Cerințele educaționale speciale (CES) la preșcolari
Conceptul de cerințe educaționale speciale (CES) face parte din viziunea "școală pentru fiecare" și se referă la spectrul de nevoi și neajunsuri care împiedică copilul să acumuleze și să folosească cunoștințele fundamentale în contexte educaționale sau de viață. Aceste dificultăți sunt cauzate de factori intrinseci și de mediu.
Legislația relevantă include Legea educației naționale nr. 1/2011 și metodologiile complementare. Literatura de specialitate, atât română cât și străină, oferă informații valoroase despre învățământul special integrat și cel destinat persoanelor cu tulburări de învățare. Reglementarea juridică a acestui domeniu are scopul de a permite adaptarea curriculară pentru ca fiecare copil să aibă acces la competențele-cheie europene.
Concepte precum incluziunea și integrarea sunt expresii ale principiului echității și nediscriminării prevăzut în curriculum. Fiecare copil are dreptul la o educație de calitate și la un mediu educațional incluziv, propice dezvoltării plenare.
Deși idealul este incluziunea, implementarea practică chiar și a integrării este dificilă din multiple motive: lipsa resurselor adecvate, insuficiența personalului de sprijin specializat, pregătirea inadecvată a cadrelor didactice pentru tratarea afecțiunilor specifice (TSA, TSI), promovarea precară a formării profesionale continue și reticența față de noile metode didactice.
Chiar și în învățământul preșcolar, copiii pot avea dificultăți sau tulburări de învățare. Din păcate, eticheta CES devine adesea un stigmat care împiedică formarea unei imagini de sine corecte și acumularea cunoștințelor fundamentale, creând goluri ce fac dificilă avansarea pe traseul educațional.