RELAȚIA DINTRE GHIȚĂ ȘI ANA
Ana este personajul secundar al nuvelei, reprezentând tipul victimei și al soției pure și protective. Spre deosebire de Ghiță, Ana își menține statutul social neschimbat pe parcursul operei, rămânând soție și mamă devotată. Ea duce inițial o viață liniștită, ghidată de valori tradiționale legate de familie și muncă cinstită.
Din punct de vedere moral, Ana este o femeie iubitoare și devotată, simbolizând modelul soției ideale preocupate de binele familiei. Pe măsură ce Ghiță se îndepărtează emoțional, moralitatea ei este pusă la încercare prin atracția involuntară față de Lică. Psihologic, Ana este sensibilă și afectuoasă, dar și puternică inițial, suferind tot mai mult pe măsură ce Ghiță devine obsedat de câștigurile materiale.
Relația dintre cei doi soți este marcată de subordonare și se degradează treptat din cauza lipsei de comunicare. O scenă reprezentativă este cea în care Ghiță se sfătuiește doar cu soacra despre mutarea la moară, considerând că Ana e "prea slabă la minte" pentru a înțelege situația. Culminarea deteriorării relației lor este scena finală, când Ghiță, ajuns la apogeul dezumanizării, își ucide soția, apăsând "cuțitul mai adânc spre inima ei".
Reflectează! Relația dintre Ghiță și Ana ilustrează perfect cum dorința obsesivă de îmbogățire poate distruge cele mai puternice legături familiale. Ce ar fi putut face Ana pentru a schimba destinul tragic al familiei?