PARTICULARITĂȚI DE CONSTRUCȚIE A UNUI PERSONAJ ÎN "MOARA CU NOROC"
Ioan Slavici, reprezentant de seamă al Epocii Marilor Clasici, a creat în "Moara cu noroc" (1881) personaje memorabile care ilustrează viziunea sa asupra satului transilvănean. Publicată în volumul de debut "Novele din popor", această nuvelă realistă și psihologică explorează consecințele dorinței de îmbogățire asupra individului.
Ghiță, protagonistul nuvelei, este cel mai complex personaj din nuvelistica lui Slavici, un personaj "rotund" al cărui destin ilustrează efectele devastatoare ale lăcomiei. Conform esteticii realiste, el reprezintă tipul cârciumarului obsedat de câștig material.
Din incipitul nuvelei aflăm statutul inițial al personajului prin dialogul cu soacra sa, unde se confruntă două filozofii de viață diametral opuse: bătrâna apără valorile tradiționale ("omul să fie mulțumit cu sărăcia sa, căci, dacă e vorba, nu bogăția, ci liniștea colibei tale te face fericit"), în timp ce Ghiță, ca autoritate familială, aspiră la bunăstare și statut social.
Observă: Transformarea lui Ghiță ilustrează perfect tema dezumanizării sub influența banilor - de la omul cinstit din început la criminalul din final.
Social, Ghiță evoluează de la statutul de cizmar sărac la cel de cârciumar, arendând hanul de la Moara cu noroc cu scopul de a strânge rapid bani pentru un atelier propriu.
Moral, personajul suferă o degradare vizibilă: inițial un om harnic, cinstit și un soț iubitor, ajunge treptat să fie corupt de patima banului, regretând chiar că are familie deoarece aceasta îi îngreunează afacerile.
Psihologic, Ghiță trăiește un permanent conflict interior între dorința de a rămâne cinstit și tentația îmbogățirii. Cele două pasiuni ale sale - banii și Ana - îl transformă într-un om orgolios, lacom și manipulabil, devenind o pradă ușoară pentru Lică.