. Acest tratat avea caracter antiotoman și prevedea că Rusia recunoștea integritatea teritorială a Moldovei (de la Carpați și Marea Neagră până la Nistru). De asemenea, Rusia recunoștea domnia ereditară a familiei Cantemir în Moldova, iar statul moldovean se angaja să participe alături de Rusia în lupta împotriva otomanilor.

💡 Tratatul de la Luțk reprezintă una dintre primele încercări ale domnitorilor români de a obține sprijin extern împotriva dominației otomane prin reorientarea spre puteri creștine în ascensiune.

Bătălia de la Stănilești (1711) a urmat acestei alianțe. Dimitrie Cantemir s-a alăturat Rusiei într-o acțiune antiotomană, iar confruntarea militară dintre Rusia și Imperiul Otoman s-a desfășurat la Stănilești în aprilie 1711. Victoria a revenit otomanilor, iar negocierile de pace s-au desfășurat în Vadul Hușilor.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Epoca modernă - Proiecte și reforme politice

În urma înfrângerii de la Stănilești, Cantemir, familia sa și alți boieri s-au refugiat în Rusia. O consecință majoră a fost că țarii nu mai erau nevoiți să numească domni români și au instaurat domniile fanariote, marcând o perioadă dificilă pentru Principatele Române.

Trecerea spre epoca modernă a fost marcată de proiecte politice care vizau modernizarea statului și a societății românești. Cauzele elaborării acestor proiecte au fost multiple. Situația economică era precară, iar nivelul de trai al majorității locuitorilor din Principatele Române era scăzut. În plus, exista dorința românilor de a-și crea propriul stat modern, independent și unitar.

Proiectele politice erau documente elaborate de români prin care se urmărea modernizarea statului și a societății. Unul dintre primele astfel de documente a fost Memorialul de la Focșani (1772), redactat de către boierii și clerul din Moldova și Țara Românească. Acest memorial a fost înaintat reprezentanților Austriei și Rusiei, prezenți la Congresul de Pace de la Focșani.

💡 Memorialul de la Focșani reprezintă una dintre primele expresii clare ale dorinței românilor de a avea propriul stat național modern, anticipând mișcările naționale din secolul al XIX-lea.

Prin acest memorial se solicitau mai multe reforme fundamentale: revenirea la domniile pământene, unirea principatelor române într-un singur stat sub garanția Austriei și Rusiei, precum și autonomia principatelor în raport cu Imperiul Otoman. Aceste cereri reflectau aspirațiile naționale care vor defini mișcarea politică românească în secolul următor.

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

--- OCR Start ---
expamume maghiaree, dare au fost i'm freonte
tote au dos renntenta,
st
1.Evul Medin-Politeco Interna
11. Autonomii locale

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Credeam că nu vei întreba niciodată...

Ce este Companionul AI Knowunity?

Companionul nostru AI este creat special pentru nevoile studenților. Bazându-ne pe milioanele de materiale de pe platformă, putem oferi răspunsuri exacte și relevante pentru studenți. Dar nu este vorba doar despre răspunsuri, companionul este mai ales despre ghidarea studenților prin provocările zilnice de învățare, cu planuri de studiu personalizate, chestionare sau conținuturi în chat și personalizare 100% bazată pe abilitățile și evoluțiile studenților.

De unde pot descărca aplicația Knowunity?

Aplicația este disponibilă în Google Play Store și Apple App Store.

Este Knowunity chiar gratuită?

Da! Bucură-te de access la materiale de studiu, conectează-te cu alți elevi, și primește ajutor instant - toate acestea la un click distanță. În plus, câștigă puncte ca să deblochezi mai multe funcționalități!

1

Instrumente inteligente NOU

Transformă această notiță în: ✓ 50+ întrebări de exersare ✓ Flashcard-uri interactive ✓ Simulare completă ✓ Planuri de eseu

Simulare
Quiz
Flashcard-uri
Eseu

Nu găsești ce cauți? Explorează alte MATERII.

Recenzii de la utilizatorii noștri. Ei iubesc să folosească Knowunity — și tu o vei face.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplicația este foarte ușor de utilizat și bine concepută. Am găsit tot ce căutam până acum și am reușit să învăț multe din prezentări! Cu siguranță voi folosi aplicația pentru o temă la clasă! Și desigur, ajută mult ca sursă de inspirație.

Ștefan S

utilizator iOS

Această aplicație este super. Sunt atât de multe materiale de studiu și ajutor pentru elevi [...]. Materia mea mai problematică este franceza, de exemplu, și aplicația oferă foarte multe materiale ajutătoare. Mulțumită acestei aplicații, mi-am îmbunătățit franceza. Aș recomanda-o oricui.

Samantha Klich

utilizator Android

Wow, sunt cu adevărat impresionat. Am încercat aplicația pentru că am văzut-o promovată de multe ori și am rămas uimit. Aceasta este AJUTORUL de care ai nevoie pentru școală și, mai presus de toate, oferă atât de multe lucruri, precum exerciții și fișe de informații, care mi-au fost FOARTE de ajutor.

