Accesează aplicația

Materii

Autonomii Locale - Tema 2 Istorie Bac

3

0

user profile picture

Maria

27.11.2025

Istorie

Tema 2. Autonomii locale

198

27 nov. 2025

11 pagini

Autonomii Locale - Tema 2 Istorie Bac

user profile picture

Maria

@maria_iustina

Tema 2 explorează evoluția autonomiilor locale și a instituțiilor centrale... Afișează mai mult

Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
1 / 11
--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Autonomiile locale și formarea statelor medievale românești

După finalizarea etnogenezei în secolul VIII, românii (cunoscuți în izvoare ca vlahi, volohi, blachi sau dachi) trăiau organizați în obști sătești. Aceste comunități erau conduse de un jude (cnez sau voievod) și un sfat administrativ.

Obștile s-au unit formând uniunile de obști (numite de Nicolae Iorga "romanii populari"). Acestea s-au dezvoltat în autonomii locale (codri, cobâle, ocoale, țări, cnezate, voievodate), care ulterior s-au unificat în secolul XIV, formând statele medievale românești: Transilvania, Țara Românească, Moldova și Dobrogea.

În spațiul intracarpatic, primele autonomii din Transilvania (sec. IX) sunt amintite în cronica lui Anonymus - Gesta Hungarorum. Acestea erau voievodatele conduse de Gelu (Dăbâca), Glad (Cuvin) și Menumorut (Biharia), având la bază obștile sătești și fiind conduse de juzi, cnezi sau voievozi cu prerogative fiscale, juridice și administrative.

⚠️ Atenție! În anul 1001, maghiarii conduși de Vaik s-au creștinat, acceptând religia catolică, iar Vaik a devenit Ștefan I, ceea ce a marcat începutul unor noi campanii de cucerire asupra Transilvaniei.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Autonomiile Transilvaniei și organizarea după cucerirea maghiară

În secolul X apar noi autonomii locale, menționate în Legenda Sf. Gerard: voievodatul condus de Gyula cel Tânăr (urmaș al lui Glad) și Ahtum (urmaș al lui Gelu) în Banat. Acestea păstrau aceleași caracteristici: erau conduse de juzi, cnezi și voievozi cu prerogative juridice, fiscale și administrative, aveau la bază obștile sătești și erau vasale regelui maghiar.

După cucerire, maghiarii au organizat Transilvania urmând modelul Ungariei prin diverse mijloace. Politice: inițial au încercat să impună principatul (în 1111 fiind atestat Mercurius Princeps), dar românii au protestat, revenind în 1176 la voievodat. Religioase: au impus religia catolică prin Episcopul Simeon Transilvanius.

Mijloacele administrative au inclus organizarea Transilvaniei în comitate, similar Ungariei: Bihor (1111), Crasna și Dăbâca (1167), Cluj-Alba-Timiș (1175). Pentru apărarea teritoriului, regele maghiar a colonizat populații precum secuii (sec. XI) și sașii (sec. XII), aceștia din urmă înființând primele orașe din Transilvania în baza Bulei de aur a lui Andreanum din 1224.

💡 Reține! Deși inițial a fost organizată ca voievodat, Transilvania va trece prin mai multe forme de organizare: voievodat vasal regelui maghiar, principat autonom sub suzeranitate otomană și apoi habsburgică.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Evoluția Transilvaniei din secolul XII până în secolul XVIII

Voievodatul vasal regelui maghiar sec.XII1541sec. XII-1541 a fost condus de un voievod cu prerogative juridice, fiscale și administrative, aflat în vasalitate față de regele maghiar.

Principatul autonom sub suzeranitate otomană (1541-1699) a apărut ca urmare a Luptei de la Mohács din 1526, când turcii conduși de Soliman Magnificul i-au învins pe maghiari. Consecința directă a fost pierderea de către Ungaria a Pașalâcului de la Buda, iar Transilvania a devenit principat autonom sub suzeranitate otomană. Principele era ales de dietă și confirmat de sultan.

Principatul autonom sub suzeranitate habsburgică (1699-1867) s-a format după Asediul Vienei din 1683, când turcii au fost învinși, ceea ce a marcat începutul decăderii lor. Teritoriile pierdute au fost ocupate de habsburgi. În 1691 a fost emisă Diploma Leopoldină, ce funcționa ca o constituție prin care Transilvania era organizată ca provincie, iar în 1699, prin Pacea de la Karlowitz, Transilvania a trecut oficial sub stăpânire habsburgică.

📝 Notează! Evoluția Transilvaniei reflectă schimbările de putere din Europa Centrală și de Sud-Est, trecând succesiv de la influența maghiară la cea otomană și apoi habsburgică.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Formarea Țării Românești (spațiul extracarpatic sud)

Autonomiile de la sud de Carpați sunt amintite în Diploma Cavalerilor Ioaniți din 1247, dată de regele maghiar Bela IV. Acestea includeau voievodatele conduse de Litovoi și Seneslau, cnezatele conduse de Ioan și Farcaș, precum și Banatul de Severin - o marcă de apărare înființată de maghiari.

Ca și autonomiile din Transilvania, acestea erau conduse de juzi, cnezi și voievozi cu prerogative juridice, fiscale și administrative, erau vasale regelui maghiar și aveau la bază obștile sătești.

Formarea Țării Românești a parcurs mai multe etape importante:

  1. Răscoala lui Litovoi (1277-1279): acesta a încercat să înlăture suzeranitatea maghiară, dar a fost prins și ucis. Fratele său, Bărbat, luat prizonier, s-a răscumpărat cu o sumă de bani, revenind în locul lui Litovoi, dar rămânând vasal regelui maghiar.

  2. Descălecatul lui Negru Vodă (1290-1291): conform tradiției istorice, regele maghiar Andrei III a desființat autonomia Țării Făgărașului, iar românii conduși de Negru Vodă au trecut la sud de Carpați, stabilindu-și reședința la Câmpulung.

