Tehnici narative și scene reprezentative
Pentru a reda densitatea epică a romanului structurat în multiple planuri narative, Rebreanu folosește tehnici variate:
- Împletierea evenimentelor (când urmărește destinul unui personaj)
- Paralelismul (prezentarea simultană a mai multor aspecte sociale)
- Tehnica decupajului (surprinderea aspectelor esențiale prin scene semnificative)
Scena horei este una dintre cele mai reprezentative. Se desfășoară în curtea Todosiiei, peste drum de bisericuța bătrână. Hora este un eveniment esențial al vieții spirituale sătești, alături de mersă la biserică.
Detaliile etnografice sunt bogate: lăutarii, dansul "someșeanul", vestimentația tradițională. În horă intră tinerii necăsătoriți, anumite perechi se retrag în șură, iar fetele poartă buchete de flori în cosițe. Femeile căsătorite poartă năframă și intră în horă doar însoțite de soț, în timp ce bărbații stau pe lângă casă.
De reținut! Scena horei este folosită de Rebreanu pentru a realiza o stratificare socială a comunității rurale, evidențiind cutumele și tradițiile satului transilvănean.
Scena sărutului pământului este definitorie pentru personajul Ion. Ritualul începe cu pregătirea uneltelor pentru cosit. Două replici scot în evidență dragostea pentru pământ, iar observația naratorului anticipează patima personajului: "toată ființa lui arde de dorul de a avea pământ mult, cât mai mult". Din această scenă reiese că Ion iubește pământul mai mult decât orice, sărutându-l "ca pe o ibovnică", relație care îl va duce spre un final tragic.