Instituțiile statale medievale românești
Odată cu formarea statelor medievale, au apărut și instituțiile centrale. În Țara Românească și Moldova, acestea au avut un caracter bizantin. Domnia era principala instituție centrală, puterea domnului fiind considerată de origine divină. Succesiunea la tron se făcea pe cale ereditară-electivă (trebuia să fie "de os domnesc", dar boierii și Adunarea Țării aveau drept de alegere).
Domnul avea atribuții extinse: politice (declara război, încheia pace), militare (conducea armata), administrative (numea boieri în funcții), judecătorești (era instanța supremă), financiare (bătea monedă) și legislative (emitea legi). Însă începând cu secolul XVI, influența Imperiului Otoman a crescut, domnul fiind confirmat de sultan.
Sfatul domnesc era instituția centrală de guvernare, cu rol consultativ și atribuții politice, fiscale și judecătorești. La sfârșitul secolului XVI, sub influența otomană, s-a transformat în Divan. Adunarea Țării, formată din boieri, clerul înalt și curteni, avea rol consultativ, dar importanța ei a scăzut în perioada fanariotă.
Regimul fanariot (Moldova 1711, Țara Românească 1716) a adus schimbări majore: domnii pământeni înlocuiți cu domni străini din Constantinopol, domnie de scurtă durată, numirea directă de către sultan, desființarea armatei, încălcarea autonomiei și fiscalitate exagerată.
De reținut! Sistemul instituțional medieval românesc a evoluat constant, fiind influențat de presiunile externe, în special de Imperiul Otoman, care a culminat cu instaurarea regimului fanariot în secolul XVIII.