🔍 Important! Câmpulungul era deja o așezare dezvoltată economic datorită drumului comercial ce lega Marea Neagră de vestul Europei și a comunităților de sași și secui existente aici.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Descălecatul lui Basarab și consolidarea Țării Românești

Descălecatul lui Basarab (1310-1352) reprezintă a treia etapă în formarea Țării Românești. Acesta a trecut la sud de Carpați, și-a stabilit reședința la Argeș, a unit autonomiile locale și a format Țara Românească (Valahia).

Lupta de la Posada (1330) a fost momentul decisiv în obținerea independenței. Cauzele conflictului: regele maghiar Carol Robert de Anjou l-a acuzat pe Basarab că nu respectă jurământul de vasalitate din 1324 și cerea Banatul de Severin, pe care Basarab îl anexase la Țara Românească. Deși Basarab a încercat să negocieze, oferindu-i regelui 7000 de mărci de argint (74 kg aur) și Banatul de Severin, regele a refuzat. În urma luptei de la Posada din 1330, Basarab a obținut victoria, iar regele maghiar a fost înfrânt. Consecința: Basarab a obținut independența Țării Românești față de regatul maghiar.

Consolidarea statului (sec. XIV) a continuat sub Nicolae Alexandru care, fiind amenințat de maghiari (Ludovic I de Anjou), s-a proclamat domn autocrat (independent) în 1359 și a înființat prima mitropolie a Țării Românești cu sediul la Argeș, dependentă de Patriarhia de la Constantinopol.

Vladislav Vlaicu a intrat în conflict cu regele maghiar Ludovic I de Anjou, care îl acuza că a fost încoronat fără acordul său. S-a recunoscut vasal și a primit de la rege două feude: Banatul și Făgărașul. A înființat cancelaria domnească și mitropolia de la Severin în 1370, a bătut monedă și a fost primul domnitor român care a luptat cu turcii.

📚 Sursa istorică! Lupta de la Posada este descrisă în Cronica pictată de la Viena, unul dintre cele mai importante izvoare despre istoria timpurie a Țării Românești.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Formarea Moldovei (spațiul extracarpatic est)

Autonomiile locale din estul Carpaților erau diverse: Codri (Cosminului, Herței, Orheiului, Lăpușnei), Cobâle (Dorohoi, Bacău, Neamț, Vaslui), Câmpuri (Dragoș și Vlad), Ocoale (Câmpulung și Vrancea), și Țări (Șepenițului, Bolohovenilor, Berladnicilor, Vlahilor, Brodnicilor). Acestea aveau la bază obștile sătești și erau conduse de juzi, cnezi, voievozi cu prerogative fiscale, juridice, militare și administrative.

Formarea Moldovei a avut două etape principale:

  1. Descălecatul lui Dragoș (1345/1346-1352/1353): În contextul atacurilor tătare asupra Transilvaniei și Ungariei, regele maghiar Ludovic I de Anjou a organizat campanii antitătărești. Din Maramureș, Dragoș a trecut la est de Carpați, a unit autonomiile locale și a format Moldova Mică cu reședința la Baia, aceasta fiind condusă de Dragoș ca vasal al regelui maghiar.

  2. Descălecatul lui Bogdan (1359/1360-1364/1365): Urmașii lui Dragoș, Sas și Balc, au încercat să impună religia catolică în Moldova Mică, fapt ce a nemulțumit localnicii care s-au răsculat în 1359. De această răscoală a profitat Bogdan, voievod din Maramureș, nemulțumit că regele Ludovic îi anulase autonomia. Acesta a trecut la est de Carpați, i-a înlăturat pe urmașii lui Dragoș și a preluat conducerea statului. Regele maghiar Ludovic I a organizat o campanie de pedepsire în 1364-1365, dar a fost înfrânt de Bogdan, care a obținut înlăturarea suzeranității maghiare din Moldova.

🏰 Fundament istoric! Cronicile vremii, precum cea a lui Ludovic cel Mare scrisă de Ioan de Târnova, confirmă lupta lui Bogdan pentru independența Moldovei și înfrângerea maghiarilor.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Consolidarea Moldovei și începutul instituțiilor centrale

Lațcu, fiind amenințat de regele maghiar Ludovic, a stabilit legături cu Papa și a acceptat înființarea unei episcopii la Siret în 1370. Tot în 1370, a primit de la Papă titlul de "Duce al Moldovei", consolidând astfel poziția statului.

Instituțiile centrale - Domnia sec.XIVXVsec. XIV-XV reprezenta instituția centrală începând cu sec. XIV în Moldova și Țara Românească. Funcția era deținută de un domn numit și Mare Voievod, ales de boieri din familia Basarabilor în Țara Românească și a Mușatinilor în Moldova. Domnia avea origine divină, confirmată prin ungerea cu mir de către mitropolit și prin particula "Io" din titulatura domnească provinedinlimbagreaca˘dela"Ioannes"=trimisulluiDumnezeuprovine din limba greacă de la "Ioannes" = trimisul lui Dumnezeu.

Caracteristicile domniei erau:

  • Ereditară (se transmitea din tată în fiu)
  • Electivă (domnul era ales)
  • Viageră (funcția era pe viață)

Domnul, ca reprezentant al instituției centrale, asigura funcționarea statului în sec. XIV-XV prin prerogativele sale:

Politică internă:

  • Militare (șef al armatei)
  • Judecătorești (judecător suprem)
  • Administrative (numea dregătorii)
  • Legislative (unic legiuitor)
  • Fiscale (stabilea taxe și impozite)
  • Funciare proprietarı^ntredinpa˘ma^nt,pecareı^lı^mpa˘rțeaproprietar între ⅓-⅙ din pământ, pe care îl împărțea

👑 Puterea domniei! Domnul concentra toată puterea în stat, fiind în același timp comandant militar, judecător suprem și legislator, ceea ce îi oferea autoritate deplină în administrarea țării.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Evoluția domniei până în secolul XVIII

În politica externă, domnul avea prerogative importante: încheia tratate și declara război, ceea ce îi conferea autoritate deplină în relațiile cu alte state.

