Structura și Compoziția Poeziei
Poezia „Testament" este structurată în cinci unități strofice inegale care gravitează în jurul metaforei-simbol a cărții. Acest motiv central apare în diferite variante semantice: „hrisov", „o treaptă", „un nume", creând un câmp semantic bogat.
În prima secvență lirică, poetul se adresează direct „fiului" imaginar (cititorul), căruia îi lasă moștenire averea sa spirituală: „Nu-ți voi lăsa drept bunuri după moarte/ Decât un nume adunat pe o carte". Această moștenire spirituală trebuie înțeleasă și integrată de către cititor: „Cartea mea-i, fiule, o treaptă".
A doua secvență definește rolul artistului și importanța muncii sale creatoare. Poetul transformă universul material („sapă", „brazdă") într-unul conceptual („condei", „călimară"), ilustrând astfel procesul de creație. El valorifică tehnica revelării, proprie stilului arghezian, prin care transformă urâtul în frumos: „Din bube, mucegaiuri și noroi/ Iscat-am frumuseți și prețuri noi".
În a treia secvență poetică, cartea devine un instrument de răzbunare împotriva nedreptății și suferinței: „Biciul răbdat se-ntoarce în cuvinte/ Și izbăvește-ncet, pedepsitor". Poetul se identifică cu poporul oprimat, iar arta sa devine un mijloc de eliberare și vindecare colectivă.
💡 Reține: Arghezi concepe creația ca pe o îmbinare între „slova de foc" (inspirația) și „slova făurită" (meșteșugul), cele două dimensiuni fiind inseparabile în actul creator autentic.