Aspecte narative și spații ale acțiunii
În această operă, timpul narativ este susținut printr-un timp narat, deoarece întregul text este o rememorare detaliată, construită în jurul evenimentelor din trecut. Naratorul este homodiegetic (participă la acțiune) și subiectiv, oferind o perspectivă personală asupra întâmplărilor.
Există o dublă ipostază a naratorului: pe de o parte Nică cel mic, personajul care trăiește aventurile, și pe de altă parte Creangă cel matur, care povestește și comentează. Această dualitate creează un efect de autenticitate și profunzime.
Narațiunea are un plan principal, care este rememorarea copilăriei lui Nică (jocurile, bătăile, anii de școală), și un plan secundar format din reflecțiile și comentariile naratorului adult.
Spațiile acțiunii sunt diverse și reflectă parcursul vieții lui Nică: satul Humulești, școala din Humulești, școala din Broșteni, târgurile, drumurile, grădina mătușii, casa părintească, râul (la scăldat), Pipirig, Vatra Satului, Deleni, Bojeni, Valea Seacă (aproape de Tupilați), Iași, Piatra Neamțului și Socola.
💡 Diversitatea spațiilor prin care trece Nică arată călătoria sa nu doar geografică, ci și spirituală - de la copilul neștiutor din Humulești la tânărul care se formează prin experiențe din ce în ce mai complexe și în locuri tot mai îndepărtate.