Domnia în secolele XVI-XVII a cunoscut schimbări semnificative. Începând cu secolul XVI, aceasta începe să fie cumpărată de la Imperiul Otoman, confirmarea domnului de către sultan devenind obligatorie. Acest sistem s-a generalizat în secolul XVII, astfel că numirea domnitorului a devenit un act administrativ din partea Porții, domnul depunând omagiu și jurământ sultanului.

Domnia în secolul XVIII a fost marcată de impunerea Regimului Fanariot - în 1711 în Moldova și în 1716 în Țara Românească. Domnia era cumpărată de boierii greci din Cartierul Fanar al Constantinopolului.

Trăsăturile Regimului Fanariot:

  • Durata scurtă a domniei 23ani2-3 ani, domnii fiind degradați la nivelul de funcționari ai Porții
  • Creșterea impozitelor și taxelor, principala funcție a statului devenind cea fiscală
  • Venalitatea funcțiilor, acestea fiind vândute în sistem de licitații
  • Monopolul comercial (Țările Române au devenit "cămara" Imperiului Otoman)
  • Țările Române au devenit "teatru de război" pentru conflictele ruso-austro-turce
  • Domnii nu aveau armată și politică externă

📊 Schimbări majore! Trecerea de la domniile puternice din secolele XIV-XV la sistemul fanariot reprezintă o degradare semnificativă a autonomiei și suveranității Țărilor Române, reflectând creșterea influenței otomane.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Instituții centrale: Sfatul Domnesc și Adunarea Țării

Sfatul Domnesc în secolul XIV îl ajuta și îl consilia pe domn în conducerea statului și la scaunul de judecată. Era format din mari boieri, cu și fără dregătorii. Figura centrală era mitropolitul, care confirma originea divină a domniei și ocupa tronul când acesta era vacant.

Membrii Sfatului aveau funcții specifice:

  • Logofăt - șeful cancelariei domnești
  • Vornic - șeful administrației
  • Vistier - răspundea de visteria statului
  • Spătar (Țara Românească) / Hatman (Moldova) - aveau prerogative militare
  • Paharnic - răspundea de pivnițele domnești
  • Postelnic - răspundea de camerele domnești

În secolul XV, Sfatul Domnesc a evoluat, fiind înlăturați boierii fără dregătorii, rămânând doar cei cu dregătorii.

Adunarea țării a fost o instituție convocată începând cu secolul XIV. Nu avea un caracter permanent și era formată din reprezentanții tuturor categoriilor sociale. Era convocată pentru confirmarea domnitorului, stabilirea de taxe și impozite, precum și atunci când se încheiau tratate și se declara război.

🏛️ Reprezentare largă! Adunarea țării era singura instituție care includea reprezentanți din toate categoriile sociale, oferind o formă incipientă de reprezentare largă, deși convocarea sa era ocazională și depindea de voința domnului.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Organizarea statului și sfârșitul regimului fanariot

În vremea regimului fanariot, Țările Române au devenit practic "cămara" Imperiului Otoman, fiind supuse unor presiuni economice intense. Principala funcție a statului a devenit cea fiscală, sistemul de impozitare fiind drastic intensificat pentru a satisface cerințele Porții.

Venalitatea funcțiilor a devenit o practică comună, dregătoriile fiind vândute în sistem de licitație celui care oferea mai mult. Aceasta a dus la corupție și la abuzuri, înalții funcționari încercând să-și recupereze investiția prin exploatarea populației.

Lipsite de armată proprie și de dreptul de a avea politică externă independentă, Țările Române au devenit "teatru de război" pentru conflictele ruso-austro-turce din secolele XVIII-XIX. Această situație a afectat profund economia și stabilitatea politică a regiunii.

Structura administrativă s-a complicat, funcțiile tradiționale fiind completate de noi dregătorii, multe dintre ele având rolul principal de a colecta taxe. Instituțiile tradiționale au fost păstrate formal, dar puterea reală a fost concentrată în mâinile domnului fanariot și ale apropiaților săi, de multe ori străini care nu cunoșteau bine realitățile locale.

🔄 Sfârșitul unei ere! Regimul fanariot a reprezentat o perioadă de declin pentru autonomia Țărilor Române, dar a pregătit și terenul pentru reforme administrative moderne. Sistemul a luat sfârșit în 1821, când mișcarea condusă de Tudor Vladimirescu a marcat începutul unei noi ere în istoria românilor.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn


Credeam că nu vei întreba niciodată...

Ce este Companionul AI Knowunity?

Companionul nostru AI este creat special pentru nevoile studenților. Bazându-ne pe milioanele de materiale de pe platformă, putem oferi răspunsuri exacte și relevante pentru studenți. Dar nu este vorba doar despre răspunsuri, companionul este mai ales despre ghidarea studenților prin provocările zilnice de învățare, cu planuri de studiu personalizate, chestionare sau conținuturi în chat și personalizare 100% bazată pe abilitățile și evoluțiile studenților.

De unde pot descărca aplicația Knowunity?

Aplicația este disponibilă în Google Play Store și Apple App Store.

Este Knowunity chiar gratuită?

Da! Bucură-te de access la materiale de studiu, conectează-te cu alți elevi, și primește ajutor instant - toate acestea la un click distanță. În plus, câștigă puncte ca să deblochezi mai multe funcționalități!

Nu găsești ce cauți? Explorează alte MATERII.

Recenzii de la utilizatorii noștri. Ei iubesc să folosească Knowunity — și tu o vei face.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplicația este foarte ușor de utilizat și bine concepută. Am găsit tot ce căutam până acum și am reușit să învăț multe din prezentări! Cu siguranță voi folosi aplicația pentru o temă la clasă! Și desigur, ajută mult ca sursă de inspirație.

