Simbolistica și dimensiunea filosofică
Subtilitatea estetică a baladei este de factură modernă, exprimând o concepție nouă despre cunoaștere, prin trei căi esențiale eros (senzualitate), rațiune și contemplație poetică. Incompatibilitatea celor două ființe care alcătuiesc cuplul erotic este interpretată din perspectiva apartenenței la regnuri diferite, aflate în relație de opoziție.
Ființele superioare, înzestrate cu sensibilitate și rațiune, aspiră către cunoaștere și desăvârșire, dar se îndepărtează astfel de natura primordială. Ciuperca, o ființă involuată, simbolizează viața pur vegetativă, situată pe prima treaptă a naturii primitive.
Încadrarea operei în estetica modernismului se manifestă și la nivelul limbajului, prin ermetismul textului, realizat prin utilizarea simbolurilor (soarele, roata, carnea) și a metaforelor surprinzătoare „ascunsa˘−iinima",„Paharega^ndulcuotrava˘" care sugerează specificul fiecărei lumi.
O altă trăsătură modernistă este preferința pentru tema filosofică, subliniată prin metaforele existenței din discursul Laponei. Complexitatea poemului este dată de simbolurile utilizate soarele reprezintă rațiunea și dimensiunea apolinică a ființei umane, în opoziție cu Crypto („ascuns, încifrat"), care întruchipează dionisiacul prin tendința de rupere a echilibrului.
Important! Criticul Mircea Scarlat observa că „nebunia rigăi spâne este denumirea barbiană a aspirațiilor nejustificate." Ieșirea din echilibrul prestabilit este sancționată ca un hybris, iar Crypto este alungat spre regnul malign.