Anna

utilizator iOS

Te ajută să înveți foarte repede și ști foarte bine ce ai dori tu să înveți, vă recomand cu drag să încercați și să învățați mai repede.!

Thomas R

utilizator iOS

Foarte bună aplicația!!!! Mă ajută să înțeleg mult mai bine lecțiile și temele le termin mult mai repede.👍❤️

Paul P

utilizator Android

Te ajută foarte bine la teme acest robot,recomand!

David K

utilizator iOS

Aplicația e grozavă! Tot ce trebuie să fac este să introduc subiectul în bara de căutare și primesc răspunsul foarte rapid. Nu mai trebuie să mă uit la 10 videoclipuri pe YouTube pentru a înțelege ceva, deci îmi economisesc timpul. Super recomandat!

Sudenaz Ocak

utilizator Android

La școală eram chiar slab la matematică, dar datorită aplicației, mă descurc mai bine acum. Sunt atât de recunoscător că ai creat aplicația.

Greenlight Bonnie

utilizator Android

Această aplicație e super interesantă și seamănă ca tiktok-ul doar că tu ai doar teorie și explicații.

Karla S

utilizator Android

Nu mai trebuie să stau cu orele să învăț după caiet când pot să citesc de 2 ori lecțiile care apar aici și iau 10 la test ! Knowunity m-a ajutat să iau nota 9,20 la română ! Voi recomanda ff tare aceasta aplicate , să nu uităm ca are și chat GPT !👍🏻

Denisa B

utilizator iOS

m-a ajutat foarte mult să înțeleg anumite exerciții la diferite materii , mă ajută foarte mult la teme , explicându-mi pas cu pas tot , o aplicație excelentă !! RECOMAND !

Sarah L

utilizator Android

Este foarte bună te ajută la teme te face să înțelegi lecțiile am înțeles o lecție în 20 de minute i singură nu reușeam să o învăț dar cu Knowunity am învățat-o foarte ușor

Alessia V

utilizator iOS

Aplicația este foarte ușor de utilizat și bine concepută. Am găsit tot ce căutam până acum și am reușit să învăț multe din prezentări! Cu siguranță voi folosi aplicația pentru o temă la clasă! Și desigur, ajută mult ca sursă de inspirație.

Ștefan S

utilizator iOS

Această aplicație este super. Sunt atât de multe materiale de studiu și ajutor pentru elevi [...]. Materia mea mai problematică este franceza, de exemplu, și aplicația oferă foarte multe materiale ajutătoare. Mulțumită acestei aplicații, mi-am îmbunătățit franceza. Aș recomanda-o oricui.

Samantha Klich

utilizator Android

Wow, sunt cu adevărat impresionat. Am încercat aplicația pentru că am văzut-o promovată de multe ori și am rămas uimit. Aceasta este AJUTORUL de care ai nevoie pentru școală și, mai presus de toate, oferă atât de multe lucruri, precum exerciții și fișe de informații, care mi-au fost FOARTE de ajutor.

Anna

utilizator iOS

Te ajută să înveți foarte repede și ști foarte bine ce ai dori tu să înveți, vă recomand cu drag să încercați și să învățați mai repede.!

Thomas R

utilizator iOS

Foarte bună aplicația!!!! Mă ajută să înțeleg mult mai bine lecțiile și temele le termin mult mai repede.👍❤️

Paul P

utilizator Android

Te ajută foarte bine la teme acest robot,recomand!

David K

utilizator iOS

Aplicația e grozavă! Tot ce trebuie să fac este să introduc subiectul în bara de căutare și primesc răspunsul foarte rapid. Nu mai trebuie să mă uit la 10 videoclipuri pe YouTube pentru a înțelege ceva, deci îmi economisesc timpul. Super recomandat!

Sudenaz Ocak

utilizator Android

La școală eram chiar slab la matematică, dar datorită aplicației, mă descurc mai bine acum. Sunt atât de recunoscător că ai creat aplicația.

Greenlight Bonnie

utilizator Android

Această aplicație e super interesantă și seamănă ca tiktok-ul doar că tu ai doar teorie și explicații.

Karla S

utilizator Android

Nu mai trebuie să stau cu orele să învăț după caiet când pot să citesc de 2 ori lecțiile care apar aici și iau 10 la test ! Knowunity m-a ajutat să iau nota 9,20 la română ! Voi recomanda ff tare aceasta aplicate , să nu uităm ca are și chat GPT !👍🏻

Denisa B

utilizator iOS

m-a ajutat foarte mult să înțeleg anumite exerciții la diferite materii , mă ajută foarte mult la teme , explicându-mi pas cu pas tot , o aplicație excelentă !! RECOMAND !

Sarah L

utilizator Android

Este foarte bună te ajută la teme te face să înțelegi lecțiile am înțeles o lecție în 20 de minute i singură nu reușeam să o învăț dar cu Knowunity am învățat-o foarte ușor

Alessia V

utilizator iOS