Ștefan S

utilizator iOS

Această aplicație este super. Sunt atât de multe materiale de studiu și ajutor pentru elevi [...]. Materia mea mai problematică este franceza, de exemplu, și aplicația oferă foarte multe materiale ajutătoare. Mulțumită acestei aplicații, mi-am îmbunătățit franceza. Aș recomanda-o oricui.

Samantha Klich

utilizator Android

Wow, sunt cu adevărat impresionat. Am încercat aplicația pentru că am văzut-o promovată de multe ori și am rămas uimit. Aceasta este AJUTORUL de care ai nevoie pentru școală și, mai presus de toate, oferă atât de multe lucruri, precum exerciții și fișe de informații, care mi-au fost FOARTE de ajutor.

Anna

utilizator iOS

Te ajută să înveți foarte repede și ști foarte bine ce ai dori tu să înveți, vă recomand cu drag să încercați și să învățați mai repede.!

Thomas R

utilizator iOS

Foarte bună aplicația!!!! Mă ajută să înțeleg mult mai bine lecțiile și temele le termin mult mai repede.👍❤️

Paul P

utilizator Android

Te ajută foarte bine la teme acest robot,recomand!

David K

utilizator iOS

Aplicația e grozavă! Tot ce trebuie să fac este să introduc subiectul în bara de căutare și primesc răspunsul foarte rapid. Nu mai trebuie să mă uit la 10 videoclipuri pe YouTube pentru a înțelege ceva, deci îmi economisesc timpul. Super recomandat!

Sudenaz Ocak

utilizator Android

La școală eram chiar slab la matematică, dar datorită aplicației, mă descurc mai bine acum. Sunt atât de recunoscător că ai creat aplicația.

Greenlight Bonnie

utilizator Android

Această aplicație e super interesantă și seamănă ca tiktok-ul doar că tu ai doar teorie și explicații.

Karla S

utilizator Android

Nu mai trebuie să stau cu orele să învăț după caiet când pot să citesc de 2 ori lecțiile care apar aici și iau 10 la test ! Knowunity m-a ajutat să iau nota 9,20 la română ! Voi recomanda ff tare aceasta aplicate , să nu uităm ca are și chat GPT !👍🏻

Denisa B

utilizator iOS

m-a ajutat foarte mult să înțeleg anumite exerciții la diferite materii , mă ajută foarte mult la teme , explicându-mi pas cu pas tot , o aplicație excelentă !! RECOMAND !

Sarah L

utilizator Android

Este foarte bună te ajută la teme te face să înțelegi lecțiile am înțeles o lecție în 20 de minute i singură nu reușeam să o învăț dar cu Knowunity am învățat-o foarte ușor

Alessia V

utilizator iOS

Aplicația este foarte ușor de utilizat și bine concepută. Am găsit tot ce căutam până acum și am reușit să învăț multe din prezentări! Cu siguranță voi folosi aplicația pentru o temă la clasă! Și desigur, ajută mult ca sursă de inspirație.

Ștefan S

utilizator iOS

Această aplicație este super. Sunt atât de multe materiale de studiu și ajutor pentru elevi [...]. Materia mea mai problematică este franceza, de exemplu, și aplicația oferă foarte multe materiale ajutătoare. Mulțumită acestei aplicații, mi-am îmbunătățit franceza. Aș recomanda-o oricui.

Samantha Klich

utilizator Android

Wow, sunt cu adevărat impresionat. Am încercat aplicația pentru că am văzut-o promovată de multe ori și am rămas uimit. Aceasta este AJUTORUL de care ai nevoie pentru școală și, mai presus de toate, oferă atât de multe lucruri, precum exerciții și fișe de informații, care mi-au fost FOARTE de ajutor.

Anna

utilizator iOS

Te ajută să înveți foarte repede și ști foarte bine ce ai dori tu să înveți, vă recomand cu drag să încercați și să învățați mai repede.!

Thomas R

utilizator iOS

Foarte bună aplicația!!!! Mă ajută să înțeleg mult mai bine lecțiile și temele le termin mult mai repede.👍❤️

Paul P

utilizator Android

Te ajută foarte bine la teme acest robot,recomand!

David K

utilizator iOS

Aplicația e grozavă! Tot ce trebuie să fac este să introduc subiectul în bara de căutare și primesc răspunsul foarte rapid. Nu mai trebuie să mă uit la 10 videoclipuri pe YouTube pentru a înțelege ceva, deci îmi economisesc timpul. Super recomandat!

Sudenaz Ocak

utilizator Android

La școală eram chiar slab la matematică, dar datorită aplicației, mă descurc mai bine acum. Sunt atât de recunoscător că ai creat aplicația.

Greenlight Bonnie

utilizator Android

Această aplicație e super interesantă și seamănă ca tiktok-ul doar că tu ai doar teorie și explicații.

Karla S

utilizator Android

Nu mai trebuie să stau cu orele să învăț după caiet când pot să citesc de 2 ori lecțiile care apar aici și iau 10 la test ! Knowunity m-a ajutat să iau nota 9,20 la română ! Voi recomanda ff tare aceasta aplicate , să nu uităm ca are și chat GPT !👍🏻

Denisa B

utilizator iOS

m-a ajutat foarte mult să înțeleg anumite exerciții la diferite materii , mă ajută foarte mult la teme , explicându-mi pas cu pas tot , o aplicație excelentă !! RECOMAND !

Sarah L

utilizator Android

Este foarte bună te ajută la teme te face să înțelegi lecțiile am înțeles o lecție în 20 de minute i singură nu reușeam să o învăț dar cu Knowunity am învățat-o foarte ușor

Alessia V

utilizator iOS

 

Istorie

198

27 nov. 2025

11 pagini

Autonomii Locale - Tema 2 Istorie Bac

user profile picture

Maria

@maria_iustina

Tema 2 explorează evoluția autonomiilor locale și a instituțiilor centrale românești între secolele IX-XVIII. Vei descoperi cum s-au format statele medievale românești din obști sătești, care au fost etapele formării Țării Românești, Moldovei și Transilvaniei, și cum au evoluat instituțiile... Afișează mai mult

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Autonomiile locale și formarea statelor medievale românești

După finalizarea etnogenezei în secolul VIII, românii (cunoscuți în izvoare ca vlahi, volohi, blachi sau dachi) trăiau organizați în obști sătești. Aceste comunități erau conduse de un jude (cnez sau voievod) și un sfat administrativ.

