Structura și trăsăturile moderniste ale poeziei
Din punct de vedere compozițional, „Testament" este structurată în cinci unități strofice inegale, organizate în jurul metaforei-simbol „carte", motivul central al textului. Acesta apare în variante echivalente semantic: „hrisov", „o treaptă", „un nume", delimitând patru secvențe poetice distincte.
Lirismul subiectiv se manifestă prin formula monologului adresat, cu mai multe ipostaze ale eului liric: „eu", „noi", „fiule", „străbunii" - toate convergând spre ideea de sacralitate a actului creator. Această abordare personală a discursului poetic este specifică modernismului.
Estetica urâtului reprezintă o trăsătură definitorie a modernismului arghezian, exprimată explicit prin versurile: „Din bube, mucegaiuri și noroi/ Iscat-am frumuseți și prețuri noi". Poetul reușește să transforme urâtul într-o sursă de frumusețe și valoare artistică, introducând această estetică pentru prima dată în literatura română.
În poezie, arta este prezentată ca meșteșug prin metafore esențiale: „slovă de foc" (inspirația, harul divin) și „slova făurită" (truda, munca poetică). Creația devine rezultatul unui proces dual, în care intervin atât inspirația divină, cât și efortul creator al artistului. Versurile „Ca să schimbăm acum întâia oară/ Sapa-n condei și brazda-n călimară" sugerează transformarea muncilor rudimentare ale țăranilor în instrumente ale creației.
Reține! Metafora este figura de stil predominantă în poezia argheziană, fiind instrumentul principal prin care poetul își construiește universul poetic ambiguu și profund.