Obștile s-au unit formând uniunile de obști (numite de Nicolae Iorga "romanii populari"). Acestea s-au dezvoltat în autonomii locale (codri, cobâle, ocoale, țări, cnezate, voievodate), care ulterior s-au unificat în secolul XIV, formând statele medievale românești: Transilvania, Țara Românească, Moldova și Dobrogea.

În spațiul intracarpatic, primele autonomii din Transilvania (sec. IX) sunt amintite în cronica lui Anonymus - Gesta Hungarorum. Acestea erau voievodatele conduse de Gelu (Dăbâca), Glad (Cuvin) și Menumorut (Biharia), având la bază obștile sătești și fiind conduse de juzi, cnezi sau voievozi cu prerogative fiscale, juridice și administrative.

⚠️ Atenție! În anul 1001, maghiarii conduși de Vaik s-au creștinat, acceptând religia catolică, iar Vaik a devenit Ștefan I, ceea ce a marcat începutul unor noi campanii de cucerire asupra Transilvaniei.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Autonomiile Transilvaniei și organizarea după cucerirea maghiară

În secolul X apar noi autonomii locale, menționate în Legenda Sf. Gerard: voievodatul condus de Gyula cel Tânăr (urmaș al lui Glad) și Ahtum (urmaș al lui Gelu) în Banat. Acestea păstrau aceleași caracteristici: erau conduse de juzi, cnezi și voievozi cu prerogative juridice, fiscale și administrative, aveau la bază obștile sătești și erau vasale regelui maghiar.

După cucerire, maghiarii au organizat Transilvania urmând modelul Ungariei prin diverse mijloace. Politice: inițial au încercat să impună principatul (în 1111 fiind atestat Mercurius Princeps), dar românii au protestat, revenind în 1176 la voievodat. Religioase: au impus religia catolică prin Episcopul Simeon Transilvanius.

Mijloacele administrative au inclus organizarea Transilvaniei în comitate, similar Ungariei: Bihor (1111), Crasna și Dăbâca (1167), Cluj-Alba-Timiș (1175). Pentru apărarea teritoriului, regele maghiar a colonizat populații precum secuii (sec. XI) și sașii (sec. XII), aceștia din urmă înființând primele orașe din Transilvania în baza Bulei de aur a lui Andreanum din 1224.

💡 Reține! Deși inițial a fost organizată ca voievodat, Transilvania va trece prin mai multe forme de organizare: voievodat vasal regelui maghiar, principat autonom sub suzeranitate otomană și apoi habsburgică.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Evoluția Transilvaniei din secolul XII până în secolul XVIII

Voievodatul vasal regelui maghiar sec.XII1541sec. XII-1541 a fost condus de un voievod cu prerogative juridice, fiscale și administrative, aflat în vasalitate față de regele maghiar.

Principatul autonom sub suzeranitate otomană (1541-1699) a apărut ca urmare a Luptei de la Mohács din 1526, când turcii conduși de Soliman Magnificul i-au învins pe maghiari. Consecința directă a fost pierderea de către Ungaria a Pașalâcului de la Buda, iar Transilvania a devenit principat autonom sub suzeranitate otomană. Principele era ales de dietă și confirmat de sultan.

Principatul autonom sub suzeranitate habsburgică (1699-1867) s-a format după Asediul Vienei din 1683, când turcii au fost învinși, ceea ce a marcat începutul decăderii lor. Teritoriile pierdute au fost ocupate de habsburgi. În 1691 a fost emisă Diploma Leopoldină, ce funcționa ca o constituție prin care Transilvania era organizată ca provincie, iar în 1699, prin Pacea de la Karlowitz, Transilvania a trecut oficial sub stăpânire habsburgică.

📝 Notează! Evoluția Transilvaniei reflectă schimbările de putere din Europa Centrală și de Sud-Est, trecând succesiv de la influența maghiară la cea otomană și apoi habsburgică.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Formarea Țării Românești (spațiul extracarpatic sud)

Autonomiile de la sud de Carpați sunt amintite în Diploma Cavalerilor Ioaniți din 1247, dată de regele maghiar Bela IV. Acestea includeau voievodatele conduse de Litovoi și Seneslau, cnezatele conduse de Ioan și Farcaș, precum și Banatul de Severin - o marcă de apărare înființată de maghiari.

Ca și autonomiile din Transilvania, acestea erau conduse de juzi, cnezi și voievozi cu prerogative juridice, fiscale și administrative, erau vasale regelui maghiar și aveau la bază obștile sătești.

Formarea Țării Românești a parcurs mai multe etape importante:

  1. Răscoala lui Litovoi (1277-1279): acesta a încercat să înlăture suzeranitatea maghiară, dar a fost prins și ucis. Fratele său, Bărbat, luat prizonier, s-a răscumpărat cu o sumă de bani, revenind în locul lui Litovoi, dar rămânând vasal regelui maghiar.

  2. Descălecatul lui Negru Vodă (1290-1291): conform tradiției istorice, regele maghiar Andrei III a desființat autonomia Țării Făgărașului, iar românii conduși de Negru Vodă au trecut la sud de Carpați, stabilindu-și reședința la Câmpulung.

🔍 Important! Câmpulungul era deja o așezare dezvoltată economic datorită drumului comercial ce lega Marea Neagră de vestul Europei și a comunităților de sași și secui existente aici.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Descălecatul lui Basarab și consolidarea Țării Românești

Descălecatul lui Basarab (1310-1352) reprezintă a treia etapă în formarea Țării Românești. Acesta a trecut la sud de Carpați, și-a stabilit reședința la Argeș, a unit autonomiile locale și a format Țara Românească (Valahia).

Lupta de la Posada (1330) a fost momentul decisiv în obținerea independenței. Cauzele conflictului: regele maghiar Carol Robert de Anjou l-a acuzat pe Basarab că nu respectă jurământul de vasalitate din 1324 și cerea Banatul de Severin, pe care Basarab îl anexase la Țara Românească. Deși Basarab a încercat să negocieze, oferindu-i regelui 7000 de mărci de argint (74 kg aur) și Banatul de Severin, regele a refuzat. În urma luptei de la Posada din 1330, Basarab a obținut victoria, iar regele maghiar a fost înfrânt. Consecința: Basarab a obținut independența Țării Românești față de regatul maghiar.

Consolidarea statului (sec. XIV) a continuat sub Nicolae Alexandru care, fiind amenințat de maghiari (Ludovic I de Anjou), s-a proclamat domn autocrat (independent) în 1359 și a înființat prima mitropolie a Țării Românești cu sediul la Argeș, dependentă de Patriarhia de la Constantinopol.

Vladislav Vlaicu a intrat în conflict cu regele maghiar Ludovic I de Anjou, care îl acuza că a fost încoronat fără acordul său. S-a recunoscut vasal și a primit de la rege două feude: Banatul și Făgărașul. A înființat cancelaria domnească și mitropolia de la Severin în 1370, a bătut monedă și a fost primul domnitor român care a luptat cu turcii.

📚 Sursa istorică! Lupta de la Posada este descrisă în Cronica pictată de la Viena, unul dintre cele mai importante izvoare despre istoria timpurie a Țării Românești.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Formarea Moldovei (spațiul extracarpatic est)

Autonomiile locale din estul Carpaților erau diverse: Codri (Cosminului, Herței, Orheiului, Lăpușnei), Cobâle (Dorohoi, Bacău, Neamț, Vaslui), Câmpuri (Dragoș și Vlad), Ocoale (Câmpulung și Vrancea), și Țări (Șepenițului, Bolohovenilor, Berladnicilor, Vlahilor, Brodnicilor). Acestea aveau la bază obștile sătești și erau conduse de juzi, cnezi, voievozi cu prerogative fiscale, juridice, militare și administrative.

Formarea Moldovei a avut două etape principale:

  1. Descălecatul lui Dragoș (1345/1346-1352/1353): În contextul atacurilor tătare asupra Transilvaniei și Ungariei, regele maghiar Ludovic I de Anjou a organizat campanii antitătărești. Din Maramureș, Dragoș a trecut la est de Carpați, a unit autonomiile locale și a format Moldova Mică cu reședința la Baia, aceasta fiind condusă de Dragoș ca vasal al regelui maghiar.

  2. Descălecatul lui Bogdan (1359/1360-1364/1365): Urmașii lui Dragoș, Sas și Balc, au încercat să impună religia catolică în Moldova Mică, fapt ce a nemulțumit localnicii care s-au răsculat în 1359. De această răscoală a profitat Bogdan, voievod din Maramureș, nemulțumit că regele Ludovic îi anulase autonomia. Acesta a trecut la est de Carpați, i-a înlăturat pe urmașii lui Dragoș și a preluat conducerea statului. Regele maghiar Ludovic I a organizat o campanie de pedepsire în 1364-1365, dar a fost înfrânt de Bogdan, care a obținut înlăturarea suzeranității maghiare din Moldova.

🏰 Fundament istoric! Cronicile vremii, precum cea a lui Ludovic cel Mare scrisă de Ioan de Târnova, confirmă lupta lui Bogdan pentru independența Moldovei și înfrângerea maghiarilor.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Consolidarea Moldovei și începutul instituțiilor centrale

Lațcu, fiind amenințat de regele maghiar Ludovic, a stabilit legături cu Papa și a acceptat înființarea unei episcopii la Siret în 1370. Tot în 1370, a primit de la Papă titlul de "Duce al Moldovei", consolidând astfel poziția statului.

Instituțiile centrale - Domnia sec.XIVXVsec. XIV-XV reprezenta instituția centrală începând cu sec. XIV în Moldova și Țara Românească. Funcția era deținută de un domn numit și Mare Voievod, ales de boieri din familia Basarabilor în Țara Românească și a Mușatinilor în Moldova. Domnia avea origine divină, confirmată prin ungerea cu mir de către mitropolit și prin particula "Io" din titulatura domnească provinedinlimbagreaca˘dela"Ioannes"=trimisulluiDumnezeuprovine din limba greacă de la "Ioannes" = trimisul lui Dumnezeu.

Caracteristicile domniei erau:

  • Ereditară (se transmitea din tată în fiu)
  • Electivă (domnul era ales)
  • Viageră (funcția era pe viață)

Domnul, ca reprezentant al instituției centrale, asigura funcționarea statului în sec. XIV-XV prin prerogativele sale:

Politică internă:

  • Militare (șef al armatei)
  • Judecătorești (judecător suprem)
  • Administrative (numea dregătorii)
  • Legislative (unic legiuitor)
  • Fiscale (stabilea taxe și impozite)
  • Funciare proprietarı^ntredinpa˘ma^nt,pecareı^lı^mpa˘rțeaproprietar între ⅓-⅙ din pământ, pe care îl împărțea

👑 Puterea domniei! Domnul concentra toată puterea în stat, fiind în același timp comandant militar, judecător suprem și legislator, ceea ce îi oferea autoritate deplină în administrarea țării.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Evoluția domniei până în secolul XVIII

În politica externă, domnul avea prerogative importante: încheia tratate și declara război, ceea ce îi conferea autoritate deplină în relațiile cu alte state.

Domnia în secolele XVI-XVII a cunoscut schimbări semnificative. Începând cu secolul XVI, aceasta începe să fie cumpărată de la Imperiul Otoman, confirmarea domnului de către sultan devenind obligatorie. Acest sistem s-a generalizat în secolul XVII, astfel că numirea domnitorului a devenit un act administrativ din partea Porții, domnul depunând omagiu și jurământ sultanului.

Domnia în secolul XVIII a fost marcată de impunerea Regimului Fanariot - în 1711 în Moldova și în 1716 în Țara Românească. Domnia era cumpărată de boierii greci din Cartierul Fanar al Constantinopolului.

Trăsăturile Regimului Fanariot:

  • Durata scurtă a domniei 23ani2-3 ani, domnii fiind degradați la nivelul de funcționari ai Porții
  • Creșterea impozitelor și taxelor, principala funcție a statului devenind cea fiscală
  • Venalitatea funcțiilor, acestea fiind vândute în sistem de licitații
  • Monopolul comercial (Țările Române au devenit "cămara" Imperiului Otoman)
  • Țările Române au devenit "teatru de război" pentru conflictele ruso-austro-turce
  • Domnii nu aveau armată și politică externă

📊 Schimbări majore! Trecerea de la domniile puternice din secolele XIV-XV la sistemul fanariot reprezintă o degradare semnificativă a autonomiei și suveranității Țărilor Române, reflectând creșterea influenței otomane.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Instituții centrale: Sfatul Domnesc și Adunarea Țării

Sfatul Domnesc în secolul XIV îl ajuta și îl consilia pe domn în conducerea statului și la scaunul de judecată. Era format din mari boieri, cu și fără dregătorii. Figura centrală era mitropolitul, care confirma originea divină a domniei și ocupa tronul când acesta era vacant.

Membrii Sfatului aveau funcții specifice:

  • Logofăt - șeful cancelariei domnești
  • Vornic - șeful administrației
  • Vistier - răspundea de visteria statului
  • Spătar (Țara Românească) / Hatman (Moldova) - aveau prerogative militare
  • Paharnic - răspundea de pivnițele domnești
  • Postelnic - răspundea de camerele domnești

În secolul XV, Sfatul Domnesc a evoluat, fiind înlăturați boierii fără dregătorii, rămânând doar cei cu dregătorii.

Adunarea țării a fost o instituție convocată începând cu secolul XIV. Nu avea un caracter permanent și era formată din reprezentanții tuturor categoriilor sociale. Era convocată pentru confirmarea domnitorului, stabilirea de taxe și impozite, precum și atunci când se încheiau tratate și se declara război.

🏛️ Reprezentare largă! Adunarea țării era singura instituție care includea reprezentanți din toate categoriile sociale, oferind o formă incipientă de reprezentare largă, deși convocarea sa era ocazională și depindea de voința domnului.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Organizarea statului și sfârșitul regimului fanariot

În vremea regimului fanariot, Țările Române au devenit practic "cămara" Imperiului Otoman, fiind supuse unor presiuni economice intense. Principala funcție a statului a devenit cea fiscală, sistemul de impozitare fiind drastic intensificat pentru a satisface cerințele Porții.

Venalitatea funcțiilor a devenit o practică comună, dregătoriile fiind vândute în sistem de licitație celui care oferea mai mult. Aceasta a dus la corupție și la abuzuri, înalții funcționari încercând să-și recupereze investiția prin exploatarea populației.

Lipsite de armată proprie și de dreptul de a avea politică externă independentă, Țările Române au devenit "teatru de război" pentru conflictele ruso-austro-turce din secolele XVIII-XIX. Această situație a afectat profund economia și stabilitatea politică a regiunii.

Structura administrativă s-a complicat, funcțiile tradiționale fiind completate de noi dregătorii, multe dintre ele având rolul principal de a colecta taxe. Instituțiile tradiționale au fost păstrate formal, dar puterea reală a fost concentrată în mâinile domnului fanariot și ale apropiaților săi, de multe ori străini care nu cunoșteau bine realitățile locale.

🔄 Sfârșitul unei ere! Regimul fanariot a reprezentat o perioadă de declin pentru autonomia Țărilor Române, dar a pregătit și terenul pentru reforme administrative moderne. Sistemul a luat sfârșit în 1821, când mișcarea condusă de Tudor Vladimirescu a marcat începutul unei noi ere în istoria românilor.

--- OCR Start ---
TEMA 2. AUTONOMII LOCALE SI
INSTITUTII CENTRALE
ÎN SPATIUL ROMÂNESC
SEC IX - XVIII
im sec vill sa terminat procesul de etn

Înscrie-te pentru a vedea CONȚINUTULE gratuit!

Acces la toate documentele

Îmbunătățește notele tale!

Alătură-te milioanelor de elevi

Prin înregistrare, accepți Termenii de serviciu și Politica de confidențialitate

Credeam că nu vei întreba niciodată...

Ce este Companionul AI Knowunity?

Companionul nostru AI este creat special pentru nevoile studenților. Bazându-ne pe milioanele de materiale de pe platformă, putem oferi răspunsuri exacte și relevante pentru studenți. Dar nu este vorba doar despre răspunsuri, companionul este mai ales despre ghidarea studenților prin provocările zilnice de învățare, cu planuri de studiu personalizate, chestionare sau conținuturi în chat și personalizare 100% bazată pe abilitățile și evoluțiile studenților.

De unde pot descărca aplicația Knowunity?

Aplicația este disponibilă în Google Play Store și Apple App Store.

Este Knowunity chiar gratuită?

Da! Bucură-te de access la materiale de studiu, conectează-te cu alți elevi, și primește ajutor instant - toate acestea la un click distanță. În plus, câștigă puncte ca să deblochezi mai multe funcționalități!

3

Instrumente inteligente NOU

Transformă această notiță în: ✓ 50+ întrebări de exersare ✓ Flashcard-uri interactive ✓ Simulare completă ✓ Planuri de eseu

Simulare
Quiz
Flashcard-uri
Eseu

Nu găsești ce cauți? Explorează alte MATERII.

Recenzii de la utilizatorii noștri. Ei iubesc să folosească Knowunity — și tu o vei face.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplicația este foarte ușor de utilizat și bine concepută. Am găsit tot ce căutam până acum și am reușit să învăț multe din prezentări! Cu siguranță voi folosi aplicația pentru o temă la clasă! Și desigur, ajută mult ca sursă de inspirație.

Ștefan S

utilizator iOS

Această aplicație este super. Sunt atât de multe materiale de studiu și ajutor pentru elevi [...]. Materia mea mai problematică este franceza, de exemplu, și aplicația oferă foarte multe materiale ajutătoare. Mulțumită acestei aplicații, mi-am îmbunătățit franceza. Aș recomanda-o oricui.

Samantha Klich

utilizator Android

Wow, sunt cu adevărat impresionat. Am încercat aplicația pentru că am văzut-o promovată de multe ori și am rămas uimit. Aceasta este AJUTORUL de care ai nevoie pentru școală și, mai presus de toate, oferă atât de multe lucruri, precum exerciții și fișe de informații, care mi-au fost FOARTE de ajutor.

Anna

utilizator iOS

Te ajută să înveți foarte repede și ști foarte bine ce ai dori tu să înveți, vă recomand cu drag să încercați și să învățați mai repede.!

Thomas R

utilizator iOS

Foarte bună aplicația!!!! Mă ajută să înțeleg mult mai bine lecțiile și temele le termin mult mai repede.👍❤️

Paul P

utilizator Android

Te ajută foarte bine la teme acest robot,recomand!

David K

utilizator iOS

Aplicația e grozavă! Tot ce trebuie să fac este să introduc subiectul în bara de căutare și primesc răspunsul foarte rapid. Nu mai trebuie să mă uit la 10 videoclipuri pe YouTube pentru a înțelege ceva, deci îmi economisesc timpul. Super recomandat!

Sudenaz Ocak

utilizator Android

La școală eram chiar slab la matematică, dar datorită aplicației, mă descurc mai bine acum. Sunt atât de recunoscător că ai creat aplicația.

Greenlight Bonnie

utilizator Android

Această aplicație e super interesantă și seamănă ca tiktok-ul doar că tu ai doar teorie și explicații.

Karla S

utilizator Android

Nu mai trebuie să stau cu orele să învăț după caiet când pot să citesc de 2 ori lecțiile care apar aici și iau 10 la test ! Knowunity m-a ajutat să iau nota 9,20 la română ! Voi recomanda ff tare aceasta aplicate , să nu uităm ca are și chat GPT !👍🏻

Denisa B

utilizator iOS

m-a ajutat foarte mult să înțeleg anumite exerciții la diferite materii , mă ajută foarte mult la teme , explicându-mi pas cu pas tot , o aplicație excelentă !! RECOMAND !

Sarah L

utilizator Android

Este foarte bună te ajută la teme te face să înțelegi lecțiile am înțeles o lecție în 20 de minute i singură nu reușeam să o învăț dar cu Knowunity am învățat-o foarte ușor

Alessia V

utilizator iOS

Aplicația este foarte ușor de utilizat și bine concepută. Am găsit tot ce căutam până acum și am reușit să învăț multe din prezentări! Cu siguranță voi folosi aplicația pentru o temă la clasă! Și desigur, ajută mult ca sursă de inspirație.

Ștefan S

utilizator iOS

Această aplicație este super. Sunt atât de multe materiale de studiu și ajutor pentru elevi [...]. Materia mea mai problematică este franceza, de exemplu, și aplicația oferă foarte multe materiale ajutătoare. Mulțumită acestei aplicații, mi-am îmbunătățit franceza. Aș recomanda-o oricui.

Samantha Klich

utilizator Android

Wow, sunt cu adevărat impresionat. Am încercat aplicația pentru că am văzut-o promovată de multe ori și am rămas uimit. Aceasta este AJUTORUL de care ai nevoie pentru școală și, mai presus de toate, oferă atât de multe lucruri, precum exerciții și fișe de informații, care mi-au fost FOARTE de ajutor.

Anna

utilizator iOS

Te ajută să înveți foarte repede și ști foarte bine ce ai dori tu să înveți, vă recomand cu drag să încercați și să învățați mai repede.!

Thomas R

utilizator iOS

Foarte bună aplicația!!!! Mă ajută să înțeleg mult mai bine lecțiile și temele le termin mult mai repede.👍❤️

Paul P

utilizator Android

Te ajută foarte bine la teme acest robot,recomand!

David K

utilizator iOS

Aplicația e grozavă! Tot ce trebuie să fac este să introduc subiectul în bara de căutare și primesc răspunsul foarte rapid. Nu mai trebuie să mă uit la 10 videoclipuri pe YouTube pentru a înțelege ceva, deci îmi economisesc timpul. Super recomandat!

Sudenaz Ocak

utilizator Android

La școală eram chiar slab la matematică, dar datorită aplicației, mă descurc mai bine acum. Sunt atât de recunoscător că ai creat aplicația.

Greenlight Bonnie

utilizator Android

Această aplicație e super interesantă și seamănă ca tiktok-ul doar că tu ai doar teorie și explicații.

Karla S

utilizator Android

Nu mai trebuie să stau cu orele să învăț după caiet când pot să citesc de 2 ori lecțiile care apar aici și iau 10 la test ! Knowunity m-a ajutat să iau nota 9,20 la română ! Voi recomanda ff tare aceasta aplicate , să nu uităm ca are și chat GPT !👍🏻

Denisa B

utilizator iOS

m-a ajutat foarte mult să înțeleg anumite exerciții la diferite materii , mă ajută foarte mult la teme , explicându-mi pas cu pas tot , o aplicație excelentă !! RECOMAND !

Sarah L

utilizator Android

Este foarte bună te ajută la teme te face să înțelegi lecțiile am înțeles o lecție în 20 de minute i singură nu reușeam să o învăț dar cu Knowunity am învățat-o foarte ușor

Alessia V

utilizator iOS